گردشگری کشاورزی چیست؟

5/5 - (5 امتیاز)

گردشگری کشاورزی به کشاورزان فرصت کسب درآمد بیشتر از طریق فعالیت‌های گردشگری در مزرعه را می‌دهد. این امر به حفظ دوام مزارع فعال و جوامع روستایی کمک می‌کند.

در بسیاری از مواقع، یک کشاورز یا دامدار، فعالیتی انجام می‌دهد که با حضور گردشگران، امکان ادامه‌ی آن مهیا می‌شود و کشاورز انگیزه‌ی بیشتری برای تولید و فرآوری محصولاتش پیدا می‌کند.

در واقع گردشگری کشاورزی، تجربه می‌فروشد و گردشگران با حضور در فضای باغ، مزرعه، دامداری و استخرهای پرورش ماهی، علاوه برکسب اطلاعات آموزشی درباره‌ی فعالیت‌های کشاورزی، تجربه‌ی چیدن محصول و حتی فرآوری آن را بدست می‌آورند.

فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی زیادی در مزارع می‌توان انجام داد، برای نمونه ایجاد منطقه‌ی عکاسی با عنوان «فوتوزون» و یا اجازه‌ی چیدن میوه به گردشگران با عنوان (U-pick) از آسان‌ترین این فعالیت‌ها است.

گردشگری کشاورزی

ایجاد فضای مخصوص کودکان و سرگرمی‌های متناسب با آن‌ها، امکان پخت غذاهای محلی با سبزیجات و محصولات کشاورزی توسط گردشگر یا صاحب مزرعه، تدارک دیدن فضاهای متناسب با هر فصل برای حضور گردشگر در فضاهای کشاورزی می‌تواند جزو ساده‌ترین کارها باشد.

 

باید به یاد داشته باشیم نحوه سفر مردم در حال تکامل است چراکه کاوشگران به دنبال تجربیات به یاد ماندنی و غوطه ور هستند و همچنین تقاضای فزاینده‌ای برای بازگشت به طبیعت و فرار از سروصدای زندگی روزمره وجود دارد.

در واقع این فعالیت، می‌تواند بینش‌ها و تجربیات جدیدی را به مهمانان ارائه دهد که در بیشتر موارد، ارتباط آنها را با محیط‌زیست تقویت می‌کند، این یک راه عالی برای ترکیب تجربیات سفر برای مهمانان با مزایای کشاورزی است.

بنابراین گام بعدی در زندگی آگاهانه از محیط زیست بوده و فرصتی برای آموزش و تأثیرگذاری بر خرید و انتخاب سبک زندگی است.

گردشگری کشاورزی در ایتالیا رونق زیادی دارد و منشأ واژه گردشگری کشاورزی اغلب به ایتالیا نسبت داده می‌شود، جایی که در دهه 1970 و 1980 بسیاری از «agritourismos» یا اقامت در مزارع، به روشی محبوب برای تجربه حومه شهر تبدیل شد. این مورد در انگلیس نیز تقریباً مشابه است، جایی که تقریباً 20٪ از کل مزارع به نوعی، گردشگری ارائه می‌دهند.

درخت زیتون

در ایران می‌توان به مزرعه گردشگری توسکا اشاره کرد که میوه آن تمشک است و در مقیاس جهانی می‌توان به مزرعه های گردشگری کشور اندونزی اشاره داشت.

شبکه روستایی ایتالیا و ISMEA (موسسه خدمات برای بازار مواد غذایی کشاورزی در ایتالیا)، هر ساله گزارش ملی مفصلی در مورد گردشگری کشاورزی منتشر می‌کنند. برای سال 2020، آن‌ها همچنین یک نظرسنجی خاص در مورد تأثیر همه گیری COVID-19 در بخش کشاورزی  و گردشگری ایتالیا تهیه کرده‌اند. برای دیدن مطالب این سایت به اینجا بروید.

چرا گردشگری کشاورزی مهم است؟

آنچه مهم است این است که این جریان‌های درآمد اضافی می‌تواند برای موفقیت مستمر مزارع کوچک و تولیدکنندگان پایدار باشد، آن‌ها اکنون در یک فضای بازار جهانی (که توسط حمل و نقل و ارتباطات بین‌المللی باز شده) رقابت می‌کنند و با رقابت عملیات صنعتی روبرو هستند که اغلب با کمک ماشین‌آلات گسترده و فناوری مدرن قادر به تولید بیشتر با هزینه کمتر هستند.

در مقابل، هزینه‌های ورودی روش‌های کشاورزی پایدار می‌تواند قابل توجه باشد، با عملکرد تضمین شده (و در نتیجه درآمد) کمتر سازگار باشد. این می‌تواند فشار مالی زیادی ایجاد کند که گردشگری کشاورزی می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

هزینه و دامنه یک مدل گردشگری کشاورزی با در نظر گرفتن عوامل مختلف برای ایجاد یک مدل کسب‌وکار منحصربه‌فرد بر اساس کسب‌وکار کشاورزی متفاوت است.

یک مزرعه لبنی ممکن است تصمیم بگیرد که با کمک هزینه ای کوچک، تورهای سایت را در اختیار مدارس قرار دهد و به کودکان این فرصت را می‌دهد که شیری را که از پستان گاو می‌آید ببینند و یادگیری کلاس را از طریق تجربیات تعاملی به کار گیرند.

این صنعت نمونه کاملی است از اینکه چگونه می‌توانیم عادات مصرف‌گرای خود را اصلاح کنیم تا به نفع دیگران باشد.

ما در کافه کشاورز، علاوه بر ارائه خبرهای گردشگری کشاورزی، گزارش وبینارهای تخصصی این حوزه را نیز پوشش می‌دهیم، پیشنهاد می‌کنیم که از قسمت گردشگری کشاورزی سایت ما استفاده کنید.

نقدی بر دستورالعمل مجوز فعالیت‌های گردشگری کشاورزی (۱)

معرفی مزارع گردشگری جهان (1): سابیلا فارم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

4 تکنیک استخراج عصاره گیاهی

چهار تکنیک برتر استخراج عصاره‌های گیاهی

نمایشگاه گل‌های پیازی، فرصتی نو (گزارش تصویری)

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

استفاده از ضایعات برنج برای تولید سوخت زیستی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی چیست؟

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم