لزوم خروج زنبورداری از صنعت تک محصولی

امتیاز دهید
زنبورداری

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم تولید فراورده‌های دیگر از عسل و خروج از صنعت تک‌محصولی زنبورداری تاکید کرد.

به گزارش مهر، یوسف رضایی با بیان اینکه در حال حاضر تولید ژله رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر زنبور نیز در زنبورستان‌های استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: «یکی از مهم‌ترین راهکارهای عرضه عسل تولیدی در بازارهای جهانی عرضه آن به‌صورت سایر محصولات فرآوری شده از عسل است.

در صورت توجه و سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه می‌توان در سال‌های آتی منتظر صادرات خوب این محصول به تمام کشورهای دنیا بود.»

وی توجه به زنجیره تولید عسل را یکی از راه‌های جلوگیری از سود دلالان و واسطه‌ها از تولید عسل استان نام برد و اضافه کرد: «با ایجاد صنایع مرتبط با عسل از جمله تولید، بسته‌بندی، خروج عسل از حالت تک‌محصولی و تولید محصولات مرتبط با عسل می‌توان ضمن ایجاد اشتغال مناسب زمینه رونق اقتصادی در این بخش را فراهم کرد.»

آذربایجان‌غربی با تولید سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تن عسل و سهم ۳۰ درصدی از تولید کشور سال‌هاست به‌دلیل ضعف صنایع بسته‌بندی و تبدیلی تلخ بوده و سود این صنعت به جیب کشورهای همسایه می‌رود.

وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت ۱۶ تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته‌بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت ۵۰۰ تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد بخشی از ظرفیت این استان در زمینه صنعت تولید عسل است.

دارا بودن بیش از یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی زنبورعسل و فعالیت بیش از ۱۱ هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان درزمینه‌ی صنعت عسل و زنبورداری دارد اما متأسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب سال‌ها موجب شده است کام دلالان این بخش هرروز شیرین و شیرین‌تر شود.

امروز صادرات عسل استان با برند ترکیه و عرضه آن در بازارهای اروپایی، خرید ناعادلانه محصولات تولیدی زنبورداران به‌صورت فله‌ای و به قیمتی بسیار نازل از سوی دلالان و واسطه گران داخلی و یا خارجی و فروش آن به چندین برابر نرخ خرید به طرف‌های خارجی یکی از چالش‌های اصلی این بخش است.

سال‌هاست باوجود صرف هزینه‌های زیاد برای تولید این محصول، عسل خریداری‌شده به‌صورت فله‌ای پس از انتقال به داخل ترکیه و بسته‌بندی در قالب‌های زیبا و تحت عنوان عسل ترکیه در برندهای تجاری متعددی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، قفقاز و اروپا صادر می‌شود و بدین ترتیب ترکیه سودهای کلانی را به جیب می‌زند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم