ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

امتیاز دهید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت ۷۸۵ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در زمینه فرآوری محصولات تولیدی بخش کشاورزی در استان خبر داد و افزود: آذربایجان شرقی با ظرفیت فرآوری چهار میلیون و ۸۵۰ تن محصول کشاورزی، رتبه سوم کشوری را داراست.

به گزارش ایسنا، ایاز برنو  با بیان این مطلب، افزود: استان از لحاظ فرآوری تخم مرغ با دارا بودن سه واحد از کل هشت واحد فرآوری تخم مرغ کشور و در حوزه طرح بسته بندی عسل، دارای رتبه نخست بوده و  اولین کارخانه پودر تخم مرغ کشور نیز در آذربایجان شرقی احداث شده است.

 

وی ادامه داد: در ۹ ماهه اول سالجاری تعداد ۴۴ واحد تبدیلی و فرآوری محصولات در استان به بهره برداری رسیده است؛ در هفته بسیج نیز تفاهم نامه‌ای با موسسه عمران بسیج سپاه برای ساماندهی فرآوری خشکبار تولیدی منطقه جنوب غرب استان ( شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجب شیر و …) با احداث مجتمع تخصصی ۲۸ هکتار در مراغه منعقد شده است.

وی در تشریح آخرین وضعیت واحدهای فرآوری محصولات باغی در استان، گفت: در حوزه فرآوری محصول سیب، تعداد ۱۵ واحد فرآوری شامل آبمیوه، کنسانتره و پوره سیب با حداقل ظرفیت جذب یک میلیون تُن فعالیت می‌کنند و تعداد ۱۲۰ واحد سردخانه سیب با ظرفیت انبارداری ۴۰۰ هزار تُن و ۲۱۸ واحد در دست ساخت وجود دارد؛ هم‌چنین ۵۶ واحد با ظرفیت فرآوری ۴۴۸ هزار تُن انگور در سال و ۱۵ واحد فعال برای تولید عرقیات گیاهی و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۹۰۰۰ تُن در استان فعالیت می‌کنند.

برنو افزود: برای محصول هلو، یک سردخانه با ظرفیت ۲۰ تُن هلو در استان وجود دارد و در حال طرح ریزی برای سردخانه دیگری در شندآباد هستیم؛ در حوزه زردآلو معمولا تمایل به انبارداری زردآلو حتی به صورت رایگان نیز وجود ندارد ولی خشک کردن این میوه بسیار مرسوم بوده و حتی بازار جهانی دارد که در این راستا در حال پیگیری برای تهیه دستگاه‌های جدید خشک کن میوه هستیم.

احداث شهرک نخودچی در آذربایجان شرقی 

وی در تشریح آخرین وضعیت واحدهای فرآوری محصولات زراعی، اظهار کرد: شهر ممقان به عنوان مرکز مهم تولید نخودچی در کشور محسوب می‌شود و اکنون نیز ۱۲۰۰ واحد کارگاهی با ظرفیت فرآوری ۱۰۰ هزار تن نخود در این شهر فعالیت می‌کنند؛ هم‌چنین در حال کار روی بسته بندی و تنوع محصول نخود هستیم و به زودی شهرک نخودچی را در استان افتتاح خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: در حوزه فرآوری حبوبات، صنعت لپه سازی و بسته بندی حبوبات به مرکزیت شهرستان آذرشهر در حال گسترش است و در حوزه گوجه فرنگی نیز ۲۷ واحد کارخانه تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت جذب ۲۰۰ هزار تن گوجه در سال فعال بوده و به چهار کارخانه دیگر مجوز فعالیت با تکنولوژی پیشرفته صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت یک کارخانه فرنچ فرایز (سیب زمینی منجمد) در شهرستان بناب و احداث کارخانه دیگر در این حوزه در شهرستان سراب، گفت: در حوزه فرآوری پیاز نیز به تازگی یک واحد در حال فعالیت است و در زمینه فرآوری گندم، ۴۲ سیلوی فعال با ظرفیت نگه داری یک میلیون و ۵۵ هزار تن گندم در استان وجود داشته و به ۲۷ کارخانه تولید آرد استان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۹۸۱ هزار تن آرد، گندم فرستاده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی استان در حوزه محصولات دامی نیز اظهار کرد: پنج واحد کشتارگاه دام سنگین و سبک، ۸۶ واحد تبدیلی لبنیات، سه واحد بسته بندی گوشت، سه واحد فرآوری گوشت، دو واحد تبدیلی ژلاتین خوراکی با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال و ۵۰ واحد فرآوری خوراک دام با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن در استان وجود دارد و طبق برنامه ریزی‌ها بایستی واحدهای دیگری نیز به این حوزه افزوده شود.

فعالیت ۱۶ واحد فرآوری خوراک طیور

وی ادامه داد: در حوزه صنعت طیور، ۱۶ واحد فرآوری خوراک طیور به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، ۱۲ واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتاری ۳۲ هزار قطعه در ساعت و ۹۶ هزار تن در سال، چهار واحد قطعه بندی گوشت طیور، سه واحد فرآوری طیور، سه واحد فرآوری تخم مرغ با ظرفیت سالانه ۴۹ هزار تن و شش واحد فعال بسته بندی تخم مرغ با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن در استان فعالیت می‌کنند.

برنو افزود: هم‌چنین چهار واحد دیگر تبدیلی نیز در حوزه خوراک طیور، سه واحد کشتارکاه طیور با تکنولوژی پیشرفته، ۲۰ واحد قطعه بندی گوشت طیور، یک واحد فرآوری طیور و دو واحد فرآوری تخم مرغ در دست احداث است.

صدور نخستین مجوز تولید خوراک زنبور 

وی با اشاره به فعالیت ۳۶ واحد بسته بندی عسل با ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن در استان، گفت: برای اولین بار، مجوز ساخت واحد تولید خوراک زنبور صادر شده و این واحد در حال ساخت است؛ برای سایر محصولات تولیدی از عسل مثل ژل رویال، موم، زهر و … نیز در حال مطالعه و آمادگی لازم جهت احداث واحد فرآوری هستیم.

وی متذکر شد: هم‌چنین در استان، هفت واحد بسته بندی خرما و چهار واحد فعال بسته بندی چای وجود دارد که محصولات تولیدی سایر استان‌ها را فرآوری کرده و صادر می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص برنامه‌های پیش روی صنایع تبدیلی استان، گفت: مایه پنیر که محصولی لازم در خط تولید پنیرهای سنتی و صنعتی است، و پکتین که کارایی بالایی داشته و ماده اولیه فراوان در صنایع تبدیلی است، کاملا وارداتی بوده و نیاز به احداث واحدهایی در بابت تامین این نیازها و عدم وابستگی به خارج را داریم؛ هم‌چنین احداث واحدهای فرآوری و تبدیلی سیب زمینی و هویج نیز از اولویت‌های بخش صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی با بیان این‌که هدف مدیریت صنایع تبدیلی، بهبود کیفیت بسته بندی و فرآوری انواع محصولات تولیدی کشاورزی استان برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است و در این راستا نیاز به محصولات با کیفیت و سالم داریم، افزود: تامین گلوکز از ذرت نیز در اولویت ما قرار دارد چرا که با وجود کارایی این ماده در صنعت شیرینی و شکلات، ولی از سایر استان‌ها و خارج از کشور وارد می‌شود، احداث واحدهایی در زمینه تامین نشاسته از غلات و اسانس گیاهان مختلف نیز از اولویت‌های دیگر صنایع تبدیلی استان است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم