پوست انار، منبع آنتی اکسیدان

امتیاز دهید

عضو هیات علمی گروه مهندسی باغبانی دانشگاه اراک موفق به شناسایی مواد آنتی اکسیدانی موجود در پوست و آب میوه انار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه اراک، در یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه اراک و دانشگاه فلوریدا در آمریکا، خصوصیات آنتی‌اکسیدانی پوست و آب میوه انار شناسایی شد.

دکتر علی خدیوی عضو هیات علمی گروه مهندسی باغبانی دانشگاه اراک و محقق این طرح پژوهشی در خصوص این طرح اظهار کرد: پس از انجام پژوهش‌های مختلف بر روی میوه انار، نتایج نشان داد که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی پوست انارهای با پوست قرمز بیشتر از آب آنهاست بنابراین ترکیبات مفید مستخرج پوست انار که به عنوان ضایعات کشاورزی دور ریخته می‌شود، می‌تواند به عنوان مواد افزودنی برای بسیاری از محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

وی افزود: آنتی اکسیدان‌ها از عوامل مهم تغذیه‌ای هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ما دارند. این مواد رادیکال‌های آزادی را که ناشی از مصرف انرژی است از بدن پاک می‌کنند، اگر رادیکال‌های آزاد در بدن باقی بمانند می‌توانند به جدار سلول‌ها آسیب برسانند و باعث مرگ سلولی شوند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی باغبانی دانشگاه اراک تصریح کرد: آنتی اکسیدان‌ها محیط را از سمومی که ناشی از مصرف انرژی در سلول‌هاست پاک می‌کنند، انار سرشار از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که برای مقابله با سرطان فوق‌العاده عمل می‌کنند و همچنین این میوه‌ خوش آب و رنگ می‌تواند جلوی پیشرفت سرطان را نیز بگیرد.

خدیوی درخصوص چگونگی بهره گیری از خاصیت آنتی اکسیدانی پوست انار در صنایع دارویی و بهداشتی اضافه کرد: آنتی اکسیدان‌ها ضدچروک بوده و مهمترین آنتی اکسیدان‌های تغذیه‌ای ویتامین های E و C هستند.

وی با اشاره به اینکه از عصاره انار می‌توان در تولید شامپوها، کرم و نرم‌ کننده‌ های مو استفاده کرد، ادامه داد:  ویتامین C موجود در پوست انار به مقدار قابل توجهی بوده و این ویتامین نقش موثری در ساخت کلاژن پوست بدن دارد و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد،  آنتی اکسیدان‌های مهم دیگر در پوست میوه انار شامل پلی فنول‌ها و آنتوسیانین ها هستند.

گفتنی است، نتایج  این مطالعه  در یک مجله معتبر Q۱-JCR به نام Food Chemistry با ضریب تاثیر ۶.۶ به چاپ رسیده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
زعفران

انواع زعفران

برداشت زعفران در ایران

شرکت طاها قالب توس

معرفی شرکت طاها قالب توس – تولیدکننده مبدل‌های حرارتی

شرکت بایوران

معرفی شرکت بایوران – تولیدکننده محصولات بیولوژیک

از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

از ایران چه خبر 108

فرسایش خاک

انواع فرسایش خاک

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم