رشد صنایع غذایی کشور، مرهون استقامت تولیدکنندگان است

امتیاز دهید
محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشور

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور با اشاره به رشد و توسعه صنایع غذایی کشور در چهل سال اخیر، تولیدکنندگان را تنها عامل موفقیت این صنایع دانست

به گزارش کافه کشاورز، محسن نقاشی در این باب گفت: «صنایع غذایی در چند دهه، واقعا پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و این رشد ربطی به هیچ ارگان یا نهادی نداشته و کسی هم نمی‌تواند در این زمینه مدعی شود.

پیشرفت‌های صنایع غذای فقط  مرهون همت و تحقیقات خود تولیدکنندگان هست و با همه قوایی که بر علیه تولیدکنندگان وجود داشته است ولی آنها همچنان ادامه دادند و تلاش کرده‌اند.»

محسن نقاشی در گفتگوی اختصاصی با کافه کشاورز پیرامون فراخوان رویداد بزرگ صنایع غذایی، بیان کرد که فدراسیون به عنوان شتابدهنده در پاسخ به خلاء زنجیره از مزرعه به سفره که بتواند بصورت عملیاتی راهگشا باشد شکل گرفته است.

وی افزود: «اتحادیه‌های مختلفی در صنایع غذایی و کشاورزی وجود دارند اما تشکلی که بتواند همه این اتحادیه‌ها را اجماع کند و بتواند پیگیر مشکلات تولیدکنندگان باشد، وجود نداشت.

از این رو فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در تلاش هست تا بتواند همه را در یک زنجیره قرار دهد تا کشاورز بتواند محصولی را که تولید می‌کند به صنایع تبدیلی برساند.»

صنایع تبدیلی باید از واسطه‌ها عبور کند

محسن نقاشی در پاسخ به جایگاه صنایع تبدیلی اظهار کرد: «صنایع تبدیلی باید بتواند با کشاورزی قراردادی و یا تعامل با کشاورز، واسطه را حذف و رشد کند. ما هم در فدراسیون امیدواریم با عمق گرفتن فعالیت‌ها در رشد صنایع تبدیلی تاثیرگذار بوده و زنجیره صنایع غذایی از مزرعه تا سفره خانوار را تحقق بخشیم.»

فراخوان بدنبال یافته‌های جدید هست

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور درباره فراخوان و علت برگزاری آن بیان کرد: «همه ما چه در بخش علمی و چه  تجربه نمی‌توانیم بگوییم که کامل هستیم طبیعی هست فعالیتی که با مشورت همراه باشد موفق می‌شود، از این رو در این فراخوان به دنبال مشارکت و روی آوری دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانی هستیم که در عرصه صنایع غذایی یافته‌هایی دارند از این رو با آغوش باز به آن‌ها خوش‌آمد می‌گوییم.»

ما مطمئنیم که صنایع غذایی می‌تواند رشد کند همان‌طور که در اروپا و آمریکا، دیگر از افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده استفاده زیادی نمی‌شود همان طور که در بیست سال گذشته برای تولید رُب از مواد نگهدارنده استفاده می‌شد و هم اکنون دیگر این کار ممنوع است، در سایر محصولات هم می‌توان به این درجه رسید».

دولت برخی از امور را به تشکل‌های کشاورزی بسپارد

محسن نقاشی درباره اهمیت توجه به تولید و حمایت از تولیدکننده افزود: «من همیشه گفتم و بارها گفتم و باز هم  تکرار می‌کنم تا مردم یادشان بیاید که در سی، چهل سال گذشته ما پنیر وارداتی  به عنوان پنیر گچی داشتیم، در بحث شکلات فقط آبنیات چوبی و تافی بود که در حال حاضر،  هم اکنون بالاترین صادرات بعد خشکبار را دارا هستیم، صنایع غذایی توانسته بعد نفت بیشترین صادرات و اشتغالزایی داشته و اگر دولت‌ها گوشه چشمی به صنایع غذایی داشتند مطمئنا صنایع غذایی رشد بیشتری پیدا می‌کرد.

ما در کشورمان، محصولات کشاورزی وزین و اعلایی داریم، با آب، خاک و آفتابی که هست می‌توانیم در زمینه کشاورزی حرف اول را بزنیم ولی متاسفانه منابع‌مان هدر می‌رود.

یکسال کشاورز هندوانه می‌کارد و مدیریت نمی‌شود و ضرر می‌کند، یکسال دیگر، گوجه و  سال دیگر .. باید کشاورزان به سمتی بروند که با مصرف آب کم، محصولی را بکارند که  فروش بالایی داشته باشد، امیدوارم با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهیم اگر دولت هم همکاری کند و یکسری از از امور رو به تشکل‌ها بسپارد بدون شک بخش کشاورزی رشد خواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه مسئول اداره یک دوره به عنوان مدیر هنری، یک دوره مدیر ورزش، یک دوره ساختمان و بعد یک دوره کشاورزی نمی‌تواند کمک شایانی به کشاورزی کند اضافه کرد:

«امیدواریم همه‌ی ما در جهت آرامش مردم فعالیت کنیم با این وجود می‌بینیم هر روز هجمه‌ای علیه صنایع غذایی مطرح می‌شود تا مردم را از محصولات غذایی تولید داخلی دلزده کنند و آن‌ها را  به سمت محصولات خارجی بکشانند تا برخی افراد بتوانند واردات داشته باشند.

ارز ۴۲۰۰ تومنی به ضرر تولیدکننده هست و اخیرا می‌بینم همان افرادی که با ارز ۴۲۰۰ تومنی به عرش رسیدند و به کشور ضرر زدند هم اکنون آنها هم مخالف ارز ۴۲۰۰ تومنی شدند و ما به آنها می‌گوییم اگر این ارزها واقعا سودی برای شما نداشتند باید زودتر اعلام می‌کردید.

محصولی را که می‌توانیم تولید کنیم باید خودمان تولید کنیم  برای مثال با وجود اینکه که ترکیه مجبور هست به خاطر تجارت جهانی واردات را آزاد کند اما کاری کرده است که در قانون عوارض واردات محصولاتی که در کشورشان وجود دارد بالاست و کسی بنیه یا جرئت وارد کردن محصولات را دیگر ندارد در حالی که در کشور ما تولید کننده باید با ارز ۴۲۰۰ تومنی رقابت کند، تولیدکننده، هزینه‌های بسیاری دارد در حالی که واردکننده، با ارز دولتی وارد کرده و با قیمت ارز آزاد، به فروش می‌رساند.

در ده سال پیش، زمانی که اقتصاد مقاومتی اعلام شد باید بر روی فعالیت‌های داخلی تمرکز بیشتری می‌شد ولی شاهد هستیم که منافع مالی برخی از افراد وابسته به واردات هست و به هیچ طریقی راضی نیستند تا تولید راه بیفتد، اهمیت تولید و خودکفایی با شیوع کرونا،  این تلنگر را زد که اگر ما در برخی از محصولات استراتژیک خودکفا نبودیم مشکل بزرگی برای مردم ایجاد می‌شد. باید به تولید و تولیدکننده بها دهیم.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم