جایگاه ویژه بادام زمینی در آستانه اشرفیه

امتیاز دهید
جایگاه ویژه بادام زمینی

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه با بیان این که ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی توسعه این بخش را به همراه دارد بر جایگاه ویژه بادام زمینی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، حمید رضایی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از یک واحد فرآوری بادام زمینی این منطقه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: «بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک، نقشی موثری در رونق اقتصادی این شهرستان دارد.»

وی با بیان اینکه این شهرستان از وجود دو هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین های زیر کشت بادام‌زمینی بهره‌مند است خاطر نشان کرد: «سالانه بیش از ۱۵ هزار تن، پیله تر بادام‌زمینی در این شهرستان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.»

به گفته وی، بادام زمینی هم اکنون بیشتر به عنوان تنقلات، آجیل و مصارف شیرینی‌پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی از این محصول در تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی استفاده کرد .

کشت بادام زمینی همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه توسط بادامکاران شهرستان آستانه اشرفیه انجام و از اواسط اردیبهشت ماه عملیات برداشت این محصول آغاز می‌شود.

محصول بادام زمینی این منطقه از نوع گلی است و کورکاء، نقره ده  تمچال، پرکاپشت مهدیخانی، خوشکاروندان و استخر بیجار از مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این شهرستان به شمار می‌روند.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

بادام زمینی که بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی است در زمان‌های اولیه به مناطق استوایی جهان قدیم معرفی شدند، این دانه‌ها یک غذای مغذی غلیظ و غنی از پروتئین و چربی هستند.

این گیاه با استفاده از باکتری‌های تثبیت کننده نیتروژن به خاک نیتروژن اضافه می‌کند و بنابراین به عنوان یک محصول غنی کننده خاک بسیار ارزشمند است.

بادام زمینی گیاهی یکساله است و می‌تواند گیاهی بوته‌ای راست به ارتفاع 45 تا 60 سانتی‌متر (18 تا 24 اینچ) با شاخه‌های کوتاه یا دارای فرم پخش شده به ارتفاع 30 تا 45 سانتی متر (12 تا 18 اینچ) با شاخه‌های بلند باشد.

ساقه‌های این گیاه، محکم و کرک‌دار هستند و دارای برگ‌های مرکب پینه‌ای با دو جفت برگچه هستند.

گل‌ها در زیر بغل برگ‌ها قرار دارند و دارای گلبرگ‌های زرد طلایی به قطر حدود 10 میلی‌متر (0.4 اینچ) هستند.

غلاف‌های مستطیل دارای انتهای گرد هستند و معمولاً 25 تا 50 میلی متر (1 تا 2 اینچ) طول با دو یا سه دانه دارند.

غلاف‌ها بین دانه‌ها منقبض شده و دارای پوسته نازک، توری و اسفنجی هستند. دانه‌ها از مستطیلی تا تقریباً گرد متفاوت هستند و دارای پوششی کاغذی هستند که رنگ آن از سفید مایل به بنفش تیره متغیر است.

پوست بادام زمینی، منبعی باارزش برای انسان و تغذیه دام و طیور

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم