مهم‌ترین بلایای طبیعی سال 2022 چه بودند؟

امتیاز دهید
تصویر ماهواره ای از آتش سوزی - بلایای طبیعی 2022

در سال 2022، موج فزاینده‌ای از بلایای طبیعی در سراسر جهان رخ داده است که درادامه به تعدادی از آن‌ها با ذکر مورد اشاره می‌شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی

به دلیل گرم شدن زمین، فراوانی و شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی در دو دهه گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، کره، آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، فرانسه و پرتغال جزو کشورهایی هستند که از پیامدهای این بلایای طبیعی در سال 2022 برخوردار شدند.

  • شهرستان اولجین در گیونگ سانگ شمالی، کره جنوبی، آتش سوزی فاجعه باری را در 4 مارس 2022 تجربه کرد. از 6 مارس، آتش‌سوزی ناشی از باد شدید در منطقه خشک، 16755 هکتار از جنگل‌ها را در نزدیکی اولجین، 330 کیلومتری جنوب شرقی سئول سوزاند.

هیچ گزارشی از مرگ‌ومیر گزارش نشده است اما 343 خانه و 512 ساختمان دیگر توسط این بلای طبیعی اخیر در سال 2022 آسیب دیده‌اند.

نیروگاه هسته‌ای هانول و یک نیروگاه گاز طبیعی مایع در 5 مارس به طور موقت در معرض خطر قرار گرفتند چراکه آتش‌سوزی در امتداد ساحل شرقی گسترش یافته بود.

هزاران نظامی و پرسنل آتش نشانی از کره جنوبی آتش را خاموش کردند و در نهایت ارتش ایالات متحده به خاموش کردن یک آتش سوزی گسترده در 15 مارس کمک کرد.

  • در ماه‌های اول سال 2022، گرمای شدید و خشکسالی باعث آتش‌سوزی گسترده در استان کورینتس، شمال شرقی آرژانتین شد.

بیش از 520000 هکتار در آتش سوخته و حیوانات بی‌شماری کشته و محصولات کشاورزی و مراتع از بین رفتند. فرماندار کورینتس در 7 فوریه 2022 وضعیت اضطراری اعلام کرد و علت آن را یک فاجعه طبیعی ذکر کرد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط موسسه ملی فناوری کشاورزی (INTA)، این بلای طبیعی تقریباً شش درصد از استان را تحت تأثیر قرار داده است، انریکه ویاله، رئیس انجمن حقوقدانان محیط‌زیست آرژانتین، گفت که آسیب‌های ناشی از بلای طبیعی نمونه‌ای دلخراش از این است که چگونه تغییرات آب‌وهوایی و فعالیت‌های انسانی به محیط زیست و اقتصاد آسیب می‌زند.

  • یک آتش‌سوزی 40 روزه در بهار 2022 باعث تخلیه یک پیست اسکی کوچک و سکونتگاه‌ها در کوه‌های شرق سانتافه، نیومکزیکو شد و به بزرگترین آتش‌سوزی جنگلی در تاریخ فاجعه ثبت‌شده این ایالت تبدیل شد. این آتش‌سوزی ناشی از شرایط خشک و بادهای شدید، منطقه‌ای بزرگتر از لس‌آنجلس را سوزانده است.

سیل

  • ایالت‌های شمال شرقی برزیل پرنامبوکو، آلاگواس و پارایبا در طی چند روز از حدود 23 مه 2022 تحت بارندگی شدید قرار گرفتند. این بارندگی منجر به رانش زمین و سیل شد که باعث بدترین بلای طبیعی در منطقه پرنامبوکو در این قرن شد.
  • آژانس هواشناسی در ماه سپتامبر یک هشدار بلایای طبیعی صادر کرد: اقیانوس آرام در حال تبدیل شدن به یک الگوی آب‌و‌هوایی La Niña بود که بارندگی بی‌سابقه و سیل‌های متعاقب آن را در شرق استرالیا به ارمغان آورد، سال 2022 مرطوب ترین سال ثبت شده برای سیدنی بود.
  • از ژوئن تا اوت 2022، فصل باران‌های موسمی، باران بی وقفه را به پرجمعیت‌ترین استان پاکستان آورد، بیش از 1.5 میلیون نفر تحت تأثیر بلایای طبیعی اخیر قرار گرفتند، صدها نفر نقل مکان کردند و تا کنون نزدیک به 700 نفر جان خود را از دست دادند.
  • حدود 410000 نفر به طور بالقوه تحت تأثیر فاجعه طبیعی آگوست 2022 قرار گرفتند – کسانی که در یا نزدیک مناطق سیل شده توسط رودخانه سند و شاخه‌های آن در بلوچستان و سند زندگی می‌کنند که 1550 کیلومتر مربع زمین پرآب را تشکیل می‌دهد.

فوران آتشفشان و زلزله

  • 21 نوامبر 2022، زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.5 ریشتر بخش اعظم استان جاوه غربی اندونزی را تحت تاثیر قرار داد، صدها پس لرزه پس از این فاجعه طبیعی رخ داد.
  • در 5 سپتامبر 2022، زمین لرز‌ ای قوی به بزرگی 6.6 ریشتر استان سیچوان چین را درنوردید، صدها کیلومتر دورتر از کانون بلایای طبیعی، بیش از یک میلیون نفر در استان خودمختار تبت گارزه (گانزی) و همچنین استان‌های شانشی و گوئیژو، تکان‌های این زمین‌لرزه را احساس کردند.
  • آتشفشانی در تونگا، در 15 ژانویه 2022 فوران کرد، با انفجاری عظیم‌تر از هر چیزی که از زمان فوران فاجعه طبیعی کراکاتوآ در سال 1883 دیده شده است، این فوران امواج سونامی تا 15 متر را ایجاد کرد.
  • بنادر و سواحل دورتر مانند پرو و شیلی در شرق اقیانوس آرام و ژاپن در شمال‌غربی اقیانوس آرام، تحت تأثیر امواج مخرب این فاجعه طبیعی 2022 قرار گرفتند.

طوفان

  • دو طوفان فیونا و ایان قدرت تبدیل شدن به طوفان‌های بزرگ را به دست آوردند که هر کدام با بادهای بیش از 178 کیلومتر در ساعت در حرکت بودند.
  • طوفان‌های استوایی وحشتناک، چندین کشور در آسیا از جمله چین، ژاپن، فیلیپین و ویتنام را درنوردید و به تلفات و تخریب اموالی که در اقیانوس اطلس و دریای کارائیب در سال 2022 مشاهده شد افزودند. مجموعه‌ای از طوفان‌ها توسعه پایدار ماداگاسکار را عقب انداخت.

به لطف پیشرفت‌های اخیر در پیش‌بینی بلایای طبیعی، استفاده از ماهواره‌ها برای نظارت بر بلایا و پیشرفت‌ها در سیستم‌های هشدار اولیه، در سال 2022 جان بسیاری نجات یافته است، اما کار بسیار بیشتری باید انجام شود.

سنجش از دور ماهواره‌ای برای مدیریت بلایا و دنبال کردن تحلیل‌های فضایی به ما امکان می‌دهد مناطق مشکل‌دار را شناسایی کنیم، از وضعیت فعلی آن‌ها به‌روز بمانیم و بلایای طبیعی را مدیریت کنیم تا در آینده تهدید کمتری ایجاد کنند.

  • در 28 ژانویه 2022، خط لوله OCP به دلیل رانش سنگ پاره شد و حدود 3600 بشکه نفت در رودخانه‌های کوکا و ناپو آزاد شد و حدود 2 هکتار از ذخایر ملی Cayambe-Coca آلوده شد.

مانیتورینگ تصاویر ماهواره‌ای به این معناست که چگونه دولت‌ها و شرکت‌های نفتی می‌توانند وضعیت میادین نفتی و خطوط لوله و زمین‌های اطراف آنها را برای جلوگیری از چنین بلایای اکولوژیکی بررسی کنند.

  • جزیره طنجه در قلمرو ایالات متحده در مرکز خلیج چساپیک، تقریباً 19 کیلومتر از سواحل ویرجینیا و مریلند واقع شده است، ترکیبی از افزایش سطح آب دریاها و فرسایش سواحل ناشی از تغییرات آب‌وهوایی باعث غرق شدن طنجه و از دست دادن توده زمین شده است.
  • با توجه به آسیب‌پذیری یک کشور در برابر اختلالات آب‌و‌هوایی و سایر نگرانی‌های جهانی و همچنین آمادگی آن برای افزایش انعطاف‌پذیری، چاد در رتبه‌بندی سال 2019 (در جایگاه 182) در رتبه آخر قرار گرفت.

کاهش کمیت و کیفیت منابع طبیعی موجود ناشی از گرمایش جهانی، امنیت غذایی مردم بومی چاد را تهدید می‌کند.

گزارشی از وضعیت برداشت محصول فلفل در پاکستان

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم