بلاکچین در کشاورزی (۱)

امتیاز دهید

طبقه‌بندی اطلاعات در بسته‌های جدید و خاص در بستر شبکه اینترنت، فناوری را رقم زده است که به عنوان بلاکچین در کشاورزی می‌تواند تاثیراتی را در این حوزه ایجاد کند.

مهمترین مزیت استفاده از بلاکچین در مقابل سایر روش‌ها، نحوه ثبت اطلاعات و گزارش‌گیری است. چنان‌که در یک شبکه عادی اینترنت، اطلاعات رد‌و‌بدل شده در شبکه روی یک سرور ذخیره می‌شوند که این اطلاعات را می‌توان از طریق راه‌های مختلفی ردیابی و یا هک کرد و اطلاعات موجود در بسته‌ها را به راحتی در اختیار ذینفعان این قضیه قرار داد.

اما وجه تمایز بلاک‌چین با رقبا اینجا خود را نمایان می‌کند که سیستم بلاک‌چین مبتنی بر امنیت است و هیچ کس، چه شخص حقیقی و یا حقوقی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارد.

در یک شبکه عادی، داده‌ها روی یک سرور قرار می‌گیرند اما در فناوری بلاکچین، میلیون‌ها میلیون، نقطه اشتراکی وجود دارد که داده‌ها روی آن‌ها به صورت همزمان  قرار می‌گیرند.

به عبارتی در این فناوری، اطلاعات و داده‌ها به  صورت رمزنگاری شده ارسال می شوند و همین امر باعث می‌شود که نفوذ و دسترسی به داده‌ها به امری غیرممکن تبدیل شود.

از پلتفرم‌های مبتنی بر این فناوری، برای ارزهای دیجیتال به دلیل رمزنگاری و امنیت بالا  از جمله بیت کوین استفاده می‌شود.

ظهور چهار فناوری بلاکچین، هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا، شرایط جدیدی را برای سرمایه‌گذاری پیشتازان و سوداگران عرصه فناوری و تسخیر فرصت‌ها بوجود آورده است.

بلاکچین یک پایگاه داده فوق‌العاده قدرتمند برای ذخیره‌سازی داده‌هاست، به عنوان مثال در صنعت کشاورزی، بلاک‌چین این ذخیره‌سازی را در قالب شرایط مزرعه مورد کشت، موجودی انبارها، ثبت و ارسال قراردادها با سازمان‌های مرتبط انجام می‌دهد.

اما در این میان، ممکن است طیف دیگری از کشاورزان، راه دیگری برای ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز خود به کار گیرند که می‌تواند شامل استفاده از هارد، فلش مموری‌ها، اپلیکشن‌ها و یا همان روش سنتی و استفاده از کاغذ و خودکار باشد.

البته تفاوت استفاده از دو روش فوق، زمانی نمایان می‌شود که سازمان‌های ذیربط با کشاورزان جهت ارائه خدمات بهتر به داده‌های جمع‌آوری شده توسط آنان نیازمند می‌شود که فناوری بلاکچین در این میان می‌تواند پیچیدگی در ذخیره‌سازی را کاهش و زمان و دقت انجام امور را افزایش دهد.

از سوی دیگر، تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا بتواند به کمک بلاکچین و فناوری‌های دیگر، همچون اینترنت اشیا و حسگرهای مختلف، بهره برداری از محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

در آمدزایی بلاکچین در کشاورزی

حقیقت امر این است که بلاکچین به تنهایی نمی‌تواند برای کشاورزان درآمدزایی کند چرا که تحقق این امر به بسترها و زیر ساخت‌هایی همچون دیجیتالی کردن اتوماسیون نیازمند است که می‌تواند رفاه و راحتی بیشتری را برای کشاورزان به ارمغان آورد.  عامل دیگری که در کنار درآمدزایی در این حوزه حائز اهمیت می‌شود حفظ کیفیت و سلامت در کنار بالارفتن ارزش اقتصادی محصول است. چرا که محصول تولید شده وارد زنجیره حیات می‌شود و ارگانیک بودن محصول می‌تواند یکی از ملاک های برتری بر دیگر محصولات محسوب شود.

دسته‌ای از افراد، وسواس بیشتری در مورد سلامت مواد غذایی به خرج می‌دهند، به عنوان مثال، عده‌ای ترجیح می‌دهند قبل از اینکه از محصولی استفاده کنند از شرایط رشد و پرورش آن آگاهی یابند که بلاکچین به کمک این دسته از افراد شتافته و توانسته اعتماد این دسته را نیز بدست آورد.

شرکت‌های فعال در این حوزه

شرکت‌های  نوپای بسیاری  در سرتاسر دنیا، فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند، به عنوان مثال شرکت «لوییس دریفوس»  (Louis Dreyfus) یکی از شرکت‌هایی است که تجارت محصولات کشاورزی خود را بر پایه بلاکچین آغاز کرده است.

آنان موفق شده اند زمان تدارکات برای فروش محصول خود را تا ۸۰% کاهش داده و معامله خود را در مدت زمان یک هفته به انجام برسانند در واقع، در این روش حضور واسطه‌ها حذف و کشاورز به راحتی از طریق قراردادهای هوشمند، محصول خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فروش می‌رساند.

یا به عنوان مثالی دیگر، شرکتی به نام «ایندیگو اَگری‌کالچر» (Indigo Agriculture) وجود دارد که از زمان عقد قرار داد تا انتها به کشاورز، پاداش پرداخت می‌کند. به عنوان مثال، برای یک پیمانه غلات مرغوب، مبلغی معادل ۴۷ سنت پرداخت می‌کند. به عبارتی، طی قراردادی که در همان ابتدا منعقد می‌شود بر شیوه کشت‌وپرورش نظارت داشته و با بهره‌گیری از متخصصین مجرب با بهترین کیفیت، بسترهای خرده فروشی را  نیز از بین می‌برد.

مزیت‌های فناوری بلاکچین در کشاورزی

علاوه بر موارد یاد شده در بالا، حضور فناوری بلاکچین باعث شده تا کشاورز بدون هیچ دغدغه و بااطمینان بالا  بتواند به راحتی، بذر و مواد آلی مورد نیاز خود را برای کشت تهیه کند. چرا که با استفاده از بارکدهای موجود روی محصولات و اسکن آن‌ها با گوشی‌های هوشمند خود، می‌توانند نسبت به سلامت و اصالت  کالا و منبع آن اطمینان حاصل کنند.

بلاکچین در کشاورزی (2)

با جدیدترین کسب و کارهای کشاورزی آشنا شوید

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم