معایب کشاورزی قراردادی

5/5 - (2 امتیاز)

در قسمت گذشته درباره مزایای کشاورزی قراردادی صحبت شد ولی کشاورزی قراردادی معایبی را نیز بهمراه دارد از جمله معایبی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، دارابودن ریسک‌هایی چون تولید محصول جدید، تغییر وضعیت بازار، استفاده از فناوری نوین و افزایش بدهی است، در ادامه به صورت مختصر، به مرور عناوین مطرح شده می‌پردازیم.

ریسک تولید محصول جدید

بعضی اوقات، خریدار محصول، پیشنهاد تولید محصول جدیدی را به کشاورز می‌دهد، طبیعی است که تولید محصول جدید، نیاز به مطالعه خاک از نظر کیفیت مواد مغذی مناسب برای رشد محصول یا آمایش زمین دارد، بنابراین زمانی که مطالعات کافی در این زمینه انجام نشود یا اطلاعات به درستی ارزیابی نگردد تولید محصول طبق انتظار و قرارداد پیش نمی‌رود. از این رو پیشنهاد می‌شود تا کشاورزان حتما با کارشناسان کشاورزی مشاوره داشته و با علم به ماهیت محصول جدید وارد عقد قرارداد شوند.

ریسک تغییر وضعیت بازار

وقتی قرارداد به نحوی تنظیم شود که قیمت‌ها در آن به صورت قطعی تعیین شده باشد امکان دارد به دلایل تغییر وضعیت اقتصادی کشور و حتی جهان، قیمت‌های تولید به یکباره افزایش یابد و در این شرایط است که هزینه تولید برای کشاورز افزایش پیدا کرده و سود چندانی عایدش نمی‌شود و حتی ممکن هست متضرر هم شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود در تنظیم قرارداد، این مهم رعایت شود و خریدار یا شرکت سرمایه‌گذار بخشی از این ریسک را پذیرا باشد تا کشاورزان به تنهایی متقبل این وضعیت پرمخاطره نشوند.

ریسک بکارگیری فناوری

ممکن است فناوری بکارگرفته شده، نامناسب باشد و سرمایه‌گذار، انتخاب درستی برای بکارگیری فناوری نداشته باشد در این شرایط، کشاورزی قراردادی با ریسک و مخاطره همراه است چنانکه عرضه و یا بکارگیری ماشین آلات پیچیده و صنعتی باعث می‌شود تا اشتغال مردم در مزارع کاهش یابد و کشاورزی به صنعتی سرمایه‌بَر تبدیل شود، این مساله جدای از مشکل بکارگیری فناوری نامناسب، می‌تواند تبعات اجتماعی مخربی بر منطقه‌ای که در آن کشاورزی قراردادی عقد شده است داشته باشد. بنابراین لازم است که در استقبال از فناوری و یا دستگاه آلات کشاورزی، منافع جمعی آن نیز در نظر گرفته شود.

افزایش میران بدهی

دسترسی ساده به منابع مالی و اعتباری جدید، کار کشاورزان را در اخذ وام راحت‌تر می‌کند و این ممکن است باعث افزایش بدهی آنان شود چنانکه توان بازپرداخت آن را نداشته باشند و معضلات مالی، دامن‌گیرشان شود. کشاورزان در کشاورزی قراردادی، به جهت دسترسی به سرمایه‌گذار در تامین نیازهای مالی شان، مشکلی پیدا نمی‌کنند از این جهت امکان دارد که همین مسئله کشاورز را با مسئله جدی‌تر یعنی افزایش بدهی روبرو سازد.

کشاورزی قراردادی چیست؟

مزایای کشاورزی قراردادی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم