جشنواره پخت غذا با کینوا

امتیاز دهید
اردکان - پخت غذا با کینوا

به منظور فرهنگ‌سازی مصرف کینوا ( خاویار گیاهی) جشنواره پخت انواع غذا با کینوا در اردکان در مرکز جهاد کشاورزی محمدیه در تاریخ 21 بهمن برگزار شد.

به گزارش کافه کشاورز، این جشنواره توسط کارشناس امور زنان شهرستان اردکان برگزار شد که ضمن نمایش انواع غذاهای تهیه شده با کینوا به سه نفربانوی برتر جوایزی اهدا شد. غذاهای شرکت شده در این جشنواره شامل سوپ، کوفته، خورشت، دلمه، اسنک و..با کینوا بودند.

درباره کینوا

کینوا، (Chenopodium quinoa)، گونه‌ای گیاهی است که برای دانه‌های خوراکی کوچک آن کشت می‌شود و یک غلات واقعی نیست.

دانه‌های آن سرشار از پروتئین و فیبر است و برگ‌های جوان آن نیز مغذی است و می‌توان آن را به عنوان سبزی مشابه اسفناج (که مربوط به آن است) مصرف کرد.

این گیاه بومی منطقه آند در آمریکای جنوبی است، جایی که برای هزاران سال یک محصول اصلی بوده است. کینوا که به دلیل فواید سلامتی آن تبلیغ می‌شود، اکنون در تعدادی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، سوئد و هند کشت می‌شود، اما بیشتر آن هنوز در پرو و بولیوی کشت می‌شود.

کینوا یک گیاه علفی یکساله است که بسته به نژاد، ارتفاع آن به 3 متر (9.8 فوت) می‌رسد. ساقه استوانه‌ای ضخیم آن می‌تواند مستقیم یا منشعب باشد و دارای برگ‌های متناوب است که از نیزه‌ای شکل (مخروطی تا یک نقطه) تا تقریباً مثلثی را شامل می‌شود. ساقه و برگ‌ها هر دو با افزایش سن از سبز به زرد، قرمز یا بنفش محو می‌شوند.

گلهای آن کوچک و گلبرگدار (فاقد گلبرگ) بوده و به صورت خوشه‌ای در گل آذین راسموز (ساده و بدون انشعاب) رشد می‌کنند.

گلها عمدتاً دوجنسی یا مادگی (ماده) هستند و عموماً خود گرده‌افشانی می‌شوند، اگرچه گرده افشانی متقاطع نیز رخ می‌دهد. دانه‌های ریز تولید شده در میوه‌های آکنه، حدود 2 میلیمتر (0.08 اینچ) قطر دارند و می‌‌توانند سفید، قرمز، زرد، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشند.

کینوا دارای ریشه انشعاب گسترده‌ای است که می‌تواند تا 1.5 متر (5 فوت) عمق داشته باشد و مقاومت به خشکی را تقویت می‌کند. این گیاهان همچنین مقاوم در برابر یخ‌زدگی و مقاوم به نمک هستند و می توانند در خاک‌های فقیر نیز رشد کنند.

این گونه‌ها را برای برنامه‌های متعدد امنیت غذایی و برای محققان کشاورزی به عنوان یک محصول جایگزین جذاب می‌کند. سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) علاقه خود را به کینوا برای رشد پتانسیل آن در فضاپیما برای پشتیبانی از خدمه در ماموریت‌های طولانی مدت ابراز کرده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم