نیاز مبرم مرند به کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی

امتیاز دهید
تولید شیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از تولید سالانه ۳۶ هزارتن شیر در این شهرستان و لزوم تاسیس کارخانه‌های فرآوده‌های لبنی خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی صیادی در بازدید از مرکز جمع‌آوری شیر شرکت تعاونی کشاورزی و صنعت دامپروری یامچی شهرستان مرند، ضمن بیان این مطلب، افزود: «شهرستان مرند دارای ۳۰ هزار راس دام سنگین است.»

وی ادامه داد:« مقدار شیر تولیدی شهرستان، در چهار واحد مرکز جمع آوری، با مجموع تقریبی ۲۰ هزار تن تولید سالانه شیر در شهرستان استحصال شده و پس از ارسال به مراکز تولید و کارخانجات استان، حدود ۱۶ هزار تن در سایر موارد هم‌چون تهیه پنیر و ماست خانوارها مصرف می‌شود.»

وی در رابطه با نبود صنایع تبدیلی، گفت: «قطعا وجود صنایع تبدیلی در شهرستان، یکی از مهمترین خواسته‌های مردم بوده و نیازمند ورود بخش خصوصی در شهرستان است؛ این امر علاوه بر رونق دامداری و اشتغال در شهرستان مرند، باعث می‌شود تا دامداران، انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید محصول شیر داشته باشند.»

صیادی ادامه داد: «یکی از مهمترین نیازهای اصلی شهرستان مرند، بحث احداث کارخانه‌های فرآوده‌های لبنی است که اکنون نیز یک مرکز مشغول به کار است ولی به دلیل کمبود این کارخانه‌ها، شیر تولیدی در سطح شهرستان، به مرکز استان منتقل می‌شود.»

فرآوری شیر

شیر یک غذای مغذی ارزشمند است که ماندگاری کوتاهی دارد و نیاز به مراقبت دقیق دارد. شیر بسیار فاسد شدنی است زیرا یک محیط عالی برای رشد میکروارگانیسم‌ها به ویژه پاتوژن‌های باکتریایی است که می‌تواند باعث فساد و بیماری در مصرف‌کنندگان شود. فرآوری شیر امکان نگهداری شیر را برای روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها فراهم می‌کند و به کاهش بیماری‌های ناشی از غذا کمک می‌کند.

عمر قابل استفاده شیر را می‌توان از طریق تکنیک‌هایی مانند خنک کردن (که عاملی است که احتمالاً بر کیفیت شیر خام تأثیر می‌گذارد) یا تخمیر برای چند روز افزایش داد.

پاستوریزه کردن یک فرآیند عملیات حرارتی است که عمر مفید شیر را افزایش می‌دهد و تعداد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا احتمالی را به سطوحی کاهش می‌دهد که در آن خطر قابل توجهی برای سلامتی نداشته باشند.

شیر را می‌توان بیشتر فرآوری کرد تا به محصولات لبنی با ارزش، غلیظ و قابل حمل آسان با ماندگاری طولانی مانند کره، پنیر و قیمه تبدیل شود.

فرآوری محصولات لبنی به تولیدکنندگان لبنیات در مقیاس کوچک درآمد نقدی بالاتری نسبت به فروش شیر خام می‌دهد و فرصت‌های بهتری را برای دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و شهری ارائه می‌دهد.

فرآوری شیر همچنین می‌تواند به مقابله با نوسانات فصلی در عرضه شیر کمک کند. تبدیل شیر خام به شیر و محصولات فرآوری شده می‌تواند با ایجاد مشاغل خارج از مزرعه در جمع‌آوری، حمل و‌نقل، فرآوری و بازاریابی شیر، برای کل جوامع مفید باشد.

ثبت دو نشان تجاری و محصول لبنی جدید بنام پگاه

قیمت گذاری دستوری محصولات لبنی و مشکلات عمده صنایع لبنی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم