تکمیل صنایع تبدیلی شتر و شترمرغ ضامن اشتغال پایدار

امتیاز دهید
پرورش شترمرغ

زنجیره کامل محصولات با تکمیل صنایع تبدیلی شتر و شترمرغ، ضمن افزایش بهره‌وری، اشتغال پایدار و ارزش افزوده را برای استان خراسان جنوبی به وجود می‌آورد. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این موضوع از صادرات محصولات دامی و طیور خراسان جنوبی در سال جاری به چهار کشور افغانستان، عمان، عراق و چین خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد اصغرزاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: «از ابتدای سال جاری تاکنون صادرات در بخش‌های طیور و دام استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۸۰۸ دلار ارزآوری داشته است.»

وی با بیان اینکه نگاه استان به تولید باید صادرات محور باشد اظهار داشت: «یک میلیون و ۲۱۵ هزار کیلوگرم تخم‌مرغ و یک میلیون و ۲۸۴ هزار قطعه جوجه یکروزه در این مدت صادر شده است.»

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: «همچنین ۷۳۸ هزار و ۳۸۰ کیلوگرم گوشت مرغ منجمد صادر شد و سهم خراسان جنوبی از صادرات موی بز ۷۵ هزار و ۲۶۳ کیلوگرم بوده که به کشور چین صادر شده است.»

وی تولید صادرات محور را زمینه‌ساز پویایی چرخه تولیدات دامی و طیور در استان دانست و تصریح کرد: «کاهش هزینه‌ها و در کنار آن، کیفیت‌دهی به محصولات استاندارد از راهکارهای اصلی توسعه صادرات است.»

اصغرزاده افزود: «رقابت در بازار نیازمند تولیدات بازارپسند است که باید با تکمیل چرخه و استحصال با کیفیت در بازار جا باز کرد.»

عراق و افغانستان از مهمترین کشورها در چشم‌انداز صادرات محصولات دام و طیور خراسان جنوبی هستند.

۷۸۹ واحد مرغداری گوشتی و ۴۹ واحد مرغداری تخمگذار و پولت در خراسان جنوبی فعال است.

به گفته‌ی رئیس انجمن تولیدکنندگان شترمرغ در سال 2018 به گزارش فاینانشیل تریبون، با تولید بین 50 تا 60 هزار شترمرغ در سال که 3 تا 3.6 میلیون کیلوگرم گوشت از آن به دست می‌آید، ایران پس از آفریقای جنوبی در رتبه دوم تولیدکننده گوشت شترمرغ در جهان قرار دارد.

گوشت تنها محصولی نیست که از این پرنده گرانبها به دست می‌آید. بهروز رضایی نیز به فایننشال تریبون گفت: «پر، چرم، روغن، تخم‌مرغ و پوسته تخم‌مرغ نیز سودآور بوده و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «پرورش شترمرغ در مقیاس صنعتی حدود 14 سال پیش در ایران آغاز شد. اما در چند سال اول و به دلیل نداشتن تخصص کافی، اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها با شکست مواجه شدند و کسب‌و‌کارها از گسترش بازماندند.»

روایت خبرهای کشاورزی – 17 مهر 1400

پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم