بررسی ویژگی های توت فرنگی مشتری پسند در کردستان

امتیاز دهید

کافه کشاورز:  رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﻣﻘﺪار ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﮐﺎﻻ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻣﻨﺒﻊ ﺳﻮدآوری و دﻟﯿﻠﯽ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﺳﺖ. اﻣﺮوزه، ﺗﺄﻣﯿﻦ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺎﺳﯽ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﻣﺪل ﻫﺎی ﺗﻌﺎﻟﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، اﯾﺠﺎد و ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی و ﭘﺎﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد از ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ ﺑﻨﮕﺎه های اﻣﺮوزی ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ رود. اﺻﻠﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ رﺿﺎﯾﺖ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎ و ﺗﺤﻘﻖ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن اﺳﺖ.

ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن از ﻣﺼﺮف ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی اﺳﺖ ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی دروﻧﯽ ﺑﻮده و ﻗﯿﻤﺖ و ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ و ﻧﺎم ﺗﺠﺎری از دﯾﮕﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﻨﺪ. ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ آن ﻫﺎ اﻓﻮل ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺪاری را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد.

اﯾﺮان ﺑﺎ ۴۳۰۰ ﻫﮑﺘﺎر ﺳﻄﺢ زﯾﺮ ﮐﺸﺖ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ۱۳/۲۱ ﺗﻦ در ﻫﮑﺘﺎر از ۴۳۵۶۰۰۰ ﺗﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺟﻬﺎن، ﻣﻘﺎم ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ ﺟﻬﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده و اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﺑﯿﺶ از ۶۵ درﺻﺪ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﮐﻞ ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﺷﺘﻐﺎل ﺑﯿﺶ از ۲۵۰۰ ﺧﺎﻧﻮار ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﮐﺸﺖ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ در اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن در دﻫﻪ ﭘﻨﺠﺎه ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ راه های روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮔﺴﺘﺮش ﯾﺎﻓﺖ و ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﻏﺪاران ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و اﮐﻨﻮن ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻی ﺗﻮﻟﯿﺪ در ﺑﯿﻦ ﺑﺎﻏﺪاران اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار است. ﺣﺪود ۶۵ درﺻﺪ از ارﻗﺎم ﺗﺤﺖ ﮐﺸﺖ ﻣﺰارع ﮐﺸﺖ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﻪ رﻗﻢ ﮐﺮدﺳﺘﺎن اﺧﺘﺼﺎص دارد ﮐﻪ ﮔﺮﭼﻪ از ﻃﻌﻢ، ﻣﻄﺒﻮع و ﺷﯿﺮﯾﻦ و ﺑﺎزارﭘﺴﻨﺪی ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻧﺮﻣﯽ ﺑﺎﻓﺖ و ﻓﺴﺎدﭘﺬﯾﺮی ﺑﺎﻻ ﻋﻤﺮ ﻧﮕﻬﺪاری ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ دارد. اﺻﻼح ارﻗﺎم ﮐﺸﺖ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ آن ﺑﺎ ارﻗﺎم دﯾﮕﺮ ﻣﺜﻞ ﮐﻮﯾﻦ اﻟﯿﺰا، ﭘﺎروس ﮐﺎﻣﺎروﺳﺎ، ﭘﺎﺟﺎرو و دﯾﺎﻣﻨﺖ و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ، ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﭘﯿﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﺶ ﺻﺤﯿﺢ ﭘﯿﺶ از اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺳﺮد از اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺣﻔﻆ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻣﺮﻏﻮﺑﯿﺖ اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل در اﺳﺘﺎن ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

در راﺳﺘﺎی ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ ارﻗﺎم ﺑﻮﻣﯽ و اﺻﻼح ﺷﺪه ﻣﺤﺼﻮل ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، از ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺷﻬﺮ ﺳﻨﻨﺪج ۴۰۰ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده در ﺳﺎل ۱۳۹۵ اﻧﺘﺨﺎب و ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻣﺪل ﻻﺟﯿﺖ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی دروﻧﯽ ﺑﺎ مولفه ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه، ﺑﺮﺗﺮی رﻗﻢ ﮐﺮدﺳﺘﺎن و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻗﯿﻤﺖ و ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ و ذﮐﺮ ﻧﺎم ﺗﺠﺎری در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ.

ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮآورد ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه، ﺑﺮﺗﺮی رﻗﻢ ﮐﺮدﺳﺘﺎن و ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ، ذﮐﺮ ﻧﺎم ﺗﺠﺎری و ﻗﯿﻤﺖ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﺮ ﻣﻘﺪار رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪی ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن داﺷﺘﻪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺳﻄﻮح ﺑﺎﻻی ﺗﺤﺼﯿﻼت و ﺷﻐﻞ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﯽ دار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و اﺛﺮ ﺳﻦ و درآﻣﺪ ﺑﺮ اﺣﺘﻤﺎل رﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه از ﻟﺤﺎظ آﻣﺎری ﺑﯽ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﺮﻧﺪ ﻣﯽ ﺗﻮان اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﻣﻮرد ﻧﻮع، ﻗﯿﻤﺖ، ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺮ روی ﺑﺮﭼﺴﺐ ﻫﺎی آن ﺛﺒﺖ ﮐﺮد و رﺿﺎﯾﺖمندی مصرف کنندگان را افزایش دهد.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از رﻗﻢ ﮐﺮدﺳﺘﺎن ﮐﻪ از ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه ﺑﻬﺘﺮی ﻫﻢ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ زﯾﺮ ﮐﺸﺖ آن در اوﻟﻮﯾﺖ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.  ﺑﺮﺧﻼف ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺴﺒﯽ ﮐﻪ در دﻫﻪ ی اﺧﯿﺮ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻫﻨﻮز ﻓﺎﺻﻠﻪ ای ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب وﺟﻮد دارد. ﺑﺎﻻﺑﻮدن ﺿﺎﯾﻌﺎت ﻣﺤﺼﻮل ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺎﮐﺎراﯾﯽ اﻗﺘﺼﺎدی اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ رﺿﺎﯾﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ.  ﺑﺎ ذﮐﺮ ﻧﺎم ﺗﺠﺎری و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﮐﯿﻔﯽ ﻣﺤﺼﻮل روی ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎ ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ اﺳﺖ، رﺿﺎﯾﺖ از ﻣﺤﺼﻮل را ﺑﺎﻻ ﺑﺮد، ﭼﺮاﮐﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺮای ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻏﯿﺮﻣﻨﻄﻘﯽ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ.

منبع:

آکو نادری و سایرین (۱۳۹۹)؛ تاثیر ویژگی های درونی و بیرونی محصول توت فرنگی بر رضایت مندی مشتریان (مصرف کنندگان) مطالعه موردی: شهرستان سنندج. مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد ۱۲، شماره ۲، صص ۱۳۲-۱۱۳٫

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم