مکان‌یابی احداث کارگاه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در سلسله

امتیاز دهید
فرآوری گیاهان دارویی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی لرستان از مکان‌یابی احداث کارگاه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در شهرستان سلسله خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید احمد مرادی، نهم آبان‌ماه در بازدید از محل اجرای طرح فرآوری و بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی در روستای کهریز شهرستان سلسله، اظهار کرد:

«این پروژه با حمایت سازمان جهادکشاورزی و صندوق کارآفرینی امید با مشارکت بخش خصوصی و با مدیریت یکی از جوانان کارآفرین منطقه در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و ۱۲۰۰ مترسطح زیربنا برای احداث سالن تولید اختصاص خواهد یافت و با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال بیش از ۱۰ نفر فراهم می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «توسعه کارگاه‌های فرآوری گیاهان دارویی مکمل کشت این محصولات ارگانیک و پرارزش هستند و از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی است و در همین راستا اقدامات مناسبی در شهرستان‌های خرم‌آباد، الیگودرز و سلسله درحال پیگری است.»

مرادی هدف از اجرای این طرح را تکمیل زنجیره‌های تولید، کاهش ضایعات، بسته‌بندی، اشتغال، بازاریابی، توسعه صادرات، درآمدافزایی و برندسازی محصولات تولیدی برای شناخت در سطح ملی و … عنوان کرد.

فرایند فرآوری گیاهان دارویی

مفهوم آماده‌سازی گیاه دارویی برای مقاصد آزمایشی شامل جمع‌آوری مناسب و به موقع گیاه، احراز هویت توسط متخصص، خشک‌کردن و آسیاب کافی است. در صورت لزوم، استخراج، تفکیک و جداسازی ترکیب فعال زیستی انجام می‌شود.

عصاره‌ها، فراکسیون‌های فعال زیستی یا ترکیبات به‌دست‌آمده از گیاهان دارویی برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند، تکنیک‌های مربوط به تولید آن‌ها صرف‌نظر از آزمایش‌های بیولوژیکی مورد نظر، عموماً یکسان است.

مراحل اصلی در دستیابی به مولکول زیست فعال با کیفیت شامل انتخاب حلال مناسب، روش‌های استخراج، روش‌های غربالگری فیتوشیمیایی، روش‌های شکنش و تکنیک‌های شناسایی هستند.

حلال‌هایی که معمولاً در استخراج گیاهان دارویی استفاده می‌شوند، حلال‌های قطبی (مانند آب، الکل‌ها)، قطبی متوسط (مانند استون، دی کلرومتان) و غیرقطبی (مانند n-هگزان، اتر، کلروفرم) به شمار می‌روند.

به طور کلی، روش‌های استخراج شامل خیساندن، هضم، جوشانده، انفوزیون، پرکولاسیون، استخراج سوکسله، استخراج سطحی، استخراج به کمک اولتراسوند و استخراج به کمک مایکروویو است.

تفکیک و خالص‌سازی مواد فیتوشیمیایی با استفاده از تکنیک‌های مختلف کروماتوگرافی مانند کروماتوگرافی کاغذی، کروماتوگرافی لایه نازک، کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا به دست می‌آید.

در نهایت، ترکیبات به‌دست‌آمده با استفاده از تکنیک‌های شناسایی متنوع مانند طیف‌سنجی جرمی، طیف‌سنجی مادون قرمز، طیف‌سنجی فرابنفش و طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای مشخص می‌شوند.

 بزرگ‌ترین پالایشگاه گیاهان دارویی کشور در کاشمر

گیاهان دارویی، داروی اشتغال خرد و خانگی در زنجان

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم