یک تولیدکننده لبنیات با بیان اینکه صنایع لبنی نقشی در افزایش قیمت محصولات لبنی ندارند و با مشکلات متعددی مواجهند، خواستار خروج محصولات لبنی از قیمتگذاری دستوری شد.
به گزارش ایسنا، امیرحسین صفری، با اشاره به مشکلات زیادی که امروز صنایع لبنی با آن مواجهند، افزود: «منشا عمده این مشکلات به قیمتگذاری دستوری محصولات لبنی برمیگردد.»
وی با بیان اینکه هم اکنون شیر خام و نزدیک به ۸۰ درصد محصولات لبنی مشمول قیمتگذاری هستند، یادآور شد: «این در حالی است که در بسیاری از مواقع ضمانت اجرایی برای اعمال دقیق قیمتهای مصوب وجود ندارد.»
مدیرعامل شرکت شیر و لبنیات مانیزان خواستار آزادسازی قیمت لبنیات در تمام چرخه تولید شد و ادامه داد: «باید اجازه داده شود که قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود.
در چنین شرایطی ممکن است قیمت برای مقطع کوتاهی بالا برود، اما با افزایش تولید و وفور محصولات لبنی در بازار، قیمتها خود به خود تعدیل خواهد شد.»
صفری از پیامدهای این شیوه قیمتگذاری دستوری یاد کرد که رقابت بین صنایع لبنی و بازاریابی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
افزایش ۳۵ درصدی قیمت شیر خام از تیرماه
این تولیدکننده از قیمتگذاری هر کیلو شیرخام با نرخ ۲۷۰۰ تا سه هزار تومان بسته به کیفیت شیر خام در تیرماه امسال خبر داد و تاکید کرد: «از آن زمان تاکنون، نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت شیر خام بالا رفته و تقریبا از اوایل آبان ماه، شیر خام با قیمت کیلویی حدود ۴۲۰۰ تومان به دست کارخانجات میرسد.:
وی دلیل اصلی بالا رفتن قیمت شیرخام را نیز عدم تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و عنوان کرد: «در گذشته واردات کره به کشور انجام میشد، اما اکنون برای تهیه کره از چربی شیر خام استفاده میشود که این امر تقاضا برای شیر خام را بالا برده است.»
مدیرعامل شرکت مانیزان بالا رفتن نرخ ارز و جذاب شدن صادرات محصولات لبنی را نیز عامل دیگری برای افزایش تقاضای شیر خام دانست.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه افزایش قیمتها فقط مربوط به شیر خام نیست، خاطرنشان کرد: «قیمت انواع مواد بستهبندی مورد نیاز لبنیات مانند بطری، پاکت، نایلون و … نیز که عمدتا متاثر از نرخ محصولات پتروشیمی است، با نوسانات ارز بالا میرود که سهم زیادی در افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی دارد.»
صفری اضافه کرد: «افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینههای جانبی نیز به بالارفتن قیمت تمام شده محصولات لبنی دامن میزند.»
وی، این وضعیت را موجب زیان شدید و رکود صنایع لبنی دانست و عنوان کرد: «همین حالا نیز از نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارخانه لبنیاتی که در کشور داشتیم فقط ۵۰ تا ۶۰ مورد آنها فعال هستند و مابقی نیز زیر ظرفیت کار میکنند.»
مدیرعامل شرکت مانیزان ادامه داد: «از سوی دیگر واحدهای تولیدی محصولات لبنی به دلیل شرایط ویژه محصولات لبنی امکان تعطیل کردن کارخانه خود برای مدتی را ندارند و این موضوع باعث شده همه فکر کنند که حتما تولید برای آنها صرفه اقتصادی دارد که ادامه میدهند!»
صفری افزود: «صنایع لبنی مانند صنایع ماکارونی یا موزاییک نیستند که بتواند تولیدات خود را برای مدتی انبار کند، محصولات ما تاریخ مصرف مشخصی دارد و اگر به بازار عرضه نشود فاسد خواهد شد.»
وی اضافه کرد: «از سوی دیگر صنایع لبنی تلاش زیادی برای بازاریابی کردهاند و اگر برای مدتی محصول وارد مغازهها نکنند، بازار خود را از دست میدهند.»
مسائل و مشکلات صادرات محصولات لبنی
این تولیدکننده به وضعیت صادرات محصولات لبنی هم اشاره داشت و با بیان اینکه فقط برخی از صنایع صادرات را انجام میدهند، گفت: «صادرات لبنیات نیز با مشکلات متعددی مواجه است و نمیتوان گفت واحدهایی که لبنیات صادر میکنند وضعیت خیلی خوبی دارند.»
صفری عراق را بازار هدف اصلی صادرات لبنیات دانست و اضافه کرد: «عراق به دلیل راهاندازی کارخانجات خود واردات محصولات لبنی را محدود کرده است.»
وی افزود: «از سوی دیگر بازگشت ارز صادراتی از کشور عراق که سیستم بانکی مناسبی ندارد بسیار دشوار است و فعالین این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده است.»