ساخت شهرک فناوری خرما، امیدبخش بهبود تولید و صادرات

امتیاز دهید

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز خرما را یکی از صنعت‌های بزرگ کشاورزی در ایران و جهان دانست و گفت: ساخت شهرک فناوری خرما در خوزستان می‌تواند در بهبود تولید و صادرات این محصول با ارزش کشاورزی استان، نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سید سلطان حسینی امین  در نشست کمیته خرما که در اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد اظهارداشت: این محصول نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور، اقتصاد ملی، ایجاد اشتغال، توسعه پایدار کشاورزی، حفظ محیط زیست و ارزآوری دارد.

وی گفت: سالانه حدود هشت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که سهم ایران از این میزان تولید، سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح‌کرد: ایران ۱۶ درصد تولید و ۲۱ درصد سطح زیر کشت خرمای دنیا را به خود اختصاص داده است و ۱۵ استان کشور در تولید این محصول نقش دارند.

حسینی امین خوزستان و کرمان را عمده تولید کننده خرما در کشور عنوان‌کرد و افزود: باتوجه به اینکه پرورش نخل در خوزستان از قدمت چند هزار ساله برخوردار است سطح زیر کشت محصول خرمای این استان در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن خرما در خوزستان تولید می‌شود ادامه‌داد: بر اساس چشم اندازهای تعیین شده تا سال ۱۴۰۴، کشت درختان  خرما باید به ۵۶ هزار هکتار افزایش یابد تا تولید سالانه این محصول به  ۳۱۰ هزارتن برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز تصریح‌کرد: استان خوزستان باید در زمینه خرما زیرساخت‌های خود را به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول ارتقاء دهند که از جمله آن ایجاد سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه ساخت سردخانه‌ها ویژه نگهداری خرما و همچنین احداث شهرک فناوری خرما است.

حسینی امین هدف از ایجاد شهرک فناوری خرما را تمرکز فعالیت‌های مربوط به این محصول در استان خوزستان بیان‌کرد و گفت: استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز در بسته‌بندی، فرآوری و صنایع جانبی در ساخت این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: این الگو در کشور امارات متحده عربی استفاده شده که در حال حاضر این کشور در سطح دنیا به‌عنوان یکی از عمده کشورهای صادرکننده محصولات خرما محسوب می‌شود.

حسینی امین متولی ایجاد هماهنگی‌های لازم در راستای به سرانجام رسیدن این پروژه را انجمن خرمای استان عنوان‌کرد و افزود: این انجمن طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات پیش آمده امکان فعالیت نداشته و لازم است با فعالیت مجدد آن طی ماه‌های آینده از این ظرفیت تشکیلاتی برای بهبود جایگاه استان در زمینه تولید، فرآوری و صادرات خرما بیش از پیش استفاده شود.

ضرورت تکمیل چرخه تولید و صادرات خرما در خوزستان

مسئول کمیته خرما در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه اشتغالزایی و افزایش صادرات یکی از دستاوردهای ایجاد شهرک فناوری خرما در استان خوزستان خواهد بود گفت: ایجاد زیرساخت‌های برای تکمیل چرخه تولید تا صادرات خرما در استان ضروری است.

موسی موسوی ادامه‌داد: همکاری‌های بین بخشی در دستگاه‌های اجرایی استان بخصوص از سوی جهادکشاورزی خوزستان، زمینه تسریع در فرآیندهای ساخت این پروژه را فراهم خواهد کرد.

این عضو پژوهشکده خرمای خوزستان بر معرفی خرمای استان به بازارهای جدید تاکیدکرد و گفت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ورود این محصول به کشور هند از طریق تجار و صادرکنندگان خوزستانی آغاز شده است.

وی یادآورشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خرمای استان خوزستان به‌صورت فله‌ای خریداری می‌شود و در دیگر استان‌های کشور با بسته‌بندی های استاندارد به بازارهای مختلف در حال عرضه است.

موسوی خام‌فروشی خرمای خوزستان را ضعف موجود فرآیند تولید این محصول کشاورزی در استان دانست و گفت: تولید خرما از معیشت محوری برای کشاورزان باید به تجاری محوری تبدیل گردد تا زمینه ترغیبت نسل جدیدی از کشاورزان به‌منظور فعالیت در حوزه خرما فراهم شود.

این عضو پژوهشکده خرما در استان خوزستان خواستار همکاری اتحادیه نخلداران استان برای ایجاد زمینه فعالیت مجدد انجمن خرما در استان شد و گفت: در صورت شکل‌گیری این همکاری، قطعا بخش قابل توجهی از مطالبات و دغدغه نخداران استان خوزستان در زمینه‌های مختلف بخصوص در زمینه نرخ‌گذاری خرید محصول خرما با جدیدت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

فرآیند تولید خرما در خوزستان نیازمند شرایط مساعد

مدیرعامل اتحادیه نخلداران خوزستان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان خرما با مشکلات و تنگناهای زیادی روبه‌رو هستند گفت: کارگاه‌های بسته‌بندی به واسطه نبود رقابت در تعیین نرخ خرید محصول، قیمت‌های خود را به کشاورز تحمیل می‌کنند.

جاسم حزباوی ادامه‌داد: کشاورزان بالاجبار می‌بایست قیمت تحمیلی این کارگاه‌ها را بپذیرند در غیر این صورت خرمای تولید شده به‌دلیل نبود محل مناسب جهت نگهداری از بین خواهند رفت.

وی تصریح‌کرد: به همان اندازه که تولید گندم برای کشور و استان خوزستان اهمیت دارد؛ محصولاتی مانند خرما نیز باید مورد توجه قرار گیرند و از تولیدکنندگان آنها حمایت شود.

مدیرعامل اتحادیه نخلداران استان فعالیت مجدد انجمن خرما در استان خوزستان را زمینه‌ای برای پیگیری جدی مشکلات حوزه تولید عنوان‌کرد و گفت: مشکلات حوزه تولید مستلزم نشست‌های کارشناسی با حضور دستگاه‌های متولی است تا با راهکارهای که ارائه می‌شود، انگیزه از دست رفته کشاورزان برای تولید احیاء گردد.

خرما در خوزستان از گونه های مهم و  متنوعی مانند برحی، کبکاب، گنطار، استعمران، زاهدی، دیری، عویدی، خاصی و حلاوی برخوردار است اما توسعه سایر ارقام تجاری باید در دستور کار دستگاه های مربوطه از جمله سازمان جهادکشاورزی خوزستان قرار گیرد. درحال حاضر این محصول به صورت خام فروشی عرضه می‌شود و به‌همین دلیل لازم است تا در بخش فرآوری، تکمیلی و تبدیلی خرما در استان سرمایه گذاری‌ جدی صورت گیرد تا از این طریق شاهد اشتغال‌زایی بهتر و بالا بردن ارزش افزوده این محصول در خوزستان باشیم.

بیشتر نخیلات خوزستان در حاشیه اروندرود ، کارون ، بهمنشیر ، شادگان ، بهبهان ، اهواز ، دشت‌آزادگان و هویزه متمرکز هستند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم