گزارش لایو معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های حضور در بازارهای عمان با تمرکز بر محصولات کشاورزی

امتیاز دهید

این لایو با حضور حمید رسالتی – مدیر گروه بین المللی آریا پیشگام و کبری ورسه – رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی کانون زنان بازرگان استان قزوین  در جهت شناسایی پتانسیل های کشور عمان جهت حضور سرمایه گذاران  حوزه کشاورزی در بازار این کشور برگزار شد.

کانون زنان بازرگان قزوین از اسفند ۹۶ با حضور بانوان بازرگان و فعال در حوزه های مختلف تشکیل شده است. در سال گذشته یک تفاهم نامه بین شرکت آریا پیشگام و کانون ملی زنان بسته شد که بر اساس آن قرار شد تا یک هیئت تجاری از بانوان فعال به کشور عمان اعزام شود تا پتانسیل های آن کشور را شناسایی کنند که این سفر با فوت سلطان عمان و شدت گرفتن بیماری کرونا، لغو شد.

در این لایو، خانم ورسه به نمایندگی از بانوان بازرگان سوالاتی از آقای رسالتی داشتند که در ادامه  به این پرسش و پاسخ پرداخته ایم:

سوال اول: عوارض گمرکی واردات محصولات و ادوات کشاورزی در عمان چقدر است؟

ورود به عمان از طریق سرزمین اصلی و مناطق ویژه اقتصادی است که در مناطق ویژه اقتصادی، هیچ گونه تعرفه وارداتی وجود ندارد ولی در سرزمین اصلی، پنج درصد ارزش واردات تعرفه محاسبه می شود، البته برای یکسری محصولات کشاورزی در سرزمین اصلی هم تعرفه اش صفر هست که این بستگی به شرایط دارد برای مثال اواخر فروردین امسال، نزدیک به دو هزار و هفتصد تُن مواد غذایی از ایران به عمان صادر شد که بدون تعرفه بودند. به طور متوسط تعرفه ورود محصولات کشاورزی پنج درصد، در بعضی شرایط دو یا سه درصد و با توجه به تامین امنیت غذایی حتی صفر درصد هست بنابراین مقطعی محسوب می شود.

سوال دوم: همکاری بانک های عمان با تجار ایرانی و بازگشت پول به چه صورت اند؟

بعد از برجام  حدود ۱۵ بانک ایرانی با بانک های عمان تفاهم نامه امضا کردند ولی در حال حاضر، سیتسم بانکی قفل شده و فقط تجار دو طرف از طریق صرافی می توانند بازگشت پول را داشته باشند در واقع، صادرات در قبال واردات هست و از طریق صرافی ها، امکان جابجایی بوده ولی از طریق بانک ها، امکان جابجایی نیست.

سوال سوم: بهترین زمینه های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عمان کدام موارد هستند؟

در بحث سرمایه گذاری، کشاورزی در عمان توصیه نمی شود چراکه این کشور دچار کمبود منابع آب است و اگر سرمایه گذاران علاقه مند به کشت فراسرزمینی هستند عمان توصیه نمی شود و صادر کردن به عمان به صرفه تر از تولید در عمان است.

سوال چهارم: از بنادر عمان به چه کشورهایی می توان صادرات داشت؟

بهترین ورودی بازار یمن، عمان هست، عمان سه منطقه ویژه اقتصادی دارد که منطقه سلاله در جنوب عمان بوده و این منطقه به یمن نزدیک هست، یمن بیست و هشت میلیون جمعیت دارد و پتانسیل خوبی برای جذب محصولات کشاورزی ایران را دارد. از طرفی، عمان دروازه ورود به آفریقا از شمال و شرق آن هست و از طرف دیگر می توان از طریق عمان  به سایر کشورهای عربی هم چون عربستان، قطر، بحرین نیز صادرات راحت تری داشت. دو سالی هست که بندر محصولات کشاورزی در سویق به صورت جدی وجود دارد که حتی به آن بندر اختصاصی ایران هم می گویند، سویق  بین صحار و شهر مسقط است شهر مسقط هم بازار خوبی برای محصولات کشاورزی دارد و امسال رکورد صادرات محصولات کشاورزی از ایران به عمان شکسته شده است.

سوال پنجم: صادرات گیاهان دارویی به چه صورت بهتر است به  صورت فله ای یا بسته بندی شده؟ و اینکه برای صادرات چه فرایندی را باید طی کرد؟

محصولات بسته بندی شده، ارزش افزوده دارند از طرف دیگر در عمان، محصول بسته بندی شده طرفدار بیشتری دارد. در عمان، اولویت فروش، مال ها هستند دو فروشگاه بزرگ لولو و کارفور در سراسر عمان دارای شعبه هستند. بازرگانان بهتر است قبل از صادرات همه هزینه ها را محاسبه کنند تا در مذاکرات، دچار مشکل نشوند. از شرایط فروشگاه لولو هم این است که قیمت باید مناسب باشد و سه ماهه تسویه می کند. این فروشگاه فروش بالایی دارد و فقط بیست و چهار فروشگاه داشته و در سایر کشورها هم دارای شعبه هست.  مرحله دوم هم بازارهای میوه و تره بار هستند که بازرگانان می توانند با بنکداران وارد مذاکره شوند.

سوال ششم: بهترین و بیشترین محصول کشاورزی صادر شده به عمان، چه محصولاتی هستند؟

من به شخصه، بیشتر محصولات کشاورزی را در عمان دیده ام، میوه هایی چون هندوانه، سیب، پرتقال، کیوی و سیفی جات در فروشگاه ها دیده می شوند عمانی ها میوه های ایرانی را می پسندند با توجه به شرایط اقتصادی، عمانی ها به ایران سفر کرده و با طعم و مزه محصولات ایرانی آشنا شده و بدین ترتیب درخواست کننده این محصولات در عمان زیاد است.

سوال هفتم: در بسته بندی باید به چه نکاتی توجه شود استانداردهای زیست محیطی کشور عمان به چه صورت است؟ بر روی بسته بندی ها باید چه نکاتی لحاظ شود و به چه زبانی باید باشد؟

اطلاعات باید حتما به زبان انگلیسی و عربی باشد نیمی از جمعیت عمان، خارجی هستند تفاهم نامه ای بین سازمان استاندارد ایران و عمان بسته شده است که آن ها استاندارد ایران را قبول کرده اند هر استانداردی باید به زبان عربی، ترجمه رسمی شود و در سفارت ایران و عمان تایید شده و همراه با کالا ارسال شود. البته امکان دارد برای محصولات خاص یا در شرایط خاصی، آزمایش هم انجام شود.

سوال هشتم: در مورد نمایشگاه هایی که برای ارائه محصولات کشاورزی می توان شرکت کرد توضیحاتی بفرمایید؟

دو نمایشگاه مواد غذایی یکی در دسامبر و یکی در اکتبر سال آینده برگزار خواهند شد که البته باید رصد شوند تا از تغییر تاریخ ها اطلاع پیدا کنند.

سوال نهم: برای ارتباط گیری با تجار عمانی از چه طریق می توان اقدام کرد؟

اتاق بازرگانی عمان، بهترین منبع برای این ارتباط گیری ها است، کمیسیون های مختلفی در آنجا وجود دارد که با مکاتبه، می توانند درخواست شان را ارسال کنند از طرفی برای ارتباط گیری با مال ها  از طریق مدیران بازرگانی و مکاتبه اقدام شود، برای موفقیت در عمان، مذاکره باید رو در رو باشد.

سوال دهم: آیا در حوزه شیلات و دامپروری، در عمان فضا برای صدور محصولات وجود دارد؟

در دامپروری، صادرات دام از ایران ممنوع است در بحث شیلات هم، عمده صادرات خود عمان همین شیلات است و مزارع دریایی بزرگی را داراست، عمان فقط دو میلیلرد دلار برای تولید و افزایش شیلات اختصاص داده است.

سوال یازدهم: آیا سرمایه گذاران در عمان باید حتما یک شریک عمانی داشته باشند؟ شرایط و هزینه های  سرمایه گذاری به چه صورت است؟

 قبل از سال ۲۰۲۰،  در مناطق ویژه، یک سرمایه گذار بصورت صد در صد می توانست به نام خود شرکتی را ثبت کند و در سرزمین اصلی نیاز به کفیل عمانی بود ولی از اول سال ۲۰۲۰، در سرزمین اصلی هم، نیاز به کفیل نیست و ثبت شرکت می تواند بصورت صد در صد به نام شخص انجام شود.  البته پیشنهاد می شود  سرمایه گذاران برای موفق شدن یک پارتنر عمانی به عنوان شریک داشته باشد.

یک ریال عمان، ۲/۶ دلار است و  حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با کفیل تقریبا ۲۰۰۰ ریال، بدون کفیل ۵۰۰۰ ریال و اجاره دفتر همراه با هزینه های جانبی پرسنل، آب  و برق و .. بصورت ماهیانه ۲۰۰۰ ریال است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

ضایعات خرما

از ضایعات خرما چه محصولاتی می‌توان تولید کرد؟

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم