نرگس خراسان جنوبی را دریابیم

امتیاز دهید

نرگس خراسان جنوبی به دلیل ویژگی‌های خاصش از جمله عطر و مرغوبیتش طرفداران بسیاری دارد، اما آن گونه که باید بر روی معرفی و فرآوری آن کار نشده است؛ شهرستان خوسف  مرکز گل نرگس خراسان جنوبی است.

به گزارش ایسنا، نبود صنایع فرآوری از مشکلاتی است که سال‌ها بر دوش نرگس سنگینی می‌کند که در این راستا، تعاون روستایی در حال پیگیری و رایزنی با چند شرکت دانش‌بنیان برای فرآوری گل نرگس است که باعث خواهد شد این گل بازارهای هدف بیشتری را از آن خود کند.

رفیعی، یکی از نرگس کاران خوسفی که ۱۰ سال است نرگس می‌کارد، به ایسنا می‌گوید: سال دوم است که به شرکت تعاونی و در سال‌های قبل به بهای بسیار کم در بیرجند می‌فروختم.

وی با بیان اینکه از شهرهای دیگر نیز نرگس را به بیرجند برای فروش می‌آورند، افزود: اگر کارخانه فرآوری فرآوری گل نرگس در خوسف راه‌اندازی شود خواهیم توانست عطر و ادکلن منحصر به فردی از آن تولید کنیم که این امر سودآوری فراوانی خواهد داشت.

او معتقد است عطر نرگس خوسف بسیار منحصر به فرد بوده و آن گونه که باید به آن توجه نشده است و ادامه می‌دهد: واقعا کجای دنیا می‌توان این عطر و این زیبایی را دید. همزمان با کاشت گل نرگس کار کشاورزی دیگری نیز دارم، در غیر این صورت تنها از کاشت گل نرگس سودی که چرخ زندگی را بچرخاند به دست نمی‌آید.  

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: باید بر روی ظرفیت‌هایی کار کرد که اشتغالزایی و ارزآوری برای منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه  گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک و از جمله گل نرگس خوسف دارای پتانسیل‌های اقتصادی بسیاری هستند که باید بارورسازی شود، اظهار کرد: اگر بتوانیم کارخانه داروسازی را راه‌اندازی کنیم ارزآوری موثری برای منطقه خواهد داشت.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه متأسفانه به علت نبود یک مدیریت هوشمند و برنامه‌ریزی دقیق نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت گل نرگس استفاده کنیم، تصریح کرد: ساخت کارخانه عطرسازی نیاز به سرمایه‌های کلان دارد، اما از طرفی می‌توانیم ماده اولیه برای تولید عطر و ادکلن(روغن گل نرگس) را تأمین و در اختیار کارخانه‌های عطرسازی قرار دهیم.

پویان ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های کشورهای اروپایی چون فرانسه که در زمینه عطرسازی نام آشنا است، خواهان ماده اولیه ساخت عطر از گل نرگس یا همان روغن گل نرگس هستند و ما این ظرفیت را نادیده گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی میزان کشت گل نرگس نسبت به سال‌های گذشته افزایش چندانی ندارد و این امر به واسطه عدم حمایت‌های لازم از نرگس‌کاران است، بیان کرد: تیم تحقیقاتی جهاددانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند که به صورت دقیق‌تر و جدی‌تر بر روی پتانسیل‌های منقطه خوسف کار کند و این امر مستلزم تخصیص بودجه‌ای مناسب است.

محمدرضا اکبری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: هم اکنون ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گل نرگس است که ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل نرگس با کیفیت بالا در خراسان جنوبی برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۷۵۰ نفر در استان بهره بردار پرورش گل نرگس در استان هستند، تصریح کرد: شهرستان‌های  خوسف و طبس، بیشترین سطح زیرکست گل نرگس در استان و خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور در تولید گل نرگس را دارند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گل نرگس استان به دلیل شرایط اقلیمی خاص دارای ماندگاری بیشتر و عطر مرغوبتری است، افزود: برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی تا اسفندماه ادامه دارد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم