بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (3)

5/5 - (1 امتیاز)
بلاکچین و زنجیره تامین کشاورزی

بلاکچین در کشاورزی اهمیت دارد و این با آشنایی با زنجیره تامین خودش را بیشتر نشان می دهد، همان طور که مبرهن است زنجیره‌ی تامین دارای چهار بخش عرضه و خرید، تولید، ذخیره و توزیع و فروش است و شامل تمامی فعالیت‌های مرتبط با جریان و مبادله کالاها و خدمات، از مرحله ماده خام اولیه تا مرحله محصول نهایی قابل مصرف توسط مشتری است. این نقل و انتقالات علاوه بر جریان مواد، شامل جریان اطلاعات و جریان مالی نیز می شود.

مدیریت زنجیره تأمین، وظیفه یکپارچه‌سازی واحدهای سازمانی در طول زنجیره تأمین و هماهنگ‌سازی جریان‌های مواد، اطلاعات و مالی را به‌منظور برآوردن تقاضای مشتری نهایی با هدف بهبود رقابت‌پذیری زنجیره تأمین را داراست و همچنین به برنامه‌ریزی و کنترل یکپارچه جریان کالا، اطلاعات و پول در طول کل زنجیره ارزش و تامین، از خرید مواد اولیه تا مشتری نهایی اشاره دارد، تمرکز بر بهینه‌سازی هزینه‌ها، جریان‌های فرآیند و منابع مورد نیاز به منظور تامین کالاها به مشتریان و بازارها به شیوه‌ای موفق اقتصادی است.

با وجود فرآیندهای برنامه‌ریزی هوشمند، اتوماسیون و سخت افزار و نرم افزار پیشرفته، به نظر می رسد زنجیره تامین به محدودیت های خود رسیده است. علاوه بر این، بین‌المللی‌سازی، افزایش جریان کالاها و تغییر رفتار مصرف‌کننده جهانی، زنجیره‌های تامین امروزی را پیچیده‌تر می‌کند.

استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره تامین مواد غذایی کشاورزی به ذینفعان و مصرف‌کنندگان، امکان دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد و توانایی ردیابی کالاها را افزایش  و نیاز به شخص ثالث برای نظارت بر شبکه و کنترل اطلاعات را کاهش می‌دهد.

در بین کاربردهای مختلف بلاکچین بر اساس پژوهش‌ها، قرارداد هوشمند، اینترنت اشیاء، سوابق تراکنش، برچسب ردیابی و اسناد دیجیتال، مهم‌ترین عناصر در زنجیره تامین کشاورزی به ترتیب اولویت هستند.

بنابراین، استفاده از فناوری بلاکچین نقش مهمی در شفاف‌سازی قراردادها  بین کشاورزان، مالکان، شرکت‌های تولیدی، فروشندگان و سازمان‌های دولتی ایفا می‌کند. استفاده از فناوری اینترنت اشیا تحت فناوری بلاکچین نیز داده‌های قابل اعتمادی را در مورد ردیابی محصول ارائه می‌دهد.

استفاده از ارزهای دیجیتال در بستر بلاکچین نیز راه خوبی برای تامین مالی زنجیره تامین است.

در ایران، علاوه بر اینکه مدیران باید بستر لازم برای ایجاد بستر نرمافزاری بلاکچین و استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم کنند باید تجهیزات لازم برای ردیابی کالاهای کشاورزی و ردیابی کالاهای کشاورزی را خریداری و نصب کنند. وزارت کشاورزی و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز باید امکانات لازم را برای تجهیزات سخت‌افزاری و پهنای باند مخابراتی برای حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه مواد غذایی و کشاورزی را فراهم کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی فائو، 17 درصد از جمعیت ایران در سال 2017 در بخش کشاورزی و بیش از 28 درصد از اراضی کشور به کشاورزی اختصاص یافته است. همچنین 9.5 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به بخش کشاورزی بوده است، بنابراین توجه به فناوری‌ها تاثیر بسزایی در مدیریت صنعت کشاورزی می‌تواند داشته باشد و آورده‌ی این صنعت را افزایش دهد.

فناوری بلاکچین و نسل چهارم صنعت

بلاکچین به عنوان ستون انقلاب صنعتی چهارم نامیده می‌شود و آن را با فناوری‌هایی مانند موتور بخار و اینترنت که باعث انقلاب‌های صنعتی قبلی شده‌اند مقایسه می‌کنند. فناوری‌های بلاکچین این پتانسیل را دارند که زنجیره‌های تامین تولید را به‌طور بنیادی تغییر دهند و به کمک آن‌ها واسطه‌ها را حذف کنند، فرآیندها را ساده‌سازی کنند و امنیت را در کل بهبود بخشند و مدیریت داده‌ها را ساده‌تر کنند.

نسل چهارم صنعت برای اولین بار در ابعاد سامانه‌های فیزیکی سایبری، اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ، چاپ سه بعدی، رباتیک، شبیه‌سازی، واقعیت افزوده، رایانش ابری و امنیت سایبری مطرح شد.

وقتی مردم درباره‌ی بلاکچین می‌شنوند معمولاً به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین و اتریوم فکر می‌کنند، اما این فناوری بر راه‌حل‌های مالی متمرکز نیست و پتانسیل بالایی برای نسل چهارم صنعت نشان می‌دهد، فناوری پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی و صنایع غذایی، کشاورزی، انرژی و مدیریت مواد و همچنین زنجیره‌های تامین می‌توانند از مزایای گسترده کاربردهای بلاکچین بهره ببرند.

بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (۱)

بلاکچین در کشاورزی – زنجیره تامین (۲)

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم