کاهش شدید برف و باران و نگرانی مقامات لبنانی برای معیشت کشاورزی

امتیاز دهید
یک زمین کشاورزی در لبنان

مقامات و کارشناسان لبنانی هشدار داده‌اند که کاهش شدید باران و برف در سال جاری عواقب ناگواری را برای معیشت کشاورزی لبنان به همراه دارد.

به گزارش شین‌هوا، «میشل افرام» مدیرکل آب‌و‌غذا گفت: «کاهش بارندگی و کمبود برف همه عواملی هستند که بر ذخیره‌ی آب زیرزمینی و آشامیدنی و توانایی آبیاری محصولات و درختان میوه و تامین نیازهای آب و غذایی حیوانات وحشی تأثیر منفی می‌گذارند.»

به گفته‌ی افرام، دمای ثبت شده در لبنان در ماه ژانویه نسبت به سال‌های گذشته بالاتر بوده است. به نظر کارشناس بخش پیش‌بینی آب‌و‌هوا در فرودگاه بیروت، می‌توان تفاوت بزرگی را در میزان بارندگی بین این فصل و سال گذشته و میانگین بیش از 30 سال مشاهده کرد.

بر اساس پیش‌بینی فرودگاه، میزان بارندگی در پایتخت از سپتامبر 2022 تا 30 ژانویه به 322.4 میلی‌متر می‌رسد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 425.2 میلی‌متر بوده است، در حالی که میانگین دوره‌های مشابه در 30 سال گذشته 520 میلی‌متر است.

در زحله، شهری بزرگ در شرق لبنان و طرابلس، یکی از شهرهای شمالی، بارندگی ماه سپتامبر تا ژانویه به ترتیب 202 میلی‌متر و 8/378 میلی‌متر بوده  و این در حالی است که میانگین دوره مشابه در 30 سال گذشته، 355 میلی‌متر و 530 میلی‌متر ثبت شده است.

کاهش بارندگی می‌تواند بر آبیاری و عملکرد محصولات زراعی به ویژه گندم و سایر غلات تأثیر منفی بگذارد،در عین حال، افزایش دما ممکن است باعث باز شدن زودرس جوانه‌های درختان شود و آن‌ها را در معرض خطر سرمازدگی دیررس قرار دهد.

افرام از دولت لبنان خواست تا در مورد کمیت و کیفیت آب، وضعیت هشدار اعلام کرده و از وزارت کشاورزی نیز خواست تا طرح سازگاری با اقلیم را دنبال کند و مکانیزمی برای منطقی‌سازی منابع آب ایجاد کند.

همچنین «غیث معلوف» یک مهندس کشاورزی  به شین هوا گفت که هوای غیرمعمول گرم، باغات بادام را در مناطقی در حدود 500 متر بالاتر از سطح دریا تحت‌تأثیر قرار داده است زیرا گل‌ها و جوانه‌ها حدود دو ماه زودتر از زمان خود باز می‌شوند.

« عباس حاج حسن» وزیر کشاورزی موقت لبنان به شین هوا گفت که وزارت او در تلاش است تا با اقداماتی از جمله احیای زمین، ساخت مخازن آب، تامین شبکه‌های آبیاری مدرن و تامین منابع کشاورزی مانند بذر، طرح حمایتی را برای کشاورزان تحت تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی فعال کند.

حاج‌حسن خاطرنشان کرد که این وزارتخانه با همکاری خیرین بین‌المللی در حال ایجاد مخازن کوهستانی با ظرفیت 10000 مترمکعب تا 15000 مترمکعب برای جمع‌آوری باران و آب چشمه در ایام اوج برای استفاده در فصول خشک است.

« آنتوان هوایک» رئیس انجمن کشاورزان محلی با نگرانی از اینکه کشاورزان لبنانی به دلیل کمبود بودجه عمومی برای سازگاری آنها به ویژه در برابر آسیب‌های آب‌و‌هوایی آسیب‌پذیر هستند، خواستار تصویب قانونی برای ایجاد صندوق ملی برای امنیت کشاورزی برای تأمین مالی بهتر شد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم