عوامل اثرگذار بر سطح مصرف محصولات لبنی بومی

امتیاز دهید
محصولات لبنی

ﺷﯿﺮ و ﻓﺮآوردهﻫﺎی آن ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽآﯾﻨﺪ و ﻣﺼﺮف محصولات لبنی ﺑﻪاﻧﺪازه‌ای دارای اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف ﺳﺮاﻧﻪ آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﮕﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ.

محصولات لبنی ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮﺑﯽ از ﮐﻠﺴﯿﻢ، ﻣﻨﯿﺰﯾﻢ و ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽروﻧﺪ. ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺼﺮف ﺷﯿﺮ و ﻓﺮآوردهﻫﺎی آن در اﯾﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﺎﺻﻠﻪ زﯾﺎدی دارد، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪایﮐﻪ اﯾﺮان ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﺳﺮاﻧﻪ ﺣﺪود ۸۵ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﺷﯿﺮ در ﺳﺎل، از ﻣﺼﺮف ﺳﺮاﻧﻪ ﺟﻬﺎن ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺪود ۱۵۵ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی دارد.

ﻣﺼﺮف ﺳﺮاﻧﻪ ﺷﯿﺮ در ﮐﺸﻮرﻫﺎﯾﯽ ﻣﺜﻞ ﻓﻨﻼﻧﺪ و ﺳﻮﺋﺪ ﺣﺪود ۳۵۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺳﺎل، در ﮐﺸﻮر آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺣﺪود ۲۵۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺳﺎل و در ﮐﺸﻮری ﻣﺜﻞ اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﺣﺪود ۲۴۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺳﺎل و در ﮐﺸﻮرﻫﺎﯾﯽ ﻣﺜﻞ ﺳﻨﮕﺎل، وﯾﺘﻨﺎم و اﮐﺜﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎی آﻓﺮﯾﻘﺎﯾﯽ، ﮐﻢﺗﺮ از ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﺳﺎل ﺑﺮآورد ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﮔﻔﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﯿﺮ در اﯾﺮان در ﺳﺎل ۲۰۱۳ در ﺣﺪود 5.7 میلیون ﺗﻦ ﺑﺮآورد ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺎل ﮐﺸﻮر ﻫﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ۱۳۵ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ و ﭘﺲ از آن آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺪود ۹۱ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ ﺷﯿﺮ، ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل در ﺟﻬﺎن ﺑﻮده‌اند.

در ﺑﯿﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ، ﻓﺮاوردهﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻮﻣﯽ، ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺘﻌﺪد ازﺟﻤﻠﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻣﻮاد اﻓﺰودﻧﯽ ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز، ﻏﻨﯽ ﺑﻮدن ﻓﺮاوردهﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺑﻬﺘﺮ دام و در ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻮرد اﺳﺘﻘﺒﺎل و ﻣﺼﺮف ﮔﺮوه‌هاﯾﯽ از ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ، درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺑﻮ، ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه ﻣﺘﻔﺎوت، دلﺑﺴﺘﮕﯽ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻓﺮاوردهﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻮﻣﯽ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﻮﻧﺪ و از اﺑﺰارﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اراﺋﻪ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺪف اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدد، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﺰﯾﺖ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﺮای ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه آنﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞﺷﺪه و از اﯾﻦ راه ﻣﻨﺎﻓﻌﯽ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﻋﺎﯾﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺳﺎزﻧﺪ و ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺷﺘﻐﺎلزاﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺸﻮند.

ازاﯾﻦرو، ﻻزم اﺳﺖ در ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﺼﺮف ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻮﻣﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد ﺗﺎ از اﯾﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺘﻮان اﺑﺰارﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﻬﺘﺮ و ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮ اﯾﻦ ﻓﺮآوردهﻫﺎ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮده و در راﺳﺘﺎی اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺼﺮف، اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻮدآوری و اﻓﺰاﯾﺶ اﺷﺘﻐﺎل در اﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺤﻠﯽ ﺣﺮﮐﺖ کند.

ﻫﺪف اﺻﻠﯽ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﺼﺮف ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻮﻣﯽ در ﺑﯿﻦ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه است.

ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺧﺎص ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و آب و ﻫﻮاﯾﯽ، ﯾﮑﯽ از ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﻬﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ در ﮐﺸﻮر اﺳﺖ.

ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎر ﺳﺎل ۱۳۹۴، ﺗﻮﻟﯿﺪات داﻣﯽ اﺻﻠﯽ در اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺷﺎﻣﻞ ۳۶ ﻫﺰار ﺗﻦ ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ، ۶۳ ﻫﺰار ﺗﻦ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮغ، ۱۰ﻫﺰار و ۵۰۰ ﺗﻦ ﺗﺨﻢﻣﺮغ، ۳۳۰ ﻫﺰار ﺗﻦ ﺷﯿﺮ ﺧﺎم و ۲۳۰۰ ﺗﻦ ﻋﺴﻞ ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ وﺟﻮد ﺑﯿﺶ از ۴ ﻣﯿﻠﯿﻮن و ۶۰۰ ﻫﺰار واﺣﺪ داﻣﯽ در اﯾﻦ اﺳﺘﺎن، ﻧﺸﺎن‌دﻫﻨﺪه ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺑﺎﻻی اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺻﺎدرات ﻣﺤﺼﻮﻻت داﻣﯽ اﺳﺖ.

ﻫﻔﺖ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ در داﺧﻞ اﺳﺘﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم و ﺑﺮﻧﺪﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ و ﺛﺒﺖﺷﺪه ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ هستند، ازﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺑﯿﺴﺘﻮن، ﺑﻬﺎر داﻻﻫﻮ ﻣﺎﻧﯿﺰان، ﺣﺎﺟﯽﺑﺎﺑﺎ و ﺗﮏ ﺑﻬﺎر ﺑﻬﻨﺎم اﺷﺎره ﮐﺮد.

ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ ﺑﻮﻣﯽ و ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ در اﯾﻦ ﺣﻮزه، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺗﺮﺟﯿﺤﺎت و ﺳﻼﯾﻖ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت اﺳﺖ زﯾﺮا ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﯽ در زﻣﯿﻨﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺷﻨﺎﺧﺖ رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪه اﺳﺖ.

ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺪم ﺗﻌﻠﻖ ﯾﺎراﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﺮ و ﻗﻄﻊ ﯾﺎراﻧﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻬﺎدهﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ اﻧﺮژی، ﮐﻤﺒﻮد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ در ﮔﺮدش، ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ و ﻧﻈﺎﯾﺮ آن از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻟﺒﻨﯿﺎت در اﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮعﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ در ﺣﺪود ۲۰ ﺗﺎ ۴۰ درﺻﺪ از ﻇﺮﻓﯿﺖ و ﺗﻮان ﺗﻮﻟﯿﺪی واﺣﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻟﺒﻨﯽ در اﯾﻦ اﺳﺘﺎن ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﺷﻮد.

لذا ظرفیت تولید محصولات بومی به قوت خود باقی است از این رو در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﯿﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺑﺎ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی روش ﻻﺟﯿﺖ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ، ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﺼﺮف ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻟﺒﻨﯽ ﻣﺤﻠﯽ و ﺑﻮﻣﯽ را در ﺳﻄﺢ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ که بر اساس نتایج، متغیرهای درآمد خانوار، وفاداری به نام تجاری، تنوع محصولات بومی، توزیع و دسترسی به محصولات بومی، شکل عرضه و بسته‌بندی محصولات و سابقه مصرف محصولات بومی می‌تواند روی سطح مصرف محصولات محلی بومی اثر معناداری بر جای بگذارد.

از این رو طبق نتایج پیشنهاد می‌شود تا با استفاده از ابزارهای بازاریابی مناسب از جمله افزایش تنوع محصولات بومی، بهبود دسترسی و توزیع بهتر محصولات بومی و بسته‌بندی مناسب زمینه لازم برای افزایش سطح مصرف محصولات بومی افزایش پیدا کند تا از این مسیر، زمینه افزایش تولید و اشتغال در این بخش فراهم شود.

منبع:

محمدی، مرتضی؛ حسین، محمدی و افسانه شیخیان(۱۳۹۸). عوامل اثرگذار بر سطح مصرف محصولات لبنی بومی (مطالعه موردیک خانوارهای شهری در کرمانشاه). فصلنامه تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد ۱۲، شماره یک.

ثبت دو نشان تجاری و محصول لبنی جدید بنام پگاه

دستور «مخبر» برای بررسی راه‌های جلوگیری از افزایش قیمت شیر و لبنیات

واحدهای لبنی خراسان شمالی در حسرت دریافت شیرخام

افزایش قیمت محصولات لبنی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم