تاکسیدرمی ماهی – قسمت دوم

امتیاز دهید
ماهی تاکسیدرمی شده

اگر تابه‌حال به یک فروشگاه بزرگ لوازم تفریحی و ماهیگیری مانند فروشگاه‌های Bass Pro رفته باشید، مطمئناً متوجه تاکسیدرمی ماهی  و همه ماهی‌های عجیب و شگفت‌انگیز نصب‌شده روی دیوارها شده‌اید. آیا هرگز با خود فکر کرده‌اید که آیا این ماهی‌های براق و زیبا، واقعی هستند یا نه؟

بنابراین، آیا ماهی‌های تاکسیدرمی شده از ماهی واقعی ساخته‌شده‌اند؟ این تاکسیدرمی ها که از ماهی واقعی ساخته می‌شوند معمولاً فقط شامل پوست، دندان‌ها، سر و باله ماهی هستند.

قسمت بدن آن‌ها از یک قالب فوم کم‌وزن تشکیل شده است که پوست و سایر قسمت‌های ماهی روی آن سوار شده است. بیشتر این ماهی‌ها درواقع ماکت های فایبرگلاس رنگ‌آمیزی شده هستند.

ادامه مطلب را بخوانید تا درباره انواع و روش‌های تاکسیدرمی، هزینه‌ها، آماده‌سازی ماهی و سایر موارد اطلاعات بیشتری به دست آورید تا از این طریق بتوانید ماهی‌تان را مانند روزی که صید کرده‌اید، زیبا نگه‌دارید.

تاکسیدرمی پوستی

استفاده از قطعات واقعی ماهی برای تاکسیدرمی، بیشتر در گذشته رایج بوده است. افزایش آگاهی ماهیگیران از اهمیت حفاظت از محیط‌زیست، شیوه‌های درست صید و آزادسازی آن‌ها به درون آب، باعث می‌شود که تاکسیدرمی ماهی‌های خاص و شگفت‌انگیز به‌صورت واقعی، امری نشدنی تلقی بشود. بااین‌حال، تاکسیدرمیست ها کماکان تهیه تاکسیدرمی ماهی واقعی را به مشتریان خود توصیه می‌کنند.

ماهی‌های واقعی با استفاده از پوست، باله‌ها، قسمت‌های سر و گاهی دندان‌هایشان تاکسیدرمی می‌شوند. ماهی‌ها در پروسه تاکسیدرمی بسیار حساس‌تر از بیشتر حیوانات هستند.

برای اطمینان از نتیجه و کیفیت بالا در این کار، آماده‌سازی مناسب ماهی ضروری است. تاکسیدرمیست، ماهی را پوست می‌کند و برای ماندگاری قسمت‌های بدن ماهی از مواد نگهدارنده استفاده می‌کند.

پوست و سایر قسمت‌های ماهی پس از خشک شدن، به قالب زیرین اضافه می‌شوند که بدن اصلی ماهی را تشکیل می‌دهد.

در مراحل بعدی است که درخشش توانایی هنری تاکسیدرمیست مشخص می‌شود. بازسازی و طراحی و نقاشی یک ماهی با الگوگیری از طرح و رنگ‌های واقعی آن، کار آسانی نیست.

معمولاً در تاکسیدرمی‌هایی که روی دیوار نصب می‌شوند فقط یک طرف رنگ‌آمیزی می‌شود اما در تاکسیدرمی‌هایی که بر روی پایه قرار می‌گیرند هر دو طرف آن رنگ‌آمیزی می‌شود. پس از رنگ‌آمیزی، برای محافظت از آن برای سال‌های سال، یک لایه ماده براق روی آن به کار می‌رود.

ماکت فایبرگلاس

اگر هدف شما پس از صید، آزاد کردن ماهی به آب است می‌توانید از ماکت های فایبرگلاس استفاده کنید. ممکن است خیلی واقعی نباشند، اما به‌هرحال زیبا به نظر می‌رسند. در ادامه چند نکته مطرح می‌شود که باید به هنگام تصمیم‌گیری بین سپردن ماهی صیدشده خود به یک تاکسیدرمیست و یا آزاد کردن آن در آب، در نظر بگیرید.

تولید تاکسیدرمی‌های مدرن با استفاده از فایبرگلاس بسیار واقعی به نظر می‌رسند. آن‌ها از ماهی واقعی قالب‌گیری می‌شوند بنابراین تمام جزئیات موجود در بدن ماهی حفظ می‌شود.

اگر کار رنگ‌آمیزی ماهی توسط یک تاکسیدرمیست ماهر انجام شود، شما هرگز نمی‌توانید تفاوت بین تاکسیدرمی اصل و بدل را تشخیص دهید.

بسیاری از تاکسیدرمیست ها تعداد زیادی از اندازه‌های سفارشی قالب‌های ماهی را در اختیار دارند. این امر تطبیق اندازه دقیق ماهی شما را با این قالب‌ها آسان‌تر می‌کند.

تصویری از ماهی در زمانی که آن را صید کرده‌اید یک راهنمای خوب برای یک تاکسیدرمی موفق است. یک تاکسیدرمیست خوب با توجه به عکسی که از ماهی خود ارسال کرده‌اید کار می‌کند تا بتواند خاطره ماهی شما را دوباره بازسازی کند.

صرف‌نظر از نوع ماهی‌ای که صید کرده‌اید مهم است که هنگام انتخاب یک فروشگاه تاکسیدرمی نیز دقت کنید. تمام تاکسیدرمی ها به مهارت و توانایی‌های هنری خاصی نیاز دارند. در ادامه به 5 مرحله مهم برای آماده‌سازی ماهی برای تاکسیدرمی اشاره می‌شود:

فرض کنیم که شما تصمیم گرفتید ماهی خود را نگه‌دارید و آن را به یک متخصص تاکسیدرمی بسپارید. برای اطمینان از موفقیت نتیجه تاکسیدرمی خود، این پنج مرحله ساده را دنبال کنید.

مرحله 1

در اسرع وقت عکس خوبی از ماهی خود بگیرید. ماهی‌ها ظرف دو دقیقه بهترین رنگ خود را از دست می‌دهند. به‌محض اینکه آن را از آب بیرون آوردید، عکسی از آن تهیه کنید تا تاکسیدرمیست کماکان بیشترین شانس خود را برای نقاشی دقیق رنگ‌ها داشته باشد.

لمس کردن و جابه‌جایی ماهی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به پولک‌های آن محدود کنید و ماهی را سالم نگه‌دارید.

مرحله 2

اگر به هر دلیلی ماهی از بین رفته و یا آسیب‌دیده باشد قبل از آنکه به یک متخصص تاکسیدرمی مراجعه کنید، انجام چند اندازه‌گیری در صورت امکان لازم است.

ابتدا طول ماهی را از بینی تا دم، اندازه بگیرید. سپس، اندازه‌گیری دور بدن را در اطراف چربی‌دارترین قسمت بدن، انجام دهید. همچنین اگر ترازو دارید، آن را وزن کنید.

مرحله 3

ماهی خود را در اسرع وقت داخل فریز قرار دهید. کدام طرف ماهی از دید شما بهتر است، یادتان باشد که همیشه همان طرف را بالا نگه‌دارید.

این قسمت قابل‌مشاهده ماهی در فرایند تاکسیدرمی خواهد بود. آن را از طرف موردنظر روی سطح صاف در فریزر قرار داده و بگذارید تا منجمد شود. حدود سه روز بگذارید در فریزر باقی بماند. یادتان باشد که ماهی را در کیسه نگذارید و در روزنامه نپیچید.

مرحله 4

حتی اگر ماهی اکنون یخ زده باشد با حمل‌ونقل نادرست ممکن است به آن آسیب وارد شود. برخی از تاکسیدرمیست ها توصیه می‌کنند که ماهی را طوری که در آب غوطه‌ور است در داخل فریزر قرار دهید در این صورت یک قالب یخ محافظتی در اطراف ماهی شکل می‌گیرد و هنگام حمل آن تا فروشگاه تاکسیدرمی از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند.

مرحله 5

در این مرحله می‌توانید ماهی را به یک تاکسیدرمیست تحویل دهید. قرار دادن ماهی منجمد شده در کیسه برای حمل آسان، اشکالی ندارد. آن را در یک جای خنک و یا نزدیک کولر اتومبیل بگذارید تا از آب شدن آن جلوگیری کند.

پس از انتخاب تاکسیدرمیست، توصیه می‌کنم با آن‌ها تماس بگیرید تا ببینید آیا دستورالعمل‌های اضافی دارند یا نه.

هزینه تاکسسیدرمی ماهی چقدر است؟

تاکسیدرمی ماهی یا هر حیوان دیگر ارزان نخواهد بود. درواقع هزینه‌ای که شما می‌پردازید در ازای مهارت و استعداد هنری تاکسیدرمیست است. یک جمله قدیمی می‌گوید:

«به هرآن مقدار که پرداخت کنید، نتیجه می‌گیرید.». محصول یک تاکسیدرمی موفق درواقع مانند یک غنیمت باارزش است که شما می‌توانید یک عمر آن را به نمایش بگذارید.»

پس از اندکی تحقیق، دریافتم که نرخ تولید تاکسیدرمی در هر دو روش فایبرگلاس و ماهی واقعی، تقریباً 16 دلار برای هر اینچ ماهی و برای یک طرف آن است. برای اینکه به شما یک چشم‌انداز بدهیم، ماهی بادبان به صورت متوسط، بیش از 9 فوت طول دارد و تاکسیدرمی آن تقریباً 1500 دلار هزینه دارد.

از طرف دیگر، یک نوع ماهی خاردار ممکن است فقط 24 اینچ طول داشته و حدود 400 دلار قیمت داشته باشد. برخی از تاکسیدرمیست ها قیمت کمتری را برای گونه‌های بزرگ‌تر ماهی ارائه می‌دهند.

بدیهی است که اگر می‌خواهید هر دو طرف ماهی برای نصب روی پایه و رنگ‌آمیزی آماده شود، باید هزینه پرداختی آن را دو برابر کنید. این هزینه‌ها شامل نصب پلاک یا سایر تزئینات دیگر آن نمی‌شود.

چگونه ماهی تاکسیدرمی نصب‌شده روی دیوار را تمیز کنیم؟

با گذشت زمان گردوغبار، نور خورشید و دوده می‌توانند بر طول عمر یک تاکسیدرمی تأثیر بگذارد. تاکسیدرمی های پوستی به دلیل خاصیت شکننده و پوست نازکی که دارند، معمولاً دوام ماکت‌ها را ندارند. درهرصورت، تعمیر و نگهداری منظم آن‌ها می‌تواند زیبایی و جلای آن‌ها را برای مدت‌ها حفظ کند.

با پارچه کمی مرطوب و بدون پرز، آن‌ها را به‌طور مرتب گردگیری کنید. مراقب باله‌های ظریف آن باشید. بعضی‌اوقات برای راحتی کار می‌توانید ماهی را از دیوار جدا کرد ه، روی سطح صاف گذاشته و سپس تمیز کنید.

برای ماندگاری بیشتر تاکسیدرمی خود، از آویزان کردن آن در جایی که نور مستقیم خورشید می‌تابد خودداری کنید. اشعه ماوراءبنفش آسیب‌رسان است و باعث برهم خوردن رنگ ماهی به‌خصوص در قسمت پوست می‌شود.

دوده یا دود سیگار و آتش به‌تدریج باعث از بین رفتن کیفیت تاکسیدرمی می‌شود و با پاک کردن یا تمیز کردن آن ‌هم نمی‌توان جلای اولیه آن را بازگرداند. برای پاک‌سازی از بین بردن اثرات دوده آن را به یک تاکسیدرمیست حرفه‌ای بسپارید تا دوباره آن را برایتان مثل روز اول کند.

سخن آخر

تاکسیدرمی ماهی، یک راه خوب برای به اشتراک گذاشتن خاطرات ماجراجویی‌های عمرتان، با دوستان و خانواده است. ماهی روی دیوار به معنای اثبات توانایی شما در صید است.

تهیه یک تاکسیدرمی پوستی از یک ماهی واقعی و یا انتخاب یک مدل ماکت از ماهی مدنظر خود، یک انتخاب شخصی است. ماکت های موجود کنونی این روزها توانایی مطابقت دقیق با اندازه و ظاهر ماهی‌های مختلف را دارند. همچنین ماندگاری بیشتری دارند و در بیشتر موارد نیز بهتر به نظر می‌رسند.

تاکسیدرمی ماهی (۱)

هزینه تاکسیدرمی یک ماهی چقدر است؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم