از ایران چه خبر 110

امتیاز دهید
از ایران چه خبر 110

در شماره از ایران چه خبر 110 به مرور خبرهایی از خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و مهر پرداخته‌ایم که خبرهای کشاورزی را پوشش داده‌اند.

از ایران چه خبر 110 – خبرگزاری ایسنا

آغاز برداشت گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در این استان خبر داد و گفت: «سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان ۴۰۶ هزار و ۵۷۸ هکتار با پیش‌بینی تولید ۹۷۴ هزار تن محصول است.»
وی اظهار کرد: «به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش‌های سال گذشته حداقل ۳ درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و بیش از ۲۷ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و ۵۷ هزار هکتار از مزارع گندم دیم دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شده‌اند.»
دهقان‌پور بیان کرد: «استان فارس با ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین، بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارا است و علاوه بر برداشت محصول گندم این استان عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز توسط آن‌ها صورت می‌گیرد به نحوی که کار برداشت حداقل ۹۰ درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می‌گیرد.»
رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس اضافه کرد: «زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه به طول می‌انجامد اما در سال جاری به دلیل کاهش بارش‌ها و خشکی هوا، کار برداشت از ۱۰ فروردین‌ماه در شهرستان‌های مهر و لامرد آغاز شده است.»
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: «قیمت خرید گندم در سال جاری توسط شورای قیمت‌گذاری به مبلغ ۱۷۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده است و عملیات خرید در ۱۴۴ مرکز خرید استان انجام می‌شود.»

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی اردیبهشت ۱۴۰۳ برپا می‌شود.
به گزارش ایسنا، بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز؛ نهاده‌ها، تجهیزات گلخانه و سیستم‌های آبیاری از ۴ تا ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس برگزار می‌شود.
شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی حضور در این پاویون تا روز دوشنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ثبت‌نام کنند.

رتبه نخست آذربایجان‌شرقی در کشاورزی قراردادی در کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از کسب رتبه نخست آذربایجان شرقی در کشاورزی قراردادی در کشور در سال زراعی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ با مشارکت گسترده کشاورزان آذربایجان شرقی به منظور تحقق جهش تولید خبر داد.
استان آذربایجان شرقی با عقد قرارداد ۳۴۱ هزار هکتار کشاورزی قراردادی بیشترین سطح عقد قرارداد کشور را به خود اختصاص داده است و سطح کشت قراردادی انجام‌شده در استان در سال زراعی جاری، ۱۶ برابر سال گذشته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تحقق ۹۶ درصدی برنامه کشت‌ قراردادی گندم در آذربایجان شرقی خبر داد و ادامه داد: «تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت ۱۵۰ هزار تومانی به ازای هر تن گندم تحویلی شماری از مزایای کشت قراردادی است.»
تلاش برای تولید ماهی خاویاری در خراسان شمالی
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تلاش برای تولید ماهی خاویاری در این استان خبر داد.
جواد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: «حدود دو سال است که در استان تلاش می‌شود با استفاده از منابع آبی موجود، این محصول تولید شود و به تعدادی از مزارع آبزی‌پروری موفق نیز پیشنهاد تولید آن داده شده است.»
شریفی گفت: «ماهی‌های خاویاری، ماهی‌های سردآبی هستند که می‌شود در استخرهای پرورش ماهی سردآبی و حد واسط پرورش داد.»

خطر سرمازدگی درختان در بهار و ضرورت توجه کشاورزان و باغداران

از ایران چه خبر 110

درختانی که اول بهار زودتر شکوفا می‌شوند نیاز سرمایی کمتری دارند مثل (آلو، زردآلو و هلو)، بنابراین این درختان بیشتر در معرض سرمازدگی بهاره قرار می‌گیرند.
به گفته‌ی یک کارشناس باغبانی – فرهاد بیگلدلی، توصیه می‌شود در مناطقی که احتمال سرمای بهاره زیاد است این درختان کاشته نشوند یا در شیب‌های شمالی کاشته شوند.
در مناطق معتدله به‌دلیل سرد شدن هوا بعد از شکوفه دادن جوانه‌ها، بسته به اینکه در کدام مرحله از رشد باشند، میزان خسارت متفاوت است، گل‌های نیمه‌باز دمای منفی پنج درجه سانتیگراد، گل‌های باز دمای منفی سه درجه و میوه‌های کوچک تا منفی دو درجه را تحمل می‌کنند و اگر دما از این حد کمتر شود (بیشتر سرد شود) خسارت وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه هرچه دمای قبل از سرمازدگی بیشتر باشد (گرم‌تر باشد) سرمازدگی شدیدتر است، ادامه داد: «علائم یخ‌زدگی در صبح روز بعد از یخبندان به‌صورت زیر ظاهر می‌شود برگ‌های آسیب‌دیده به رنگ سبز تیره در خواهند آمد.
اگر خسارت شدید نباشد و فقط بخشی از برگ به این شکل تبدیل شود، برگ روی درخت باقی می‌ماند. در مناطق سردسیر، خسارت عموما به شکوفه‌ی درختان وارد می‌شود. شکوفه‌های آسیب‌دیده ظاهری قهوه‌ای تا سیاه پیدا می‌کنند و طی چند روز می‌ریزند، در این صورت، درخت، بدون میوه در آن سال خواهد شد.»
بیگلدلی با اشاره به اقداماتی که قبل از فرا رسیدن شب‌های یخبندان انجام می‌شود، بیان کرد: «انتخاب مکان مناسب از مهم‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی است. انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و … بستگی دارد، خطر یخبندان در دامنه‌های جنوبی کمتر از دامنه‌های شمالی است.»
وی با اشاره به اینکه خاک، انتخاب ارقام و پایه مناسب و همچنین ایجاد بادشکن و هرس به‌موقع درختان در جلوگیری از سرمازدگی درختان تاثیرگذار است، تاکید کرد: «استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می‌شود.»
این کارشناس باغبانی با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم کردن موقت محیط سودمند است، افزود: «آبیاری بارانی گیاهان از روش‌های حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است. این روش درباره گیاهان یک‌ ساله و گیاهان دائم مانند درختان استفاده می‌شود. در این روش، آب روی شاخه و برگ نباتات یخ می‌زند. هر گرم آب در حال یخ زدن حدود ۸۰ کالری گرما آزاد می‌کند که باعث حفاظت گیاه از سرما خواهد شد.»

از ایران چه خبر 110 – خبرگزاری ایرنا

پنجم آبان ماه «روز ملی زعفران» نامگذاری شد

با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و جلوگیری از به حیطه در آوردن این محصول ایرانی توسط سایر کشورها پنجم آبان ماه «روز ملی زعفران» نامگذاری شد.
صادارت ۱۸۶ هزار تن آبزیان در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲
در یازده ماه سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی صادر شده است که دارای ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بوده‌اند.
۶۶ هزار تن انواع ماهیان دریایی به ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار، ۴۸ هزار تن انواع خوراک آماده آبزیان به ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار، ۲۶.۸ هزار تن میگو به ارزش ۸۹.۴ میلیون دلار، ۲۵.۲ هزار تن کپور ماهیان به ارزش ۳۳.۵ میلیون دلار و ۱۲.۸ هزار تن قزل‌آلا به ارزش ۳۲.۳ میلیون دلار بیشترین سهم را در سبد صادراتی داشتند.

تولید صنعتی آنتی‌ژن غیر فعال‌شده (H۵N۸) در کشور

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی کشور، از تولید صنعتی آنتی‌ژن غیر فعال‌شده (H۵N۸) خبرداد.
این اقدام هم به دلیل صرفه جویی ارزی در خرید نمونه مشابه خارجی و هم به دلیل اثربخشی بهتر آنتی‌ژن تولید داخلی (به دلیل تطبیق بسیار بیشتر با سویه داخلی کشور) حائز اهمیت بسیار است.
تولید آنتی‌ژن غیر فعال شده (H۵N۸) در سطح صنعتی سه هزار ویال از آنتی‌ژن آنفلوانزا برای آزمون HI در حجم ۱ml از بذر ویروس تهیه شده در داخل کشور (سال ۱۳۹۹ ) طراحی و تولید شده است.
به گفته‌ی وی، در مرحله اول این طرح هزار ویال آنتی‌ژن (H۵N۸) با آرم سازمان دامپزشکی کشور(IVO)، مرکز ملی تشخیص ( NRLASD) و مشخصات محصول تولید شده جهت استفاده در فروردین ۱۴۰۳تولید شده است.

خاتمه فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در نخستین جلسه کمیته مدیریت صید مرکز در سال جاری به صورت رسمی اعلام و از پایان ۱۵ فروردین سال جاری فصل صید رسمی صیادان ماهیان استخوانی در گیلان و مازندران به اتمام رسید.

صید ماهیان استخوانی

از ایران چه خبر 110 – خبرگزاری مهر

آناناس به روش جدید کاشت می‌شود

یک شرکت دانش بنیان با تولید انبوه گیاهان کم‌آبخواه و سازگار با اقلیم خشک، گامی مهم در جهت بومی‌سازی این محصولات و توسعه پایدار در مناطق کم‌تر برخوردار برداشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر عامل یک شرکت خدماتی دانش بنیان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: مجموعه ما مفتخر به دریافت نشان دانش‌بنیان برای کشت بافت گیاه آناناس به روش نوین است. این نشان به دلیل نوآوری در روش نمونه‌گیری و هورمون‌تراپی در کشت بافت به ما اعطا شده است. روش نوین کشت بافت هورمونی که در مجموعه ما به کار گرفته می‌شود، منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌ها شده است.

تولید برنج تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران

مسوول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران از تولید محصول برنج تلفیقی در سه هزار هکتار از شالیزارهای این استان خبر داد.
هدف از این روش در تولید محصول برنج، بهینه‌سازی عملکرد محصول در عین به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست و سلامت انسان است و نگاهی جامع به مدیریت محصول دارد.
حاصلخیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده از نهاده‌های کشاورزی مناسب از جمله موارد مورد توجه در ICM است و استقرار این سیستم با توجه به کنترل و پایش مؤثر همه فرآیندهای تولید انجام می‌شود.

وی گفت: «در راستای اجرای برنامه‌های راهبردی امنیت غذایی و ارتقا کمی و کیفی بهره‌وری تولید محصول استراتژیک برنج و تولید غذای سالم و پایداری حفظ تنوع زیستی در زیست‌بوم شالیزارهای مازندران، امسال در ۳۰۰۰ هکتار شالیزار مازندران، تولید برنج به روش ICM انجام می‌شود.»

از ایران چه خبر 109

همکاری ناسا برای فعالیت مزارع هاوایی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم