واردات پوره میوه، تولیدکننده داخلی را زمین گیر کرده است

امتیاز دهید

ابراهیم بامداد مدیرعامل شرکت  «نارایران» تولیدکننده پوره و کنسانتره میوه در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه  از واردات بی‌رویه پوره گلایه کرد و افزود: واردات بیش از حد این محصول موجب خروج ارز از کشور شده و زمینه تعطیلی کارخانجات داخلی و رونق کارخانجات خارجی را فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این شرکت امسال برای اولین بار محصولات پوره انبه و آناناس را تولید کرد و با تولید پوره با حداقل قیمت توانست تا حدودی نیاز واحدهای تولیدی را مرتفع کند، ولی متاسفانه با وجود اینکه ما توان تولید پوره را داریم شاهد واردات بی رویه پوره هستیم و این مسئله نوعی خیانت به تولید بوده و در این شرایط انگیزه کار از تولیدکننده گرفته می‌شود.

منافع عده ای در واردات پوره است

وی گفت: با توجه به اینکه افزون بر ۵۰ درصد نیاز کشور به پوره در این واحد تولیدی تامین می‌شود، لذا واردات بی‌رویه این محصول به کشور موجب بیکاری کارگر ایرانی شده و در واقع برای کارگر خارجی اشتغال ایجاد می کند. از وزارت صمت انتظار می‌رود که مانع واردات بی رویه شود و فضایی حمایتی در کشور فراهم کند تا تمامی نیاز به پوره توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود. هم اکنون چندین شرکت ایرانی در حال تولید پوره هستند، اما به دلیل اینکه منافع عده ای در واردات است و برای خود کاسبی راه انداخته اند، وارادت بی رویه ادامه دارد.

واردات پوره مجاز است، اما میوه نه/سود بازار ایران در جیب ترکیه و عراق

بامداد گفت: متاسفانه از طرف دیگر ورود پوره انبه به کشور مجاز است، اما اجازه ورود میوه انبه به کشور به عنوان مواد اولیه داده نمی شود و جلوگیری از واردات انبه و آناناس یکی از بزرگترین مشکلات صنایع تبدیلی است. دولت باید به جای صدور مجوز واردات پوره مجوز ورود این میوه ها به کشور را بدهد تا با تامین مواد اولیه، اشتغالزایی و رونق در چنین شرکت‌هایی شکل بگیرد و با صادارت بیشتر برای کشور ارزش افزوده ایجاد شود.

بامداد، این واحد تولیدی را بهترین تولیدکننده پوره و کنسانتره در ایران عنوان کرد و گفت: متاسفانه به علت تحریم، محصولات به عراق و ترکیه صادر می شود و آنها این محصولات را به اروپا صادر می کنند و سود بسیاری می برند. در شرایط موجود، سالانه دو میلیون دلار صادرات از این شرکت صورت می‌گیرد، در حالی که اگر شرایط عادی بود قطعا صادرات شرکت مستقیما به اروپا انجام می شد و سود بسیار بیشتری از این عرصه حاصل می شد ولی متاسفانه در حال حاضر سود اصلی محصول ایران را عراق و ترکیه می برند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷، حدود۴۰ درصد این واحد تولیدی به سرمایه‌گذار سوئیسی واگذار شده است، گفت: در صورت راه‌اندازی طرح توسعه، میزان صادرات به هفت میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

بامداد با بیان اینکه ایران هم اکنون دارای بالاترین حجم تولید آبمیوه در دنیا بوده و خوشبختانه حرف اول را در این عرصه در دنیا می‌زند، بیان کرد: این شرکت می تواند میوه‌ای که در بازار قابل جذب نیست را به محصولی با کیفیت تبدیل کرده و به بازار عرضه کند. در این صورت علاوه بر تامین نیاز داخلی در زمینه صادرات محصول نیز حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. میوه های مصرف این صنعت شامل انار، توت فرنگی، هلو، زردآلو، آلوزرد، انبه، آناناس و … است که دو میوه انبه و آناناس از کشورهای پاکستان، هند و بنگلادش وارد و تبدیل به پوره می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم