لزوم ساماندهی سیب صنعتی آذربایجان غربی

امتیاز دهید
سیب صنعتی

خبرگزاری ایسنا، در گزارشی، لزوم توجه به ساماندهی سیب صنعتی آذربایجان غربی را متذکر شده است. این گزارش با تیتر «مهرماه تلخ سیب ایران/ مشکلی که هر سال تکرار می شود» در پی آسیب‌شناسی مشکلات باغداران، سرنوشت سیب‌های انباشته شده در راه‌ها و صنایع مرتبط با سیب صنعتی این استان است.

به گزارش ایسنا، آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۳ میلیون تن قطب اول تولید سیب کشور به شمار می‌رود که ۳۵ تا ۴۰ درصد از این محصول زیر درختی یا صنعتی است ظرفیتی که به دلیل نبود سیاست واحد سالانه بخش زیادی از آن فاسد شده و یا کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهد.

سالانه در فصل برداشت سیب‌درختی در نیمه دوم شهریورماه به علت وزش بادهای فصلی، سیب‌های درختی آذربایجان غربی با ریزش بسیاری مواجه می‌شوند و نبود برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون و عدم انسجام دستگاه‌های دولتی در برخورد با این موضوع باعث شده تا دلالان در این بخش پول‌های کلانی را به جیب بزنند.

نزدیک دو دهه است به دلیل ارزان و مفت بودن سیب زیر درختی شاهد انباشت غیربهداشتی و نامناسب این محصول در حریم قانونی جاده‌های استان هستیم که مهرماه هرسال با آغاز فصل برداشت نه‌تنها تصویر زشت و نامناسبی از استان را در اذهان عمومی به‌جای می‌گذارد بلکه هدر رفت سرمایه‌های هنگفت ملی و آسیب جدی به اقتصاد بخش کشاورزی استان را مورد هشدار می‌دهد.

آذربایجان غربی قطب تولید کنسانتره و آبمیوه کشور به شمار می‌رود و سالانه بخش زیادی از صادرات استان متعلق به این بخش است اما انباشت غیربهداشتی سیب در حاشیه راه‌ها و تأثیر آن بر کاهش کیفیت سیب و آبمیوه تولیدی موجب شده ترکیه رقیب اصلی ایران درزمینه‌ی تولید آبمیوه این موضوع را به دستاویزی منفی برای تبلیغ علیه سیب ایران تبدیل کند.

تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش ۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند به ‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چراکه در آذربایجان غربی ۲۵ درصد ارزش‌افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهد.

خریداری 29 هزارتُن سیب‌ صنعتی/ مابقی را چه کسی باید بخرد؟

هشت هزار تُن سیب بلاتکلیف در سردخانه های اشنویه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم