بسته بندی های هوشمند دارای نشانگر در غذاهای دریایی

1.9/5 - (9 امتیاز)

بسته بندی های هوشمند، امروزه کاربرد فراوانی دارد و برای بسته بندی محصولات خاص و ویژه استفاده بیشتری می توانند داشته باشند. ماهی و دیگر غذاهای دریایی به دلیل ارزش تغذیه ای بالا به عنوان کالاهای بسیار مهم برای رژیم غذایی انسان در نظر گرفته می شوند و از این رو، مصرف آن ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

در ماهی خام، فساد ماهی ناشی از سه فرآیند است فرآیند آنزیمی، فرایند میکروبی و فرایند شیمیایی. آنزیم ها و باکتری ها هیچ تغییرات نامطلوبی را در سلول های زنده موجب نمی شوند که دلیل آن، مکانیسم دفاعی طبیعی است. در ماهی مرده، آنزیم ها درگیر تغییرات آنزیمی شده و باکتری ها می توانند به ماهیچه ماهی حمله کرده و آنجا تکثیر پیدا کنند. احشاء ماهی  پر از آنزیم های پروتئولیتیک است و در ماهی مرده، این آنزیم ها احشاء و نواحی شکم را هضم می نمایند که منجر به نرمی زیاد می شود.

اغلب غذاهای بسته بندی شده تنها توسط یک تاریخ معین عرضه می شوند. این تاریخ ها بستگی به این دارد که محصول در دمای مناسبی در هر مرحله از فرآیند توزیع نگهداری شده باشد. به همین دلیل، برای مواد غذایی با فسادپذیری بالا نظیر ماهی، گوشت، شیر و غیره یک خطر قطعی وجود دارد که ممکن است محصول به هنگام عرضه به مشتری فاسد شده باشد هر چند که ظاهری مناسب داشته باشد و از نظر تاریخ انقضا مشکلی نداشته باشد، نتیجه این خواهد بود که ایجاد نگرانی برای سلامت عمومی نموده و به شهرت و اعتبار تامین کنندگان آسیب بزند.

بسته بندی هوشمند به دو روش مورد استفاده قرار می گیرد اندازه گیری شرایط خارج از بسته و اندازه گیری کیفیت غذای داخل بسته بندی است. ابزارهای بسته بندی هوشمند می توانند به اندازه گیری و گزارش تغییرات در اتمسفر بسته بندی بپردازند.

آن ها همچنین می توانند دما را طی انتقال و نگهداری محصولات بسته بندی شده اندازه گیری نمایند. نشان گرها باید به راحتی فعال شوند و تغییرات برگشت ناپذیر را نشان دهند.

برخی نشان گرهایی که در بسته بندی غذاهای دریایی قرار داده شده اند برای هشدار مصرف کنندگان به تغییرات شیمیایی اتفاق افتاده در داخل محصول طراحی شده اند افزودن این نشان گرها به غذاهای دریایی بسته بندی شده به بازرسان جهت تصمیم گیری در رابطه با تازگی ماهی کمک  می کند و این موضوع موجب می شود تا بازرسی به صورت موثرتری انجام گیرد.

بخش مرکزی بسته بندی هوشمند، نشانگرها و حسگرها هستند که وظیفه تخمین و بیان کیفیت غذا را بر عهده دارند. برای مصرف کنندگان، بسته بندی هوشمند فراهم کننده یک تجربه مصرف سالم تر، راحت تر و دلپذیرتر است. برای تامین کنندگان و فروشنده ها ، بسته بندی هوشمند قادر به کاهش هزینه، بهبود ارزش محصول و افزایش سود است.

فناروی های بسته بندی هوشمند معمولا به سه دسته نشان گرها، حس گرها و تراشه های RFID تقسیم می شوند. نتایج مطالعات انجام شده نشان نشان می دهد که بسته بندی های هوشمند نشان دهنده تازگی نیز می توانند به این سه دسته تقسیم شوند.

در نهایت می توان گفت که گوشت و جسم ماهی، زمانی که ماهی زنده است استریل در نظر گرفته می شود فساد ماهی می تواند خیلی سریع بعد از صید و در طول مراحل مختلف زنجیره تولید، فرآوری و شرایط نگهداری اتفاق بیافتد. ماهی کالایی با فسادپذیری بالاست. فساد ماهی به محض مرگ ماهی، شروع می شود. در شرایط گرمسیری، اگر ماهی به درستی سرد نشده باشد در مدت چند ساعت بعد از صید، سریعا فاسد می شود. بسته بندی هوشمند یک سیستم حاوی نشانگر در داخل یا بیرون بسته است که اطلاعاتی را در رابطه با بسته بندی و غذا فراهم می کند. برخی نشان گرهایی که در بسته بندی غذای دریایی قرار داده شده اند برای هشدار مصرف کنندگان به تغییرات شیمیایی اتفاق افتاده در داخل محصول طراحی شده اند. بسته بندی هوشمند می تواند به طور موثری تغییرات کیفی غذا در طی نگهداری را نشان دهد.

منبع:                                        

دودانگه، صونا (۱۳۹۹)؛ مروری بر کاربرد بسته بندی های هوشمند دارای نشانگر تازگی در غذاهای دریایی.  فصلنامه علمی علوم و فنون بسته بندی، سال یازدهم، شماره ۴۳٫

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم