مزایای کشاورزی قراردادی

5/5 - (1 امتیاز)

مزایای کشاورزی قراردادی حاوی نتایج مثبت و اثربخشی در فرآیندهای تولید کشاورزی از جمله گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، تسهیم مخاطره تولید، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. در واقع می‌توان مزایای کشاورزی قراردادی را در چند مورد عنوان کرد:

تسهیل و ارتقاء تولید

در واقع، قراردادها به کشاورزان امکان می‌دهد تا به منابع مالی و اعتباری بیشتری دسترسی داشته باشند، در اغلب قراردادها، تامین نهاده‌های تولید بر عهده خریدار است و حتی خریدار باید بخشی از خدمات فرایند تولید را نیز در اختیار کشاورز قرار دهد.

به باور فائو، در کشاورزی قراردادی، حمایت‌های زیادی در زمینه تولید به کشاورزان داده می‌شود چنانکه عرضه مواد اولیه و نهاده‌های تولید ( بذر، کود و انواع آفت‌کش‌ها)، خدماتی مانند آماده‌سازی زمین با استفاده از تجهیزات مدرن دنیا، حمایت از کشاورز در فرایند برداشت محصول و نظارت دوره‌ای به کیفیت نگهداری از محصولات در دوره رشد آن‌ها و ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان، همه جزو مواردی هستند که در کشاورزی قراردادی حضور دارند و منجر به تسهیل تولید و ارتقاء آن می‌شوند.

حضور فناوری‌ها

بکارگیری فناوری، اغلب نیاز به دانش و سرمایه دارد، در کشاورزی قراردادی، خریدار محصولات با تامین ابزار، آموزش‌های روز را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد.

بدین‌ترتیب کشاورز با روش‌های نوین آشنا شده و آن‌ها را بکار می بندد. در اغلب اوقات، به این دلیل که استفاده از فناوری همراه با ریسک هزینه هست، پیشنهاد بهره‌مندی و تامین فناوری بوسیله سرمایه‌گذار، مسیر را برای  استقبال کشاورز از فناوری، میسر می‌سازد.

گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی

در مطلب گذشته به این مسئله اشاره کردیم که در آمریکا، رویکرد مثبت به کشاورزی قراردادی به سمتی بود که در بیشتر موارد، صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی، خریدار محصول کشاورز بودند و قراردادهای این چنینی را عقد می‌کردند، مزیت کشاورزی قراردادی برای گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین بودن مواد اولیه جهت آماده سازی و تجهیز هست تا سرمایه‌گذار با خیال راحت به سراغ تامین تجهیزات و راه‌اندازی کارگاه یا کارخانه خود برود.

بهبود کیفیت محصولات

زمانی که خریدار یک محصول مشخص باشد و پایش‌های لازم جهت عملکرد خوب محصول انجام گیرد، دوره داشت محصول با بهبود همراه هست و همین امر، شرایط را طوری رقم می‌زند که محصول باکیفیت‌تر تولید شود.

معایب کشاورزی قراردادی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم