سود اصلی در تجارت و صدور زعفران ایران، در قالب بستههای کوچک با وزن چند گرم آن هم در چارچوب برندینگ و همچنین تاکید بر خواص و مصارف دارویی است.
همچنین فرآوری این محصول پرفایده برای مصرفکنندگان نهایی آن در سطح جهان بوده که به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تربتحیدریه، حصول چنین امری نیازمند ایجاد یک سازمان واحد و منسجم در ایران است.
به گزارش ایرنا، کتر حسن فیضی افزود: «این نقصان موجب شده بخش زیادی از زعفران تولیدی ایران به صورت خام صادر و توسط دیگر کشورها با ارزش افزوده بسیار بالا، به دیگر نقاط جهان صادر شود.»
وی بر توجه نسبت به درآمد بالای همین کشورها از محل فرآوری و صدور این محصول ارزشمند ایران تاکید و اضافه کرد: «میزان تولید سالانه زعفران در ایران حدود ۴۰۰ تن و حجم مصرف داخلی آن ۸۰ تن است که همین خود یک معضل تلقی میشود لذا باید مصرف داخلی را با هر شیوه و راهکاری در سبد غذایی خانوار ایرانی افزایش داد.»
یضی افزود: «کانونهای مختلفی در کشورمان نظیر اتحادیه و شورای ملی زعفران وجود دارند که هر کدام بر قیمت محصول و همچنین کارکرد این صنعت تاثیرگذار هستند بر این اساس ضرورت دارد یک سازمان واحد در ایران همه امور زعفران را از تولید در زمین تا توزیع و فناوری بر عهده گیرد تا از خامفروشی این محصول مهم راهبردی در قالب صادرات فلهای جلوگیری شود.»
وی ادامه داد: «امسال به دلیل افزایش هزینههای تولید حتی برخی کشاورزان محصول خود را از مزرعه برداشت نکردند و این بدان معناست که دولت باید از کشاورزان زعفران کار حمایت کند.»
دانشیار رشته کشاورزی دانشگاه تربتحیدریه گفت: «پژوهشکده زعفران در تربتحیدریه کارهای خوبی انجام داده که لازم است از نتایج پژوهشی آن حمایت شود زیرا منتج به ایجاد صنایع تبدیلی و در نهایت جلوی خامفروشی گرفته میشود.»
فیضی افزود: «روزانه در دنیا چندین میلیون فنجان قهوه سرو میشود اما میتوان دمنوش گیاهی زعفران را با توجه به خواص مثبتی که روی سلامت بدن دارد جایگزین آن کرد همچنین باید برای سرو انواع غذاهایی که مرتبط با زعفران است فرهنگسازی شود.»