عبور 19 میلیون تن از کریدور غلات

امتیاز دهید
برداشت غلات در اوکراین

وزیر کشاورزی و جنگلداری کشور ترکیه «واهیت کیریشچی» اعلام کرد که حدود 694 کشتی از کریدور غلات عبور کردند که توسط ترکیه و سازمان ملل برای صادرات محصولات غلات گیر افتاده در اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور آغاز شده است.

به گزارش دیلی صباح، به گفته‌ی وی، تا به امروز، 19.3 میلیون تن غلات و محصولات غذایی حمل‌و‌نقل شده است.

پس از تقریباً شش ماه محاصره ناشی از تهاجم روسیه، سه بندر دریای سیاه اوکراین در پایان ژوئیه 2022 بر اساس توافقی بین مسکو و کیف با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه رفع انسداد شدند.

واهیت کیریشچی با بیان اینکه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، وحشت در مورد تامین مواد غذایی ایجاد شد، گفت: «یک سال از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه می‌گذرد. یکسال پیش، وحشت بزرگی در مورد مواد غذایی ایجاد شد.

عرضه در سراسر جهان تحت تاثیر مفهومی به نام ناسیونالیسم غذایی قرار گرفت، کشورهای پیشرو در تولید محصولات کشاورزی، ممنوعیت صادرات را اعمال کردند.» کیریشچی با تاکید بر اینکه قیمت هر تن گندم با شروع جنگ در طول یکسال گذشته 440 دلار افزایش یافت و امسال به 325 دلار کاهش یافت، گفت: کریدور غلات نه تنها باعث آسایش در محصولات غذایی شد، بلکه باعث کاهش کل قیمت کالاها و انرژی شده است.

او با بیان اینکه کشورهای اروپایی سهم عمده صادرات محصولات را از طریق کریدور غلات در اختیار گرفتند، گفت: «محصولاتی که بیش از ظرفیت صادراتی دارند به کشورهای نیازمندی که نتوانند به غذا و غلات کافی دسترسی پیدا کنند ارسال می‌شود.»

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روس وی در حال مذاکره بر سر این موضوع هستند که به روسیه اجازه می‌دهد گندم را رایگان به این کشورها بدهد.

بر اساس قرارداد غلات، همه کشتی‌ها توسط یک مرکز هماهنگی مشترک با مقامات سه کشور و سازمان ملل که در استانبول برای نظارت بر محموله‌ها از طریق تنگه بسفر ایجاد شده است، بازرسی می‌شوند.

اولین کشتی حامل غلات در آگوست گذشته از بندر اودسا اوکراین بر اساس قرارداد تاریخی که در اواسط نوامبر به مدت چهار ماه تمدید شد، حرکت کرد.

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 105

خبرهای کشاورزی شماره 105

کشورهای تولیدکننده ادویه

کشورهای تولیدکننده‌ ادویه

معرفی بهترین سگ های مزرعه

بسته‌بندی با فناوری نانو

بسته‌بندی مواد غذایی و فناوری نانو

درجه بندی چای با بینی الکترونیکی - لیوان چای در کنار دانه های چای

کاربرد بینی الکترونیک در درجه بندی کیفی چای سیاه ایرانی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ (همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم