رهرو راه هنری نیاکانم هستم

4.5/5 - (2 امتیاز)

زاده ی سال ۱۳۵۳خورشیدی در روستای دِهَق (نام محلی دِهِه) از توابع شهرستان فریدن، در خانواده ای روستایی و آشنا به هنر چشم به جهان گشودم و نامم را ناهید نهادند تا روزگاری رهرو راه هنری نیاکانم باشم. تحصیلات خود را تا دیپلم خیاطی ادامه و با توجه به شرایط محل زندگی ازدواج نمودم و مسئولیت زندگی تازه ای را پذیرفتم.

در خصوص اینکه چطور شد به بازسازی این هنر علاقه مند شدم  به سبب مادربزرگم بود، در واقع مادربزرگم در این زمینه در جایگاه استادکار بافت صنایعی دستی و محلی از جمله جاجیم و گلیم بودند که تمامی مواد و نیازهای این هنر را خودشان از راه تهیه پشم (براساس نوع رنگ و نیازمندی)، پشم ریسی و تهیه ی خُمّه تامین می نمودند و من به عنوان دختری علاقمند به چنین کارهایی،تمام کارها و تلاش های مادربزرگم در تهیه این هنر اصیل ملی در خاطرم ماند تا روزی که توانستم آن را دوباره به روزگار اوج برسانم.

 

۱-دهق

ناهید دهخدایی با اشتیاق فراوان از خود و هنرش می گوید این بانو در رابطه با اهمیت پرداختن به هنر گلیم بافی و جاجیم بافی می گوید: «با حضور جاجیم ها و گلیم های صنعتی، این هنر نیز همچون بسیار هنرهای دیگر به ورطه ی فراموشی سپرده شد و کم کم از این هنر جز یادآوری خاطرات و حسرت ها چیزی نماند.» و ادامه می دهد:

بااینکه ازدواج، مسئولیت ها و تعهدات تازه ای بر دوش من نهاد اما هیچ گاه خود را از هنر قالی بافی که در دسترس تر بود دور نکردم و سال گذشته پس از اینکه همسرم در بازگشت از شهر اصفهان به محل زندگی گذشته مان در روستا در بخش طیور به سرمایه گذاری پرداخت نخستین جرقه در اندیشه ام ایجاد شد که اکنون فرصت مناسبی برای تلاش در راه رسیدن به آرمان های غبار نشسته دوران نوجوانی ام است.

پس از پیگیری از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فریدن متوجه شدم که وامی در قالب صندوق زنان روستایی به زنان کارآفرین داده می شود که بانک عامل آن صندوق کارآفرینی امید و دارای بهره کم و شرایط مناسب  است.

پس از جمع کردن گروهی از بانوان علاقمند به این کار در روستای دهق، با همکاری کارشناس امور زنان روستایی جهاد کشاورزی(مهندس کاظمی)  توانستم صندوق را  در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تاسیس کنم البته قرار بود با توجه به نوع فعالیت و شرایط این صندوق سه ماهه وام تحویل شود که با ظهور بیماری کرونا، پرداخت وام با تاخیر مواجه شد که با تلاش ها و پیگیری های سرکار خانم مهندس مانی مسئول امور آموزش زنان روستایی   مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی  اصفهان و دلسوزی های شان در این مسیر، در نهایت در شهریورماه وام را دریافت و فعالیت هایمان را برنامه ریزی و کار را شروع نمودیم.

 

اکنون این کار را به همراه آموزش در کارگاه اختصاصی خود به بیست بانوی جوان و علاقمند در روستایمان ادامه می دهیم و امیدواریم که بتوانیم این هنر را به همه ی علاقمندان و دوستداران ارائه کنیم.

برای ارتباط با این بانو به صفحه اینستاگرامی چیچکلمه سر بزنید.

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

آموزش کاشت زعفران در منزل از لحظه‌ی خرید پیاز زعفران تا گلدهی (به‌صورت گام به گام)

کشاورزی، شعری ناتمام است؛ داستان یک زن موتورسوار

داستان نجات دام هزاره سوم/ همیشه پای یک زن در میان است

از کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی روستایی تا زنبورداری

مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم