لزوم توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد شهرک خرما در بوشهر

امتیاز دهید
شهرک خرما

احداث و راه‌اندازی شهرک خرما می‌تواند روزنه‌ای جدید برای خرماداران و تکمیل زنجیره‌ی ارزش این میوه‌ی پرارزش در کشور باشد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، عصر جمعه ۲۵ مهرماه، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که نخل‌داران دارای شرایط سختی در زمینه فروش محصول هستند لذا نیاز است تا مسئولان جهاد کشاورزی و صمت، نگاه ویژه‌ای به این قسمت داشته باشند.

وی اضافه کرد: «در این باره با نگاه حمایت از نخل‌داران، تدابیر جدی و سریع اندیشیده شود و همچنین اقدامات لازم در مراحل تبدیل سیستم سنتی کاشت به سیستم نوین آبیاری، برداشت و نگهداری صحیح و علمی، توسعه گسترده صنایع تبدیلی و فرآوری‌های نوین و بسته بندی مناسب، تبیین استاندارد بهداشتی آن به ویژه در شرایط کنونی،. رونق تجارت ملی و فرا ملی به عمل آورند.»

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: «هر چه زودتر شهرک بزرگ صنعتی خرما که تمامی این امور در آن قرار دارد و موافقت اصولی آن نیز اخذ شده است احداث شود.»

میوه خرما بیش از 7000 سال است که در خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان یک غذای محلی وجود داشته است، آن‌ها برای 5000 سال کشاورزی تولید شده‌اند.

میوه‌های خرما بسیار مغذی هستند و دارای مقادیر زیادی ویتامین (A، B، D) و قند (فروکتوز) هستند که آن‌ها را منبعی عالی برای انرژی می‌کند.

وقتی در عمان پسری به دنیا می آید، برای او درخت خرما می‌کارند. درخت خرما با او رشد می‌کند و او را تضمین می‌کند که خانواده‌اش هرگز گرسنه نخواهد ماند.

امارات متحده عربی بیش از 199 نوع مختلف میوه خرما دارد. این کشور دارای حدود 44 میلیون درخت خرما (98 درصد کل درختان میوه) است که سالانه 900000 تن میوه خرما تولید می‌کند.

عمان با داشتن تنها 8 میلیون درخت نخل (82 درصد از کل درختان میوه) که سالانه حدود 268000 تن میوه خرما می‌دهد، پس از امارات متحده عربی قرار دارد.

برترین کشور برای تولید میوه خرما مصر است. عربستان سعودی و ایران به دنبال آن هستند. عمان و امارات همچنان جزو 10 تولیدکننده برتر میوه خرما در جهان هستند. بیش از 1000 نوع مختلف میوه خرما شناخته شده است.

درخت خرما فقط به خاطر میوه‌ی آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، از برگ‌های آن‌ها سبد، فرش، حصیر و حتی سینی درست می‌کنند. تنه به عنوان چارچوب چادر و برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود، فیبر آن برای طناب، تله ماهی، برس و پرکننده تشک و بالش خوب است، طبق سنت اسلامی، درخت خرما درخت زندگی در باغ عدن است.

شهرک تخصصی فرآوری خرما در شادگان، احداث می‌شود

 سومین نمایشگاه بین المللی خرما در شیراز برگزار می‌شود

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم