از ایران چه خبر 109

امتیاز دهید
از ایران چه خبر 109

در شماره از ایران چه خبر 109 به مرور خبرهایی از خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا پرداخته‌ایم که خبرهای کشاورزی یک ماه اخیر را پوشش داده‌اند.

از ایران چه خبر 109 – خبرگزاری ایسنا

لزوم توجه جدی کشاورزان خراسان شمالی برای مبارزه با آفت زنگ زرد گندم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد که کشاورزان مبارزات خود را علیه آفت زنگ زرد گندم در مزارع شروع کنند.

به گفته‌ی وی، در شهرستان سملقان، دشتک در شهرستان مانه و کلانتر در شهرستان بجنورد، مناطقی هستند که آفت زنگ زرد گندم مشاهده شده است.

زنگ زرد گندم، بیماری قارچی بوده و نقش خود را بر روی سنبله و برگ گندم ایفا می‌کند و موجب می‌شود تا گیاه نتواند فتوسنتز کند که این امر سبب کاهش تولید غذا در دانه می‌شود.

عملکرد زنگ زرد گندم همانند سفیدک انگور است که اسپورهای آن توسط جریانات هوایی منتقل می‌شود و چرخه زندگی تصاعدی هندسی دارد و مدام در حال تکثیر و افزایش است.

وجود رطوبت و هوای گرم ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد، بهترین شرایط برای فعالیت آفت زنگ زرد گندم است که چنین شرایطی هم اکنون در این استان فراهم بوده و به کشاورزان هشدارهای لازم برای انجام سمپاشی به منظور جلوگیری از افزایش فعالیت این آفت داده شده است.

آماده‌باش رفسنجان برای مقابله با سرمازدگی بهاره درختان پسته

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های هواشناسی در باغات کشاورزی پسته رفسنجان ضروری بوده و طی سال گذشته، ۱۶ ایستگاه هواشناسی با کمک بخش خصوصی و دولتی در این شهرستان نصب و راه اندازی شد، گفت:

«با کمک این ایستگاه‌ها پایش دما در باغات پسته انجام شده و تأمین سوخت و هشدار به کشاورزان در راستای مقابله با سرمای بهاره از اقدامات آماده‌باش این شهرستان است تا محصول ارزآور پسته با کمترین خسارت سرمازدگی مواجه شود.»

به گفته‌ی وی، تغییرات اقلیمی چهار سال است که در فروردین ماه، باغ‌های پسته شهرستان رفسنجان را دچار چالش کرده است.

فرماندار رفسنجان توضیح داد: «با استفاده از ایستگاه‌های هواشناسی از سه شب قبل متوجه شدیم که دمای هوا در باغات شهرستان کمی افت دارد و به فکر تأمین سوخت برای مقابله با سرمازدگی‌های احتمالی افتادیم و در این راستا ۳۰۰ هزار لیتر سوخت تأمین و بین باغداران شهرستان توزیع شده و این روند ادامه دارد.

وی عنوان کرد: «کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از داده‌های هواشناسی زمان و نحوه مصرف سوخت در باغات را به اطلاع باغداران می‌رسانند که در این خصوص هم توصیه شده باغداران زمانی که دمای هوا بین سه تا چهار درجه بالای صفر برسد می‌توانند بخاری‌های باغی ( حلب‌های کوچک با ظرفیت ۳ تا ۴ لیتری) حاوی سوخت را روشن کنند و دمای هوای باغ را دو تا سه ساعت مانده به طلوع صبح تا دو درجه افزایش دهند.»

وی با اشاره به اینکه روشن کردن لاستیک تأثیر منفی در افزایش دمای باغ دارد، این روش را منع کرد و به باغداران توصیه کرد: «روشن کردن لاستیک آثار سرمازدگی را افزایش می‌دهد بنابراین در صورت تمایل باغداران می‌توانند مخلوطی از نخاله‌نای پسته، کاه و پوست سخت پسته را در باغ آتش بزنند تا دمای باغ را افزایش دهند.»

عملکرد مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی در 1402 – جنوب کرمان

در سال 1402 به گفته معاون سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ردیابی و مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما در سطح بیش از ۳۰ هزار هکتار نخلستان‌های جنوب کرمان انجام شده است اما این دردسر برای نخلداران تمام شدنی نیست و ادامه دارد.

وی از شناسایی، تیمارداری و معدودسازی نخل‌های آلوده توسط کارشناسان انجام شده است، خبر داد و اظهار کرد: «تعداد ۲۶۸۶ نفر نخل آلوده به آفت سرخرطومی در شهرستان‌های منوجان ( ۱۸۵۲ نفر )، عنبرآباد ( ۷۵۶ نفر )، جیرفت ( ۴۶ نفر ) و کهنوج (۳۲ نفر ) شناسایی شده است و از این تعداد، ۲۲۶۰ نفر نخل نیز  تیمار و درمان شده و ۴۲۶ نفر خرما نیز به دلیل شدت آلودگی امحاء شد.»

نامور یکی از مهم‌ترین اقدامات در خصوص جلوگیری از گسترش فعالیت این آفت، را انجام صحیح اقدامات باغی همچون عدم انجام عملیات هرس، تکریب و انتقال پاجوش در ماه‌های گرم سال دانست و در ادامه گفت: «انتقال این فعالیت در ماه‌های سرد همراه با تغذیه و خاک‌دهی پای بوته‌ها از دی تا اواسط اسفند و نیز عدم انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده و بدون گواهی سلامت از دیگر عوامل جلوگیری از انتقال آفت سرخرطومی محسوب می‌شوند.»

از ایران چه خبر 109 – خبرگزاری ایرنا

بارگیری دو هزار تن گندم برای کارخانه‌های آردسازی شیراز

از ایران چه خبر 109

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس از انتقال و توزیع بیش از ۲هزار تن گندم به کارخانه‌های آردسازی شهرستان شیراز خبر داد.

گزارش صمت استان فارس حاکی است که بالای ۸۰۰ واحد نانوایی در شطح شهرستان شیراز فعال است.

استان فارس در حوزه تولید گندم از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است؛ این استان امسال با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شد؛ این در حالی بود که شهرستان مرودشت واقع در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز، با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین 37 شهرستان استان به خود اختصاص داد.

در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش‌از ۲۴۸ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شد و به گفته متولیان کشاورزی استان، یک میلیون و ۲هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از ۱۳ سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت.

عشایر خراسان شمالی ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از معرفی ۵۸۳ میلیارد ریال تسهیلات عشایری در سال گذشته به بانک‌های عامل و پرداخت۷۰ میلیارد ریال از آن به این تولیدکنندگان خبر داد.

وی افزود: «طرح‌های عشایری در زمینه‌های مختلف از جمله کشت گیاهان دارویی، حمایت از دام داشتی، توسعه دست‌بافته‌های داری و تولید صنایع دستی است»

روشن ضمیر، خواستار سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری استان شد و گفت: «اگر این تسهیلات تا پایان فروردین ماه در اختیار عشایر قرار نگیرد، اجرای طرح‌ها امکان‌پذیر نبوده و یک سال عقب می‌افتد.»

وی خاطرنشان کرد: «برای توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری استان، طرح‌های مختلف به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده است.»

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: «این طرح‌ها شامل توسعه کشت گل محمدی، زعفران، خاکشیر، قسنی و زیره است.»

استان خراسان شمالی، هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند، عشایر این استان، ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

استفاده از پوست سیب‌زمینی برای تولید نانومواد با هدف حذف سموم از آب

محققان با استفاده از پوست‌ سیب‌زمینی نقاط کوانتومی کربنی تولید کردند، این نقاط برای حذف آلاینده‌هایی نظیر سموم دفع آفات و رنگ‌ها از آب قابل استفاده هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای آزونانو، جایزه نوبل ۲۰۲۳ شیمی به نقاط کوانتومی اعطا شد، ماده‌ای که می‌تواند در حوزه‌های مختلف از الکترونیک گرفته تا فناوری ضدجعل قابل استفاده است. از نقاط کوانتومی غیرسمی می‌توان برای حوزه‌هایی نظیر پزشکی و محیط‌زیست استفاده کرد.

یک گروه از محققان در حال کار بر روی نقاط کوانتومی مبتنی بر کربن و گوگرد هستند که برای تولید جوهرهای نامرئی ایمن‌ قابل استفاده هستند. این جوهرها را می‌توان برای تصفیه آب به کار برد. یافته‌های این گروه در نشریه انجمن شیمی آمریکا (ACS) به چاپ رسیده است.

نقاط کوانتومی کریستال‌های مصنوعی نیمه هادی در مقیاس نانومتر هستند که نور تولید می‌کنند. آن‌ها در کاربردهای مختلف از جمله سلول‌های خورشیدی و نمایشگرهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پالاشودین استادیار گروه شیمی در دانشگاه الیگار گفت: «بسیاری از نقاط کوانتومی معمولی سمی هستند زیرا از فلزات سنگین گرفته می‌شوند. ما در حال کار بر روی نقاط کوانتومی غیر فلزی هستیم زیرا آن‌ها سازگار با محیط زیست بوده و می‌توانند در کاربردهای بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرند.»

نقاط کوانتومی بسیار کوچک بوده و قطری در حد ده‌ها اتم دارند. به دلیل ابعاد بسیار کوچکی که دارند خصوصیات کوانتومی در آن‌ها بروز می‌کند که در اجسام بزرگ‌تر دیده نمی‌شود.

کربن و گوگرد بسیار فراوان و مقرون به صرفه هستند و به راحتی می‌توان آنها را در قالب نقاط کوانتومی سنتز کرد. می‌توان نقاط کوانتومی کربنی را از مواد پسماند تولید کرد و سپس از آنها برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده نمود.

نقاط کوانتومی کربنی هم در بخش شناسایی و هم تجزیه آلاینده‌هایی نظیر سموم دفع آفات و رنگ‌ها قابل استفاده هستند. این گروه تحقیقاتی از پوست سیب‌زمینی برای تولید نقاط کوانتومی کربنی استفاده کردند. در ادامه این نقاط کوانتومی کربنی برای از بین بردن رنگ‌های سمی در آب‌های آلوده به کار گرفته شد.

این گروه قصد دارد تا این کار آزمایشگاهی را روی رودخانه یامونا در هند استفاده کنند. شناسایی و تفکیک آلاینده‌های مختلف از سموم تا یون‌های فلزی و آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله اهداف این گروه است.

نقش ماکرو جلبک‌ها در پالایش آب‌های خلیج‌فارس

از ایران چه خبر 109

یک محقق در پژوهشی، تأثیر آلوده‌گرهای صنعتی حاوی فسفر و نیتروژن بر برخی پارامترهای فیزیولوژیکی ماکرو جلبک‌های خلیج‌فارس را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بررسی آلودگی آب‌های آزاد کشور و استفاده از جلبک‌ها برای پالایش و پاک‌سازی آب‌ها یکی از موضوعات مهم محققان در بررسی‌های میدانی است و بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه حمایت می‌کند.

«بررسی تأثیر آلوده‌گرهای صنعتی حاوی فسفر و نیتروژن بر برخی پارامترهای فیزیولوژیکی ماکرو جلبک‌های خلیج‌فارس و تعیین توانایی زیست‌پالایی این جلبک‌ها در برابر آلودگی فلزات سنگین» عنوان طرحی است که فاطمه غلامیان در قالب رساله دکتری انجام داده است و ناصر کریمی به‌عنوان استاد راهنما به وی کمک کرده است.

غلامیان که برای انجام این طرح از حمایت بنیاد ملی علم ایران بهره برده است؛ درباره این طرح توضیح داد:

«در سال‌های اخیر، کاهش شدید بارش و به‌تبع آن کاهش شدید سطح آب و شورشدن بخشی از زمین‌های کشاورزی، مسئولان را به کاشت و پرورش جلبک‌های دریایی برای استفاده‌های خوراکی، خوراک دام و محصولات دارویی ترغیب کرده است.»

این محقق ادامه داد: «آلودگی‌ها در استان بوشهر، به‌واسطه فعالیت‌های اقتصادی مختلف نظیر پالایش نفت خام، تعمیر و ساخت کشتی، تخلیه و بارگیری انواع مواد معدنی و شیمیایی و تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری بیش‌ازپیش رخ داده است. همچنین، صنایعی از قبیل استخراج فلزات سنگین، صنایع فلزی، ریخته‌گری، آب‌کاری، رنگ‌سازی، باطری‌سازی، دباغی، نساجی، تولید کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، کاغذسازی و پدیده ریزگردها هم آلودگی را وارد این آب‌ها کرده است.»

وی تصریح کرد: «آلودگی‌ها، طیف وسیعی از گیاهان و جانوران دریایی به‌ویژه گونه‌های جوان، تخم و لارو جانوران دریایی را تهدید کرده و حتی با غلظت‌های پایین ‌تر از حد کُشنده هم سبب اختلالات فیزیولوژیکی و رفتاری در گیاهان آبزی شده است. همچنین این آلودگی‌ها در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است سبب توسعه و نمو ناهنجاری‌هایی در جلبک‌ها، ماهیان و سایر جانوران دریایی شود.»

غلامیان در ادامه به تعریف ماکروجلبک‌ها پرداخت و گفت: «ماکروجلبک‌های دریایی از جمله منابع زنده و تجدیدپذیر دریاها و اقیانوس‌ها هستند. برخی جلبک‌های دریایی برای انسان‌ها و حیوانات به‌عنوان غذا و منابع ارزشمندی از مواد طبیعی هستند. امروزه بهره‌برداری از مواد استخراجی جلبک‌ها نظیر آگار و اسید آلژنیک در بخش‌های صنعتی و به لحاظ دارابودن پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای چرب امگا ۳، در بخش‌های کشاورزی، دارویی و غذایی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است.»

وی در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر جلبک‌ها از تواناترین گیاهان بوده و حدود ۴۰ درصد فتوسنتز دریایی توسط آن‌ها صورت می‌گیرد و به همین دلیل، زنجیره اصلی تولید یا تولید اولیه را تشکیل می‌دهند و حتی قادرند تا حد زیادی انرژی آینده موردنیاز بشر را تأمین کنند؛ لذا قدرت ماکرو جلبک‌ها در جذب یا مقاومت آن‌ها در برابر جذب آلودگی فلزات سنگین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

غلامیان افزود: «ازآنجاکه ایران با محدودیت شدید منابع آب شیرین و زمین‌های زراعی نیز روبروست، تا حد زیادی متکی به واردات مواد غذایی موردنیاز انسان، دام، طیور و مواد اولیه دارویی است و هر ساله مقادیر عظیمی از منابع ارزی کشور صرف این‌گونه واردات می‌شود؛ لذا شناسایی و تهیه روش‌های کاربردی به‌منظور استفاده مطلوب و اقتصادی از تمامی منابع بالقوه کشور امری اجتناب‌ناپذیر است.»

 از ایران چه خبر 108

کشت و پردازش جلبک دریایی در اقیانوس‌ها توسط Sea6 Energy

شناسایی آفت سرخرطومی درخت پالم در اردن با هوش مصنوعی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم