بلاکچین در کشاورزی (۲)

امتیاز دهید

فناوری بلاکچین در صنعت کشاورزی در مراحل اولیه‌ی خود است، با این وجود، پیش‌بینی شده است که این فناوری به انتقال عملیات از مزرعه به روی میزکار و حل بسیاری از مشکلات موجود در حیطه‌ی کشاورزی، کمک خواهد کرد.

حال بیایید نگاهی مختصر به ویژگی‌های نوید بخش بلاکچین در حیطه‌ی کشاورزی داشته باشیم، شهرت بلاکچین به خاطر پایگاه داده امن آن است. آن یک کیف پول غیرمتمرکز است که به کاربران معتبر اجازه می‌دهد تا معاملاتشان را به صورت لگاریتم داده‌ای روی شبکه‌ی رایانه‌ای ثبت کنند.

معامله از طریق اجماع تایید شده و رمزنگاری می‌شود. این حالت ایمن تعامل دیجیتالی، توجه کاربران جهانی را در تمام صنایع جلب کرده و چون داده‌های ذخیره شده، ایمن و نابودنشدنی هستند به واسط و دلال، نیازی ندارند.

مشخص است که بلاکچین به بخش‌های گوناگون صنایع از جمله مراقبت سلامتی، زنجیره‌ی تامین، دولت، کشاورزی و غیره رسوخ کرده و پیش از آن هم، کار خود را با بانکداری و امور مالی آغاز نموده است. بیایید فراتر رفته و به دنبال ارزش‌های این فناوری در کشاورزی باشیم. برخی از کارکردهای عملی بلاکچین در کشاورزی در زیر آورده شده است.

شفافیت برای زنجیره‌ی تامین محصول

بلاکچین داده‌ها را ثبت کرده و آنها را در زمان واقعی از زمان شروع کاشت دانه / نهال تا زمان تحویل محصولات در دسترس قرار می دهد. این امر به شناسایی فرآیندهای ضعیف در کل زنجیره، شناسایی راه گریز در زمان فاجعه‌ی امنیت غذایی و اقدام مناسب برای جبران آن کمک می کند.

مصرف کنندگان قادر به شناختن غذایی هستند که می خرند، مثلا اینکه در کجا تولید شده، فرآوری شده و حتی تاریخ تولید آن چه زمانی است. این مسئله، تقلب‌های غذایی مثل برچسب‌های غلط، مشکلات گارانتی و دلالان را حل می کند. همچنین، کشاورزان را آموزش داده و آماده می کند تا محصولاتی را تولید کنند که حد مطلوب نظام را در استفاده از دانه  تست کیفیت خاک، دوز کود، امور مزرعه داری، فرآوری، آژانس‌های تایید کننده و غیره را برآورده می سازد چون داده‌ها در تمام فرایند، ساده، مؤثر و مورد تایید هستند.

امور تدارکاتی هوشمند

«لجستیک»، به خاطر محصولات غذایی فاسد شدنی، تحویل دادنی‌های طولانی و دور، شرایط آب و هوایی نامطمئن، بسته بندی و غیره، چالش بزرگی در زنجیره‌ی تامین هستند.

تولیدکنندگان قادرند از کیفیت محصولات قابل تحویل اطلاع یابند و حتی از طریق بلاکچین و بدون واسطه، پرداخت انجام دهند. مزرعه داران قادرند منابع‌شان را از زمین تا انبار، خرید و فروش، خرده فروشی و مصرف کننده دنبال کنند. این امر به آنها در مزرعه داری کارآمد با کسب دیدگاهی نسبت به الگوهای رشد کمک می‌کند.

اجاره بدون مرافعه یا ثبت زمین‌ها

بلاکچین، شفافیت را در خریدوفروش زمین‌ها حفظ کرده و از تقلب جلوگیری می‌کند چرا که داده‌های ثبت‌شده برای عموم قابل دسترسی است. تماس‌های هوشمند به همکاری کمپانی‌های زراعی و مزرعه‌داران از طریق تماس، راحت‌تر با زمین‌های تحت اجاره کمک می‌کند. بلاکچین «اتریوم»، موجب تماس هوشمند می‌شود که به کشاورز کمک می‌کند تا سود به دست آورد و فرایند به دست آوردن بدون مرافعه زمین را ساده و راحت می‌کند. این فن، هزینه‌ها را حتی برای دولت در حفظ داده‌هایی که هزینه‌بر بوده و حساس‌ هستند، کاهش می‌دهد.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء، کار تولید‌کنندگان را در نظارت بر کیفیت خاک زمین‌شان، مدیریت حشرات، سفارشی‌سازی فرایند آبیاری و کوددهی برای محصولات خاص و غیره آسان می‌سازد.

سنسورهای موجود در انبار غلات، کیفیت دانه‌های ذخیره شده را دنبال می‌کند که پژوهش‌های بیشتر و توسعه‌ی بیشتری را ارتقاء می‌بخشند. داده‌های بسیار زیاد به کار رفته توسط این سنسورها در زمان واقعی در دوه‌ی مربوط انباشته می‌شوند. به کارگیری بلاکچین به تقسیم داده‌‌ها کمک کرده و به روشی امن‌تر و هوشمندتر عمل می‌کند.

کسب بازارهای جدید

از طریق بلاکچین، فرصت‌های بیشتری برای کشاورزان فراهم می‌شود تا وارد بازار جدید برای کسب سود شوند. کسانی که در بازار هستند و از آن جدا یا عقب می مانند شانس به دست گرفتن سکان را از طریق شناخت سناریوهای بازاری به طور واقعی‌تر و سیستماتیک‌تر به دست می‌آورند.

بلاکچین هر گونه پتانسیلی را برای حل مسایل در حیطه کشاورزی دارا است. به نظر می‌رسد سازگاری بلاکچین با توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌ها  در جمع‌آوری حجم گسترده داده‌ها و مکانیزه کردن فرایند کشاورزی بسیار نویدبخش باشد.

بلاکچین قادر به ثبت تمام داده‌ها از مرحله کاشت دانه تا فروش محصول در مغازه خرده‌فروشی با سیستم POS خواهد بود. با دردسترس بودن داده‌ها، قادر خواهیم بود تامین محصولی موثر داشته، کیفیت را مدیریت کرده، محصول را ردیابی نموده، مدیریت سهام را در دست داشته، قیمت‌گذاری مناسب انجام داده و به خوبی در بازار دوام بیاوریم.

در واقع، اجرای بلاکچین در کشاورزی به اجرای استراتژی ارزشمند در کشاورزی و بالا بردن استانداردهای مزرعه‌داری کمک خواهد کرد. با بلاکچین، دوران کشاورزی نشات گرفته از فناوری، زیاد دور نیست.

بلاکچین در کشاورزی (1)

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم