اولویت های سرمایه گذاری حوزه صنایع تبدیلی خراسان شمالی

امتیاز دهید

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با خبر ایجاد ۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی جدید در استان با ظرفیت ۱۳۷ هزار تن در سال جاری،  اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز،  بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، عبدالله یوسفی  اظهار داشت:  صنایع ایجاد شده جدید در زمینه بسته بندی بذر،  خوراک آماده دام و طیور،  بسته بندی سبزیجات و صیفی جات تازه، رشته آش،  آلوچه فرآوری شده،  کشک،  بستنی سنتی و بسته بندی سرگل و گل زعفران با ظرفیت جذب ۱۵۱ هزار تن مواد خام است.

وی میزان سرمایه گذاری انجام شده در این طرح ها را  ۳۶۵ میلیارد ریال دانست و افزود: با ایجاد این واحدها ۱۹۳ نفر در شهرستان های بجنورد،  فاروج و مانه و سملقان مشغول به کار شدند.

یوسفی اظهار داشت: همچنین امسال ۱۴ فقره جواز تاسیس در زمینه های خوراک آماده دام و طیور، کشمش، بسته بندی خشکبار و غلات و برنج و سبزیجات و صیفی جات، آلوچه فرآوری شده و کشکش، بسته بندی سرگل و گل زعفران و فرآورده های لبنی، بسته بندی انواع بذر و پنبه پاک کنی و تخمه فرآوری شده نیز صادر شده است.

وی ظرفیت تولید این صنایع را ۶۹ هزار تن  عنوان کرد و گفت: برای این طرح ها ۳۹۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که با بهره برداری از آنها برای ۱۵۱ نفر  شغل ایجاد شد.

وی صدور ۳۰ فقره موافقت اصولی در زمینه صنایع تبدیلی و تولیدات گیاهی و دامی، معرفی ۶ طرح به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات از بند ب تبصره ۱۸ صندوق توسعه ملی،  معرفی ۱۱ طرح به مبلغ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات از بند الف ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی را از دیگر اقدامات انجام شده در این بازه زمانی دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی این استان نسبت به پیش از دولت تدبیر و امید ۳۳۸ درصد رشد یافته است.

وی شمار کنونی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را ۹۹ واحد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولیدی این واحدها ۸۴۰ هزار تن است که برای هزار و ۱۶۶ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: سالانه  یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان، توان فرآوری ۸۴۰ هزار تُن آن را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان ۳۲ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و ۶۷ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

یوسفی اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، سالانه ۱۰ درصد به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی استان افزوده شود.

وی کمک به افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع کشاورزی استان برشمرد.

یوسفی، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلات سرمایه در گردش با همکاری بانک ها، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برشمرد و افزود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت توسعه بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش افزوده و بهره وری این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود،  ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

یوسفی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از مزارع و باغ های استان برداشت می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

 ۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.  

سهم خراسان شمالی شش دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و  ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم