خرید تضمینی عسل و ژل رویال از سال آینده شروع می‌شود

امتیاز دهید
ژل رویال

به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در راستای بازارسازی و افزایش سرانه تولید عسل و ژل رویال، خرید تضمینی این محصولات از سال آینده آغاز می‌شود. این خبر به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، بهزاد بانکی پور است.

وی افزود: «با توجه به اینکه واردات محصول ژل رویال از طرف وزارت صمت ممنوع شده، همچنین با شکل‌گیری تقاضای مناسب در بازار برای ژل رویال و عسل، صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، امسال برای نخستین بار، اقدام به انعقاد قرارداد تولید با تولیدکنندگان این محصولات کرده است.»

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری ادامه داد: «بر اساس این قرارداد، نهاده‌های مورد نیاز زنبورداران برای تولید محصولات عسل و ژل رویال توسط صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، تأمین و در قبال آن محصولات با استانداردهایی که صندوق تعیین کرده تولید و توسط این صندوق با قیمت مشخصی که توافق می‌شود خرید تضمینی صورت می‌پذیرد.»

بانکی پور تاکید کرد: «در راستای این اقدام با توجه به اطمینان خاطری که تولیدکننده بابت فروش محصولات پیدا می‌کند، انگیزه تولید مخصوصاً در مورد تولید محصول ژل رویال، افزایش می‌یابد.»

بانکی پور ادامه داد: «صندوق حمایت از مصرف توسعه زنبورداری هم با تبلیغات و توسعه برندسازی و بازاریابی مناسب، به فروش محصولات تولیدی زنبورداران کمک می‌کند.»

20 می، روز جهانی زنبور عسل است. این روز در دسامبر ۲۰۱۷ توسط سازمان ملل متحد تصویب و در روز یکشنبه، ۲۰ می ۲۰۱۸ جشن گرفته شد.

بر اساس برآوردهای اخیر و اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، حداقل دو تریلیون زنبور عسل در جهان وجود دارند که توسط زنبورداران مراقبت می‌شوند.

تاریخ این روز مطابق با روز تولد «آنتون جانشا»، یکی از پیشگامان زنبورداری مدرن است.

در دنیا، با بازدید از یک زنبورستان یا باغ گرده‌افشان و معرفی محصولات و صنایع دستی موم زنبورعسل، این روز جشن گرفته می‌شود.

برجسته‌ترین چهره زنبورداری اسلوونی، آنتون جانشا، اولین معلم زنبورداری دربار امپراتوری وین است که در قرن هجدهم، روش‌های زنبورداری را اصلاح کرده و پایه‌های زنبورداری مدرن را بنا نهاد.

واقعیت این است که زندگی بدون زنبورها امکان‌پذیر نیست، زنبورها از مهم‌ترین گرده‌افشان‌ها هستند که امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و تنوع زیستی را تضمین می‌کنند و به طور قابل توجهی در کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی و حفظ محیط‌زیست نقش دارند.

در دراز مدت، حفاظت از زنبورها و بخش زنبورداری می‌تواند به کاهش فقر و گرسنگی و همچنین حفظ محیط زیست سالم و تنوع زیستی کمک کند.

با این وجود، مطالعات علمی نشان می‌دهد که اثرات منفی روزافزون بر سلامت زنبورها، آن‌ها را به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار می‌دهد. این امر به نوبه خود ما را ملزم به مراقبت بیشتر برای بقای آن‌ها می‌کند زیرا عوامل مضر باعث کاهش مقاومت زنبورها می‌شود که بر حساسیت آن‌ها به بیماری‌ها، آفات و موارد مشابه تأثیر می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۱، اسلوونی، اولین کشور از اتحادیه اروپا بود که استفاده از برخی آفت‌کش‌ها که برای زنبورها مضر هستند را ممنوع کرد.

اسلوونی دارای ۱۱۲۹۳ زنبوردار، ۱۵۴۲۰ زنبورستان و بیش از ۲۱۰۰۰۰ کلنی زنبور عسل است که ۴۲ درصد بیشتر از ده سال پیش است و نباید نادیده گرفت که این کشور با داشتن پنج زنبوردار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، از نظر تعداد زنبورداران در صدر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.

اسلوونیایی‌ها، ملتی از زنبورداران هستند و زنبورداری از جایگاهی برابر با سایر انواع فعالیت‌های کشاورزی برخوردار است. در اسلوونی، آگاهی از اهمیت زنبورها و اطمینان از سلامتی آنها به طور کلی بالا است.

۲۷ درصد، سهم آذربایجان غربی از تولید عسل در کشور

3Bee برای سلامت زنبورعسل چه می‌کند؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم