جای خالی فرآوری شیر در چهارمحال و بختیاری

امتیاز دهید

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های برتر کشور در تولید محصولات خام حوزه دام‌پروری است و این امر زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران در بخش فرآوری محصولات دامی فراهم کرده است با این حال، جای خالی فرآوری شیر، بیشتر دیده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز بواسطه شرایط توپوگرافی و خاص یکی از استان‌های توانمند در صنعت دام‌پروری کشور به شمار می‌رود. 

طی سال‌های اخیر توسعه شهرک‌های دام‌پروری در این استان موجب افزایش تولید شیر و گوشت شده است. در حال حاضر ۱۶ مجتمع دامداری درزمینهٔ پرورش دام‌های سنگین و سبک در این استان فعال است.

چهارمحال و بختیاری توانسته است در بخش تولید مواد خام دام‌پروری رشد داشته باشد اما در بخش فرآوری آن‌گونه که باید رشد نکرده است. با نگاهی به ویترین یخچال‌ها در فروشگاه‌ها متوجه می‌شویم که بسیاری از کالاهای فرآوری شده محصولات لبنی تولیدشده در کشور ازجمله انواع پنیر، کره، دوغ و… متعلق به تولید کارخانه‌ها و برندهایی است که در استان‌هایی غیر از چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مواد خام دامی تولیدی استان ازجمله شیر از استان خارج و در سایر کارخانه‌های کشور فرآوری می‌شود و ارزش‌افزوده‌ای و اشتغالی که باید در استان ایجاد می‌شد، در استان‌های دیگر کشور ایجاد می‌شود.

به گفته یکی از دامداران فعال در چهارمحال و بختیاری که درزمینهٔ پرورش گاو شیری فعالیت می‌کند، تولید شیر به همت دامداران در چهارمحال و بختیاری افزایش‌یافته است و باوجوداینکه شیر باکیفیت تولید می‌شود اما به علت قیمت پایین خرید، دامداران درآمد بسیار پایینی دارند.

مسعود حسینی بیان کرد: بسیاری از دامداران به علت نبود مشتری، شیر را با قیمت بسیار پایین در اختیار ماست‌بندی‌های سنتی می‌گذارند و به همین خاطر از درآمد بسیار پایینی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: فعال شدن واحدهای صنعتی فرآوری شیر و گوشت موجب افزایش رقابت در استان می‌شود و این امر افزایش بهره‌وری، ارزش‌افزوده و درآمد دام‌پروران را سبب می‌شود.

این دامدار چهارمحالی تأکید کرد: فعال شدن واحدهای فرآوری صنعت شیر و گوشت در استان به‌صورت مستقیم در بخش‌های زیرمجموعه تأثیرگذاری بالایی دارد و موجب ارتقای این بخش می‌شود.

در همین ارتباط، کارشناس ارشد علوم دام اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های برتر کشور در تولید محصولات دامی است که هنوز به جایگاه اصلی خود در بخش فرآوری محصولات دامی دست پیدا نکرده است.

بهنام امینی بیان کرد: تولید مواد خام دامی ازجمله شیر و گوشت از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان است که توجه به این مهم می‌تواند این استان را در این بخش در سطح کشور و حتی جهان نمونه و برتر کند.

وی بیان کرد: راه‌اندازی کارخانه‌های مدرن فرآوری در صنعت شیر و گوشت استان و تولید محصولات باکیفیت زمینه‌ساز اشتغال و رفع مشکلات بیکاری در این استان است.

امینی تأکید کرد: جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت شیر و گوشت استان ضروری است و این استان قابلیت راه‌اندازی کارخانجات مختلف ازجمله کارخانه تولید سوسیس، کالباس، کارخانجات تولید انواع پنیر، کارخانجات فرآوری پوست و تولید چرم و… را دارد.

وی تأکید کرد: سودآوری برای سرمایه‌گذاران در این بخش در استان بسیار بالا است چراکه هزینه‌های تولید و تهیه مواد خام دامی در این استان بسیار پایین است.

سالانه ۲۵۳ هزار تُن شیر در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه سالانه ۲۵۳ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود، گفت: تعداد حدود ۱۸۶ هزار قطعه دام سنگین و دو میلیون رأس دام سبک در استان وجود دارد.

سام مردانی بیان کرد: حدود ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان تولید می‌شود که سرانه مصرف حدود ۱۸ کیلوگرم بوده و حدود هشت تا ۹ هزار تن از آن مازاد بر نیاز است.

وی گفت: مازاد بر نیاز گوشت قرمز عمدتاً از استان خارج می‌‎شود و رتبه سوم ازنظر سرانه تولید کشور به استان اختصاص‌یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری در حوزه شیر با تولید ۲۵۳ هزار تن با احتساب مصرف سرانه حدود ۱۹۰ کیلوگرم، رتبه دوم سرانه تولید در کشور را دارد که ۶۰ تا ۷۰ هزار تن مازاد بر نیاز است و به شکل‌های مختلف از استان خارج می‌شود.

 

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم