صنایع تکمیلی برنج در مازندران وجود ندارد!

امتیاز دهید

در مازندران کارخانه‌های شالیکوبی به صورت سنتی، پراکنده و نیمه متمرکز هستند و برای تهیه ماده اولیه مورد نیاز به منظور فرآوری سبوس، به واحدی غیر از این کارخانه‌ها نیاز است، در واقع عملا کارخانه‌های شالیکوبی در این استان امکان اولیه فرآوری را ندارند.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا اسماعیل زاده کناری با بیان مطالب فوق، تاکید کرد که در ارتباط با فرآوری سبوس برنج در تمام جهان این امر متمرکز صورت می‌گیرد، بدین معنی که کارخانه شالیکوبی، تولید روغن، فرآوری سبوس و غیره به صورت یکجا انجام می‌شود.

وی همچنین به نقش تسهیلات در رونق این صنعت، اشاره کرد که، اعطای تسهیلات اگر بر مبنای در نظر گرفتن شرایط مالی، سود اقتصادی، بازار فروش و غیره باشد مطلوب است، اما اگر بدون بررسی بازار فروش و حساب درست، تسهیلات دریافت کنند، کار درستی نیست.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد که، کارخانه‌هایی که توانمندی مالی بالایی دارند، در حال فعالیت هستند اما شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک با دریافت تسهیلات هزینه‌های خود را افزایش دادند و قابلیت رقابت ندارند که در این شرایط حتما با شکست مواجه می‌شوند.

بنا بر نظر کارشناسان، راه اندازی صنایع تبدیلی در مازندران از اهمیت بالایی برخوردار است، وقتی یک ضایعات به ارزش افزوده و یا یک ماده اولیه که ارزش کمتری دارد به ارزش غذایی بالاتری تبدیل می‌شود، هم از جهت ایمنی و امنیت مصرف کننده ارزشمند است و هم از بروز ضایعات دیگری که در سیستم تولید وجود دارد جلوگیری می‌کند.

برخی کشاورزان نیز متعتقدند که، کشاورزی امروزه دیگر به صرفه نیست چراکه به اندازه تلاش خود نمی‌توانید دستمزد دریافت کنید. هرس، آبیاری، کوددهی، سمپاشی، نهال‌کاری و غیره اقداماتی است که باغدار باید در طول یکسال زراعی انجام دهد که هریک مشمول هزینه‌های گزافی است.

باغداران ناچارند از ترس ضایع شدن محصولاتشان، هرطور و به هر قیمتی شده حتی ناچیز محصول را به فروش برسانند چراکه بازه زمانی معینی برای برداشت وجود داشته و محصولات باغی قابلیت ماندگاری روی درخت را ندارند، در واقع سود واقعی را دلالان می‌برند.

اینجا است که نقش صنایع تبدیلی بیش از پیش، خود را برای ارتقای درآمد کشاورزان نشان می‌دهد، موضوعی که هنوز در مازندران، با وجود اصل بودن، در حاشیه است.

اسماعیل‌زاده در این زمینه، به این موضوع اشاره کرده بود که، مسئولان برای صدور مجوز به منظور جلوگیری از موازی کاری، باید تولیداتی که متفاوت هستند یا سنخیتی به یک ارگان خاصی دارند را در نظر بگیرند، گفته که، باید توجه شود که صرفا صدور مجوز اهمیت ندارد، این‌که ارگان صادر کننده جواز، در قبال صدور مجوز، چه حمایتی می‌کند مهم است.

بگفته وی، نکته بسیار مهم دیگر این است که متخصصانی که شرایط صدور مجوز و مباحث کارشناسی را به عهده دارند باید صلاحیت موجود در آن زمینه را داشته باشند، به عنوان مثال در زمینه صنایع تبدیلی مواد غذایی فردی که کارشناس زراعت در سازمان جهاد کشاورزی است نمی‌تواند موثر باشد، چرا که اطلاعات لازم و کافی را ندارد و در آینده مشکلات فراوانی به وجود می آید.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم