علل افزایش قیمت کود در جهان

امتیاز دهید
افزایش قیمت کود - ماشین کشاورزی

قیمت کود شیمیایی به طور کلی بر اساس پویایی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود با این حال در همه‌گیری کووید19، قیمت این نهاده بصورت جهانی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش انجمن بین المللی کود، کاهش سه درصدی تولید آمونیاک، اختلالات آب‌و‌هوایی مانند تأثیر طوفان‌ در فوریه و آگوست در ایالات متحده آمریکا بر تولید کود تاثیر گذاشته است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت جهانی گاز طبیعی بر قیمت کودهای شیمیایی تاثیر داشته است. بزرگترین چالش برای تولید جهانی کود در حال حاضر در اروپا است، جایی که قیمت گاز طبیعی در سال میلادی جاری، چهار برابر شده است و کمبود زغال‌سنگ در آسیا که برای تولید نیتروژن از آن استفاده می‌شود، به افزایش قیمت کودها نیز کمک کرده است.

رویدادهای بین‌المللی چون تحریم‌های بلاروس بر در دسترس بودن و قیمت پُتاس تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، چین که 25 درصد از صادرات جهانی فُسفات و 10 درصد از صادرات جهانی اوره را ازآن خود دارد، صادرات مواد کود فُسفات و نیتروژن را ممنوع کرده است.

سایر کشورها نیز برای اطمینان از عرضه داخلی، محدودیت‌هایی را برای صادرات کود اعلام کرده‌اند، کودهای تولید و استخراج شده از سه عنصر  نیتروژن، فسفر و پتاسیم، همه مواد لازم برای موفقیت در تامین مواد غذایی در جهان هستند. در واقع، کود برای تغذیه حدود 40 درصد از جمعیت جهان و جلوگیری از جنگل‌زدایی قابل توجه با بهبود عملکرد خاک، ضروری است.

کشاورزان برای تقویت محصولاتی چون ذرت، کلزا و گندم از کود نیتروژن‌دار استفاده می‌کنند و افزایش هزینه کودهای شیمایی به معنای افزایش قیمت گوشت و نان است.

بر اساس گزارش برنامه غذای سازمان ملل متحد در ماه اکتبر(مهر)، قیمت جهانی غذا به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید که این امر قیمت محصولاتی همچون روغن‌های گیاهی و گندم را افزایش داده است.

هزینه‌های تولید ناشی از افزایش قیمت مواد مغذی برای محصولات در سراسر جهان، که با بحران‌های انرژی در اروپا و چین تشدید شده است، می‌تواند باعث شود کشاورزان از گندم به محصولات کم‌مصرف کود، روی بیاورند.

در ایران نیز، برخی از کشاورزان برای کشت پائیزه دچار مشکل شدند چنانکه اوره در شهریورماه کمیاب شده و کودها با قیمت 7 برابری فروخته می‌شدند.

نبود محصولات باکیفیت، استحصال بذر خوب را هم دچار مشکل می‌کند، البته کارشناسان، سولفات آلومینیوم را گزینه‌ای جایگزین برای اوره معرفی می‌کنند که توسط پتروشیمی‌های کشور تولید می‌شود.

با این حال، به گفته‌ی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس، کود کافی برای توزیع میان کشاورزان وجود داشته است.

باتوجه به اینکه، 14 آذر، روز جهانی خاک است، حاصلخیزی خاک که در مقابل فرسایش خاک قرار دارد، اصل مهمی برای تولید محصولات کشاورزی سالم و باکیفیت و از طرف دیگر بهبود وضعیت خاک به شمار می‌آید. از طرفی نیز یارانه‌ای بودن کودهای شیمیایی کشاورزی نیز به این مورد کمک می‌کند و کشاورزان با خرید ارزانتر و بیشتر از کود به فکر افزایش تولید خود حتی به قیمت از بین رفتن خاک هستند، به نظر می‌آید آموزش و ترویج درست استفاده از کود شیمیایی، به اندازه‌ی تامین این نهاده کشاورزی دارای اهمیت است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
نوآوری کشاورزی - گوشت آزمایشگاهی

روندهای نوآوری کشاورزی

احداث مزرعه عمودی

نکات لازم برای احداث مزرعه عمودی

سوسیس خانگی

دو روش طلایی تهیه سوسیس خانگی

غذاهای تخمیری

مزایای غذاهای تخمیری و عوارض فقدان تولید خوب

کاهش ضایعات ماهی

کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

صنعت کشاورزی در آمریکا

صنعت کشاورزی در آمریکا – قسمت دوم

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم