معرفی دو طرح برتر کشاورزی جشنواره استارپوزال

امتیاز دهید
طرح کشاورزی

دو طرح منتخب کشاورزی دومین جشنواره ملّی کارآفرین دانشگاهی استارپوزال در جهت حمایت از پژوهش و کارآفرینی معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش ایسنا در اختتامیه دومین دوره استارپوزال‌ که با حضور داوران این جشنواره برگزار شد از میان طرح ها، دو طرح انتخاب شده حوزه کشاورزی معرفی شدند.

طرح اول حوزه‌ کشاورزی با موضوع تولید یک افزودنی خوراکی در تغذیه‌ دام با استفاده از مایع شکمبه کشتارگاهی از فریبا رضایی ارائه شد.

از آن‌جایی که کشور با کمبود خوراک و افزودنی‌های خوراکی مواجه است، یکی از ضایعات کشتارگاهی که علی‌رغم حاوی بودن مواد مغذی بسیار، دور ریخته می‌شود، مایع شکمبه است.

این ماده جدا از خواص منحصربه‌فردی که دارد، حاوی مقادیر زیادی آمونیاک و فسفر است که به‌شدّت آلوده‌کنندهی محیط زیست است.

این طرح با بازیافت مایع شکمبه‌، آلودگی محیط زیست را کاهش می‌دهد و یک افزودنی مفید را در صنعت دامپروری فراهم می‌کند.

طرح دوم حوزه‌ کشاورزی، ساخت ‌داروی همزمان‌سازی فحلی دام، از طوبی ندری است که بر اساس رویه‌ اصلاح‌نژاد و تولیدمثل دام‌ها برنامه‌ریزی‌شده است.

طبق این طرح، داروی همزمان‌سازی آبستنی دام با مکانیسم اثر بر سیستم هورمونی دستگاه تولید مثلی حیوان ماده، موجبات هم‌زمانی فحلی و آبسانی دام سبک و سنگین را فراهم می‌کند.

از مزایای این دارو می‌توان به کوتاه شدت فاصله‌ زایش‌ها در سال، مدیریت زمان زایش‌ها، اجرای برنامه‌ دو زایش برای هر گوسفند یا بز ماده در ۱.۵ سال و مدیریت بهتر مادر و بره‌های متولد شده، اشاره کرد.

اهمیت تغذیه مناسب دام

تغذیه مهمترین عامل در کشاورزی موفق است. یک حیوان تنها در صورتی عملکرد بالقوه خود را دارد که به خوبی تغذیه شود.

تغذیه خوب به معنای «بیش از حد تغذیه» نیست. به حیوانی که به خوبی تغذیه می‌شود، به اندازه کافی (اما نه بیشتر) از غذای صحیح داده می‌شود تا بتواند پتانسیل تولید خود را درک کند.

تغذیه بیش از حد لازم بیهوده و غیراقتصادی است و می تواند منجر به مشکلات سلامتی در دام شود. کشاورز موفق در «سطح بهینه» تغذیه خواهد کرد. به عبارت دیگر، او به اندازه‌ای که برای تولید بهینه نیاز دارد، تغذیه می‌کند.

به مهارت، دانش و تمرین زیادی نیاز دارد تا بتوان به طور مطلوب به حیوانات غذا داد. اولین قدم این است که به درک خوبی از انواع مختلف غذایی که می‌توان به دام‌ها داد. مرحله دوم این است که یاد بگیرید چگونه می‌توان غذاهای مختلف را با هم مخلوط کرد تا جیره‌های متعادلی برای حیوانات تشکیل دهد.

همچنین مهم است که حیوانات اطراف خود را مشاهده کنید. با توجه به آنچه که آن‌ها تغذیه می‌شوند و به نظر می‌رسد چقدر خوب انجام می‌دهند، می‌توانید چشم خود را برای تغذیه خوب حیوانات توسعه دهید.

این مرحله هرگز تکمیل نخواهد شد، زیرا همیشه چیزهای جدیدی در مورد نحوه واکنش حیوانات مختلف به غذا وجود دارد. علاوه بر این، غذاهای جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند، و این شما هستید که آنها را امتحان کنید و ببینید آیا آنها برای حیوانات شما مفید هستند یا خیر.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم