استرس کار کشاورزی

امتیاز دهید
روابط خانوادگی در کار کشاورزی - زن و شوهر کشاورز

استرس کار کشاورزی ناشی از عواملی هستند که خارج از کنترل شخصی بوده و تحت تاثیر مواردی چون تغییر در قیمت بازار، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌هاست.

در واقع، شایع‌ترین علل استرس برای کشاورزان، فشار مالی است. کشاورزی یک تجارت گران است. از خرید زمین و تجهیزات گرفته تا پرداخت هزینه نیروی کار و تدارکات، هزینه‌های زیادی در رابطه با راه‌اندازی یک مزرعه وجود دارد.

با این وجود، عوامل استرس‌زای مزرعه می‌توانند از جهات مختلفی از جمله سیستم کشاورزی، مزرعه و امور مالی خانواده، چالش‌های سلامت روانی و جسمی و مشکلات روابط نیز ناشی شوند.

به عنوان مثال، ممکن است فردی احساس کند که تحت فشار است یعنی خواسته‌های شغلی او (مانند ساعات کاری یا مسئولیت‌ها) بیشتر از آن باشد که بتواند شرایط را به راحتی مدیریت کند مانند تغییر مداوم آب و هوا که کشاورزان و ماهیگیران را با ابهام روبرو می‌کند

علائم استرس

علائم فیزیکی استرس می‌تواند شامل سردرد، مشکلات گوارشی، سرگیجه، تنش عضلانی، کمردرد و فشار خون بالا باشد، اما به آن‌ها محدود نمی‌شود.

علائم عاطفی نیز ممکن است شامل احساس اضطراب، عصبانیت، غم و ناامیدی بیشتر باشد و ممکن است منجر به افسردگی یا سایر شرایط نامتعادل سلامت روان شود.

در بیشتر موارد،  افراد مبتلا به استرس مزمن سعی می‌کنند آن را با رفتارهای ناسالم، مانند افزایش سیگار کشیدن کنترل کنند.

استرس همچنین می‌تواند عادات خواب و غذا خوردن را مختل کند و شخص دچار خواب زیاد یا نخوابیدن و پرخوری یا کم خوری شود.

گاهی اوقات افراد در شرایط استرس طولانی مدت حتی ممکن است به خودکشی فکر کنند. علائم هشداردهنده خودکشی می‌تواند شامل صحبت کردن فرد در مورد تمایل به مردن یا از بین بردن جان خود با خودکشی، کناره‌گیری یا منزوی شدن خود، صحبت در مورد احساس ناامیدی یا نداشتن دلیلی برای زندگی کردن یا بخشش دارایی‌های ارزشمند باشد.

روش‌های کنترل

علائم هر چه که باشد، صحبت با یک درمانگر آموزش دیده می‌تواند به کاهش اثرات استرس کمک کند، ابزارهای موثری برای مقابله در زمان‌های سخت فراهم کند و زندگی را نجات دهد، کشاورزان باید به دستاوردهای خود پاداش دهند و واقع بین باشند.

تاثیر استرس کار کشاورزی بر روابط خانوادگی

استرس کار کشاورزی می‌تواند روابط زوجین و خانوادگی را مختل کند. بیشتر همسران مزرعه در حالی که با یکدیگر در مزرعه همکاری می‌کنند فعالیت‌های دیگری هم دارند که می‌تواند تنش بیشتری ایجاد کند و تصمیماتی که گرفته می‌شود احتمالاً روی کل خانواده تأثیر می‌گذارد.

دیوید براون یک متخصص بهداشت رفتاری دانشگاه دولتی ایالت آیووا است. وی می‌گوید یکی از مهمترین کارهایی که زوجین می‌توانند برای کاهش تنش انجام دهند تقویت مهارت‌های ارتباطی آن‌ها است.

براون می گوید: «با مذاکره در مورد برنامه‌ها شروع کنید، ممکن است اهدافی را بنویسید و برخی بررسی‌های ساده و نحوه کار را مرور کنید، یکی از مواردی که من اغلب به زوجین پیشنهاد می‌کنم قرار ملاقات‌های ماهانه است که زوجین می‌توانند با هم از آن لذت ببرند.»

تعارض یک قسمت طبیعی از هر رابطه است، اما مهم این است که زوجین، تعارض را به خوبی مدیریت کنند. موقع کار ممکن است این تعارض‌ها پیش بیاید برای همین نیاز است تا استراحت داده شود و بعد از حدود 20 دقیقه صبر، دوباره گفتگو انجام شود.

گاهی اوقات نیاز به حمایت بیرونی است تا زن‌و‌شوهر از پس مبارزاتشان برآیند. صحبت با یک مشاور می‌تواند کمک‌کننده باشد.

روابط خانوادگی در محیط کاری، تاثیر بسزایی می‌تواند برکیفیت و حتی میزان زمان انجام آن بگذارد.

کشاورزی یکی از معدود فعالیت‌هایی است که همه‌ی توان خانواده را در جهت انجام یک کار یعنی تولید محصول و فراوری آن می‌طلبد.

امروز پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مزارع خانوادگی و مزارع خرده مالک، نقش بسزایی در تامین نیازهای امنیت غذایی جهان دارند.

در بسیاری از اوقات تهیه محصول ارگانیک در چنین مزارعی رخ می‌دهد و همه‌ی این‌ها در نتیجه‌ی تلاش و هم‌سویی اعضای یک خانواه و روابط خانوادگی سودمند در جهت انجام کار است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 105

خبرهای کشاورزی شماره 105

کشورهای تولیدکننده ادویه

کشورهای تولیدکننده‌ ادویه

معرفی بهترین سگ های مزرعه

بسته‌بندی با فناوری نانو

بسته‌بندی مواد غذایی و فناوری نانو

درجه بندی چای با بینی الکترونیکی - لیوان چای در کنار دانه های چای

کاربرد بینی الکترونیک در درجه بندی کیفی چای سیاه ایرانی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ (همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم