بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (1)

امتیاز دهید
بلاکچین در کشاورزی

بلاکچین می‌تواند نحوه تبادل اطلاعات بین بازیگران زنجیره تامین در کشاورزی را تغییر دهد. فناوری بلاکچین بستری را برای حل مشکل ردیابی اطلاعات محصول در مدیریت زنجیره تامین فراهم می‌کند. بر اساس پژوهش‌ها، قراردادهای هوشمند، اینترنت اشیا و سوابق تراکنش‌ها بیشترین اهمیت را در بین ابعاد بلاکچین دارا هستند.

زنجیره تامین به فرآیندهای طراحی، مهندسی، تولید و توزیع کالاها و خدمات از تامین‌کنندگان به مشتریان اشاره دارد،  از آنجایی که این فرآیندها بر جریان کالاها، اطلاعات و امور مالی تأثیر می‌گذارد، قوانین و مقرراتی برای حمایت از حقوق افراد و مشتریان وضع می‌شود.

فناوری بلاکچین، یک فناوری هوشمند نوظهور است که در آن، تراکنش‌ها به ترتیب زمانی با هدف ایجاد رکوردهای دائمی و ضدانحصاری ثبت می شوند.

این دفتر کل توزیع‌شده، تمام تراکنش‌های شبکه را بین اعضا به اشتراک می‌گذارد. قبل از افزودن یک بلوک داده به شبکه، اعضای آن باید در مورد محتوای بلوک داده و ارتباط آن با بلوک‌های قبلی به توافق برسند.

فناوری بلاکچین به کالاها و افراد اجازه می‌دهد تا از مبداشان در سراسر زنجیره تامین بر اساس زمان واقعی ردیابی شوند و به تمام اپراتورهای زنجیره تامین این توانایی را می‌دهد که بدانند چه کاری در چه زمانی و توسط چه کسی انجام شده است؟

یکی دیگر از مزایای فناوری بلاکچین در زنجیره تامین، مدیریت هویت افراد و شناسایی صحیح فعالیت‌های انجام شده است. مطالعات مختلف به قابلیت‌های بلاکچین مانند شفافیت، پاسخگویی، داده‌های ایمن، کاهش هزینه و فرآیندهای تولید موثر در زمینه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، کشاورزی و غذا پرداخته‌اند.

شناسایی کاربردها و چالش‌های تخصصی هر رشته، راه را برای استفاده موثر از این فناوری هموار می‌کند. کشاورزی همیشه یک فعالیت استراتژیک عمده برای تامین مواد غذایی به شمار می‌آید، چالش‌های ذاتی این حوزه مانند بهره‌وری پایین منابع، تغییرات آب‌و‌هوایی، بهره‌برداری از حیوانات و نیاز به ایجاد سبک زندگی سالم مصرف‌کنندگان، همیشه مطرح هستد.

در این بین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین باعث بهبود عملکرد کسب‌وکارها در کشاورزی می‌شوند. استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره ی تامین محصولات کشاورزی، امکان ردیابی دقیق و شفاف محصول را از زمان تولید تا زمان تحویل به مصرف‌کننده می‌دهد. فناوری بلاکچین همچنین امکان دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد را برای همه‌ی ذینفعان در زنجیره‌ی تامین مواد غذایی کشاورزی فراهم می‌کند.

از دیگر کاربردهای فناوری بلاکچین در زنجیره‌ی تامین محصولات کشاورزی می‌توان به قراردادهای هوشمند و عدم تمرکز اطلاعات در شبکه اشاره کرد. افزایش شفافیت داده‌ها، درک قابلیت ردیابی داده‌ها، بهبود ایمنی مواد غذایی و نظارت بر کیفیت و کاهش هزینه تراکنش‌های مالی از مواردی است که بلاکچین در زمینه‌ی امنیت و کیفیت محصولات کشاورزی، آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

اجزای اصلی یک سیستم ردیابی شامل برچسب، ردیاب و سنسور هستند، برچسب بر روی محصول و بسته‌بندی محصول درج و با آن، محصول شناسایی می‌شود. سیستم‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و کد پاسخ سریع (QR Code) نمونه‌هایی از یک سیستم برچسب‌گذاری هستند. ردیاب ماده‌ای است که در یک کالا قرار می‌گیرد یا یک ویژگی طبیعی یک کالا است که اطلاعاتی در مورد روند تولید و تأیید کیفیت یک کالا ارائه می‌دهد.

سنسور ابزاری است که تغییرات محیطی مانند نور، صدا، رطوبت، فشار و دما را تشخیص می‌دهد. اطلاعات حسگر به سایر ابزارها و تجهیزات موجود در شبکه ارسال می‌شود. با استفاده از فناوری بلاکچین، اطلاعات منتقل شده توسط حسگرها، مانند اطلاعات محصول، قیمت‌گذاری و فرآیند تولید، توسط گره‌های مختلف شبکه تایید می‌شود و بنابراین قابلیت اطمینان بالایی از اطلاعات ارائه می‌شود.

فناوری رایانش ابری، بستر و زیرساختی را فراهم می‌کند که امکان تبادل، ذخیره و نظارت بر اطلاعات را فراهم می‌کند. در واقع یک پایگاه داده مجازی متمرکز، جایگزین یک پایگاه داده فیزیکی متمرکز می‌شود، با همان چالش‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در این فناوری. بحثی از عدم تمرکز وجود ندارد و سیستم اطلاعات ابری ممکن است مورد حمله و هک قرار گیرد، استفاده از فناوری بلاکچین مشکل تمرکز اطلاعات و دسترسی به اطلاعات را به دلیل استفاده از سیستم‌های توزیع‌شده حل کرده است.

بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (۲)

بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (۳)

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم