اعلام آمادگی هرات برای همکاری با تاجران ایرانی

امتیاز دهید

معاون والی هرات از آمادگی اداره محلی این شهر جهت هر نوع همکاری با تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مونسه حسن‌زاده در نشست روسای کمیسیون‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی مشهد با اعضای هیات هرات افغانستان که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سفر انجام گرفته والیان هرات باستان به خراسان رضوی در سال ۱۳۹۵، تفاهمی در مورد فعالیت در سه کمیته اقتصادی، فرهنگی و مرزی صورت گرفت. در کمیته اقتصادی در سه حوزه فراورده‌های سوختی، گمرکات و حمل‌ونقل و ترانزیت  کالاها کارهای انجام شد. در ابتدای کار و در سال اول مشکلات بسیاری وجود داشت. اگرچه در طول این ۴ سال تمام مشکلات حل نشده، اما میزان مشکلات نسبت به گذشته کاهش یافته شده، آمارها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مشکلات حل شده است. راه برون رفت از این مشکلات باقی مانده نیز ایجاد کمیته تطبیقی و ارزیابی برای پیگیری مشکلات است. 

وی افزود: در پایان سال ۱۳۹۸ تصمیم بر این شد که کارگروه صنعت و معدن نیز شروع به فعالیت کند. امیدوارم در انتهای سال ۱۳۹۹ در بخش کشاورزی نیز گام‌های مهمی برداشته شود. اداره محلی هرات آمادگی هر نوع همکاری با تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی را دارد، مشکلات وجود دارد اما، فرصت‌های خوبی نیز در افغانستان موجود است.

حمدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات در ادامه این نشست اظهار کرد: در سه نشست برگزار شده در سال‌های گذشته نتایج مطلوبی برای ما به دست نیامد، اما مشکلات تا حدود ۵۰ درصد حل شده است. تلاش‌های کافی صورت نگرفته است. در نشست امروز در کمیته‌های مشترک کمیته صنعت معدن، زراعت و خدمات ایجاد شد و در این کارگروه بحث‌های بسیاری خوبی انجام شد و نیازهای تجار ایرانی  و سرمایه گذاران بخش‌های مختلف شنیده شد و نیازمندی‌های بخش خصوصی در افغانستان را بیان کردیم. امید است با همکاری‌های دو طرف نتایج مناسبی به دست آمده و در جلسه بعدی در هرات شاهد دست آوردهای خوبی باشیم. 

وی افزود: از دوستان می‌خواهیم تا بر اساس استراتژی جدید اقتصادی افغانستان از  فرصت‌ها موجود در افغانستان استفاده کنیم و کار بنیادی انجام دهیم در استراتژی جدید اقتصادی افغانستان بحث بر روی انرژی‌های تجدید پذیر است. دولت افعانستان و بخش خصوصی امادگی دارد تا دوستان خارجی را جذب نموده و در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد. 

رئیس اتاق صنایع و معادن هرات با اشاره به اینکه «در حوزه کشاورزی و خدمات فنی مهندسی بازار افعانستان، بازار بسیار بکری بوده و سخت نیازمند سرمایه گذاری است»، ادامه داد: در کارگروه امروز نیز در این مورد بحث انجام شده است. در زمینه صادرات محصول چغندر به ایران صحبت‌هایی در گذشته صورت گرفت بود که چندان به آن پرداخته نشد. تلاش می‌شود تا کشت چغندر در زمین‌های هم مرز با جمهوری اسلامی انجام شده و  محصول به  ایران صادر شود. در حوزه معادن نیز افغانستان فرصت بسیار خوبی محسوب می‌شود. تلاش می‌کنیم تا از فرصت‌های موجود در هر دو بخش استفاده شود. همچنین افغانستان در مورد برگزاری نمایشگاه تکنولوژی خدمات کشاورزی، معدن و صنعت در سال آینده آمادگی دارد.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به دغدغه هیات هرات در ادامه نشست اظهار کرد: پیمان استراتژیک همه جانبه بین ایران و افغانستان خوشبختانه نهایی شده است.  در این پیمان، خیلی از مسائل و مشکلات دیده و حل می‌شود. واقعیت این است که  تجربه تحریم‌ها به ما نشان داد که  باید بیشنرین تکیه و ارتباط را با همسایه ها داشته باشیم. برداشت من این است که در افعانستان نیز این نگاه ایجاد شده است. 

وی افزود: یکی از کارهایی که باید در برنامه ها قرار گیرد، ایجاد تورهایی در زمینه صنعتی معدنی و کشاورزی است، باید کار تعریف کرد.  به نظر بنده بهتر است در حاشیه نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی در هرات بحث تورهای تخصصی را شروع کرده و موضوعات تخصصی را پیگیری نمایند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: باید به سمت نمایشگاه تخصصی حرکت کنیم. نمایشگاه‌های تخصصی نتایج بهتری به همراه داشته و ما هم برای این موضوع آماده کمک هستیم.

سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران در ادامه این نشست اظهار کرد: تراز کردن تجارت بین دو کشور دغدغه ما بوده است، باید تجارت متوازنی بین دو کشور شکل گرفته تا هر دو طرف این مساله نفع ببرند. در مورد کالاهای افغانستان مجوزی از دو ماه پیش از هیات وزیران دریافت شده  تا موافقت نامه تجارت ترجیحی را با افغانستان به نتیجه برسانیم. در پی مذاکراتی که با افغانستان انجام شده است، در  ۲۴ دی ماه سال جاری، اولین جلسه مذاکرات به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم