اینترنت اشیا را بشناسیم

امتیاز دهید
آیکون اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا «IOT » مخفف عبارت Internet of Things است اما گاهی کلمه Internet of Objects  نیز برای اینترنت اشیا به کار می‌رود و به نوعی از فناوری اطلاق می‌شود که در آن، وسیله‌ها و ابزارها به شبکه اینترنت متصل می‌شوند.

نحوه کنترل این وسایل متصل به شبکه نیز توسط اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت امکان پذیر است.

این فناوری از سال ۱۹۸۰ میلادی با پیاده‌سازی مفهوم آن به صورت جزئی شکل گرفت. اما در سال ۱۹۹۹، تحت معنای Internet of Things به صورت گسترده خود را به دنیا معرفی کرد.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌تری از این نوع فناوری داشته باشیم می‌توانیم به موارد کاربرد آن در وسایل روزانه‌ای که بارها با آنها سروکار داریم اشاره کرد،  برای نمونه، تلویزیون، یخچال، کولر و… از جمله این وسایل هستند که می‌توان مدیریت آن‌ها را در نقاط مختلف در صورت پشتیبانی از اینترنت اشیا یا همان IOT  کنترل کرد.

رابط مدیریت وسایل در اینجا می‌تواند شامل تلفن همراه، کامپیوتر یا هر نوع رابط کنترلی باشد.

حال طبق تعریف علمی می‌توان این فناوری را چنین توصیف کرد: اینترنت اشیا امروزه در تمامی آبجکت‌ها و گجت‌ها حضور یافته است به نحوی که با سنسورهای داخلی خود، دیتاهای مختلف را جمع آوری کرده و در زمان لازم بر حسب نوع کاربرد، آن‌ها را در شبکه به کار می‌برد.

از موارد کاربرد آن می‌توان بهره‌گیری از سنسورها در ساختمان‌ها جهت تنظیم میزان دما، نور و گرما به صورت اتوماتیک و یا اطلاع دادن به مسئول پشتیبانی در صورت وجود مشکل به صورت خودکار اشاره کرد.

 مزیت‌های استفاده از اینترنت اشیا

این فناوری علاوه بر امنیت، افزایش توانایی ساده کردن زندگی بشر را نیز با خود به همراه دارد که می‌توان به برخی از این ویژگی‌ها اشاره کرد.

  • در زمان، نسبت به بهره‌گیری انسان در انجام مراحل اداری اعم از تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارسال نتیجه، صرفه جویی حاصل می‌شود.
  • در گجت‌های هوشمند، امکان بروز خطاهای انسانی چون فراموش کردن در انجام فرآیندی رخ نخواهد داد.
  • کنترل و انجام تمامی کارها به صورت اتوماتیک بدون حضور ذی نفع انجام می‌شود.

مشکلات پیش رو در اینترنت اشیا

در ذیل به تعدادی از مشکلات و معایب احتمالی پیش رو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • روز به روز به تعداد استانداردهای این حوزه اضافه می‌شود و گاهی اینترنت اشیا نمی‌تواند تمامی این نیازها را رفع کند. به عنوان مثال، دو وسیله، زمانی می‌توانند در یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که از یک زبان یک نوع پشتیبانی کنند که امروزه با وجود زبان‌های بسیاری در این حوزه، امکان ارتباط وسایل غیر هم زبان وجود ندارد.
  • امنیت دیتاها از دیگر چالش‌های پیش رو در این فناوری است. چرا که در حال حاضر روزنه‌هایی برای نفوذ جاسوسان وجود دارد.
  • گاهی دستگاه‌‌ها قادر به انجام صحیح وظایف خود نیستند که چنین عملی را باگ می‌نامند. وجود باگ در یک شبکه ممکن است به دستگاه فرستنده، دستگاه گیرنده یا سایر گجت‌های مختلف در شبکه مربوط باشد.
  • توجه به امنیت حریم خصوصی یکی دیگر از چالش‌های بزرگ پیش روی این فناوری است. چرا که با اشتراک داده‌ها روی شبکه جهانی اینترنت به نسبت اشتراک داده روی شبکه محلی LAN ، امنیت آن‌ها متزلزل می‌شود. طبیعی است که عده‌ای ترجیح دهند تا از این فناوری استفاده نکنند و به حفظ حریم خصوصی خود باشند.

نقش فناوری‌های چرخشی در تولید پروتئین گیاهی

فناوری ژل میمیکا در درب نوشیدنی‌ها

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم