سورگوم، منبع غذایی مهم گرده‌افشان‌ها

امتیاز دهید
تغذیه زنبورعسل از سورگوم

سورگوم دو رنگ، یک گونه علف غنی از گرده که برای غلات و علوفه کشت می‌شود و شبیه ذرت به نظر می‌رسد، می‌تواند منبع غذایی مهمی برای گرده‌افشان‌ها و سایر حشرات مفید در زمان‌هایی باشد که گرده و شهد کمیاب است.

پژوهشگران خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و بخش علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ایالتی اوکلاهما (OSU) دریافتند که سورگوم، که معمولاً میلو نامیده می‌شود، به عنوان منبع غذایی گرده برای زنبورها و مگس‌ها استفاده می‌شود.

سورگوم عمدتاً در دشت‌های مرکزی و جنوب شرقی ایالات متحده رشد می‌کند، علاوه بر این، هنگامی که سورگوم با شته‌های سورگوم آلوده می‌شود – که از همه انواع سورگوم تغذیه می‌کنند – مقادیر زیادی عسلک به عنوان ضایعات تولید می‌شود.

این محصول جانبی شیرین می‌تواند جایگزینی برای شهد برای گرده‌افشان‌ها و حشرات شکارچی از جمله مگس‌ها، زنبورها و مورچه‌ها باشد.

«کارن هریس-شولتز»، متخصص ژنتیک در واحد تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ARS در تیفتون، جورجیا، گفت: «سورگوم به عنوان گیاهی برای تغذیه گرده‌افشان توصیه می‌شود و دارای مزایای زیست محیطی ناخواسته است که می‌تواند یک گیاه با چشم‌انداز بالقوه برای صاحبان خانه و منبع غذایی برای گرده‌افشان‌ها در زمان کمبود گرده و شهد باشد.»

به گفته‌ی هریس-شولتز، مردم به کاشت محصولات غنی از شهد با فصول مختلف گل تشویق می‌شوند، اما به ندرت توصیه می‌شود گیاهان گرده افشانی شده با باد، از جمله علف‌ها را برای حمایت از جمعیت گرده افشان بکارند.

یافته های پژوهش

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که گونه‌های علفی مانند سورگوم می‌توانند در مواقعی که سایر محصولات برای جستجوی علوفه در دسترس نیستند، یک محصول جایگزین برای گرده‌افشان باشند.

به گفته «وایات هابک»، پروفسور حشره شناسی در OSU، گرده‌افشان‌ها در سطح جهانی در حال کاهش هستند و این پتانسیل را دارند که منابع غذایی انسان و تنوع گیاهی را به خطر بیندازند.

یک محصول جایگزین مانند سورگوم می تواند غذای اضافی برای گرده افشان‌ها فراهم کند و به طور ناخواسته برای حشرات شکارچی مفید باشد.

هابک می‌گوید: «گرده‌افشان‌ها برای حفظ پرواز و سایر فعالیت‌ها به منابع قندی نیاز داشته و همچنین برای پرورش فرزندان به گرده گل نیاز دارند.»

سورگوم دو رنگ بعد از ذرت، برنج، گندم و جو، پنجمین غلات مهم جهان است و نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد و می‌تواند تغییرات آب‌وهوایی قابل توجهی را تحمل کند.

در پی تغییرات آب‌و‌هوایی و افزایش دمای جهانی، سورگوم می‌تواند راه حل مناسبی برای کشاورزان باشد، با این حال، سورگوم در برابر تنش‌های غیرزیستی و زیستی مصون نیست اما پتانسیل آن را دارد که در شرایط آب‌و‌هوایی غیرمنتظره، تولید داشته باشد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 105

خبرهای کشاورزی شماره 105

کشورهای تولیدکننده ادویه

کشورهای تولیدکننده‌ ادویه

معرفی بهترین سگ های مزرعه

بسته‌بندی با فناوری نانو

بسته‌بندی مواد غذایی و فناوری نانو

درجه بندی چای با بینی الکترونیکی - لیوان چای در کنار دانه های چای

کاربرد بینی الکترونیک در درجه بندی کیفی چای سیاه ایرانی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ (همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم