زنان سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات، راضی اند و مرزوق

امتیاز دهید
زنان سیستان و بلوچستان - سمیه دستیار

هر ساله زنان هنرمند سیستان و بلوچستان با آغاز برداشت محصول لیمو در این استان و استان هرمزگان، بساط تهیه انواع ترشی لیمو را پخش و ترشی‌های مختلفی تولید می‌کنند.

 ترشی بدون پوست، باپوست، سرکه‌ای، لیموخشک و آب لیمو از جمله این محصولات است. ترشی لیمو استان سیستان و بلوچستان نامی آشنا برای مردم استان‌های همجوار بوده و حتی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و پاکستان نیز ارسال می‌شود.

سمیه دستیار بانویی از دهستان ابتر از شهرستان ایرانشهر است که  با داشتن چهار فرزند (دو پسر و دو دختر) به عنوان تسهیل گر روستایی و کارآفرین نقش آفرینی می‌کند.

 این بانو علاقه‌مند به فعالیت‌های هنری و مشاغل خانگی است. وی در مورد فعالیت‌هایش می‌گوید: «۱۶ سال هست که در زمینه ترشی‌سازی کار می‌کنم. ۱۵ نفر به عنوان کارگر در کارگاه بنده مشغول به فعالیت هستند، کارگاهم خانگی هست و تصمیم دارم در صورت امکان با حمایت‌های دولتی، کارمان را وسیع‌تر و گسترده‌تر کنیم.»

 خانم دستیار ادامه می‌دهد: «خدا را شکر که چند خانواده از این کارگاه ارتزاق می‌کنند تصمیم دارم کارگاهم را گسترش دهم و برندی به نام خودم ثبت کنم البته از کسانی که می‌توانند حمایت کنند می‌خواهم تا دستگاه اسلایسر میوه و پوست کن لیمو برای کارگاهم تهیه کنند تا بتوانم ۱۰ نفر دیگر را هم جذب کنم. »

 این بانو علاقه‌مند به اجرای طرح‌های آموزشی در روستاها علی الخصوص روستاهای محروم است جاهایی که  زنان  و جوانان آنها دسترسی به امکانات آموزشی در شهر را ندارند.

 سمیه دستیار، راهبر شغلی در کمیته امداد هست و دوازده مددجو تحت پوشش وی قرار دارند که به آنها قلاب بافی، جواهردوزی و سوزن دوزی آموزش می‌دهد.

زنان پرشور و هنرمند سیستان و بلوچستان کافی هست تا با کمی حمایت معنوی و مادی و آموزش، بهترین نتایج کار و صنایع دستی را تقدیم مردم کنند.

 بسیاری از این زنان با دست خالی و ابتکارات شخصی، نه تنها در امرار معاش خانواده خود سهیم هستند بلکه روزی‌بخش دیگران نیز هستند.

 

 

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم