اجرای طرح عصاره گیری گل محمدی توسط جهاد دانشگاهی فارس

امتیاز دهید

 طرح عصاره‌گیری گل‌های محمدی به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص جهاددانشگاهی فارس  است تا مانع از خام فروشی این گیاه دارویی شود. معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، مهدی باصولی در دیدار با نمایندگان مجلس استان فارس و در سفر به شیراز با اشاره به این موضوع اضافه کرد:  این طرح می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، باعث توسعه‌ی شبکه‌ی کشت و ایجاد مراکز فرآوری در منطقه شود.

 

گل محمدی، از جمله گیاهان دارویی است که در بسیاری از مناطق کشور قابل کشت است و توسعه مراکز فرآوری  جدای از اشتغالزایی می تواند با صادرات محصولات آن، باعث افزایش تولید ناخالص داخلی شود. فرآوری این محصول در کشور ترکیه بصورت های مختلف و با محصولات متنوع صورت می گیرد و این در حالی است که در ایران، تکیه بر تولید گلاب است

ایران به عنوان مهد گل محمدی شناخته می‌شود و این در حالی است که کشور ترکیه با شناخت درست از ظرفیت‌های این گیاه خوش‌بو و خوش‌طعم، توانسته انواع محصولات دارویی، غذایی و آرایشی را از این محصول تولید کند و با صادرات آن، ارزش افزوده فراوانی را به ارمغان بیارود.

به نقل از تسنیم، دکتر  مسعود سلطانی، یکی از گیاه‌پزشکان انگشت‌شمار در ایران است که تحصیلات خود را در خارج از ایران گذرانده و اکنون به ایران بازگشته و با راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان، می‌خواهد تجربیات جهانی خود را به ایران منتقل کند. او معتقد است گیاهان دارویی بسیار فراتر از نفت می‌تواند درآمد نصیب ایران کند؛ چراکه صددرصد مواد اولیه آن در داخل تولیدمی‌شود و با فرآوری و تبدیل به محصولات دارویی، غذایی و آرایشی، می‌تواند توجه دنیا را به سمت ظرفیت‌های ایران معطوف کند.

وی با بیان اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در جهان، میلیاردها دلار است که ایران علی‌رغم غنای بالای تعداد گونه و کمیت گونه‌ها که جزو ۸ کشور برتر جهان است، زیر یک ‌درصد در بازار جهانی سهم دارد، اضافه کرد: بر اساس آمار سال گذشته، ایران ۶۵۰میلیون دلار صادرات داشته که فقط ۶۰۰میلیون دلار آن مربوط به زعفران است که جزو گیاهان دارویی است؛ ولی ۵۰میلیون دلار عدد بسیار ناچیزی در برابر دارایی گیاهان دارویی ایران است.

این مدیر شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی در تبریز، با اشاره به اینکه در ایران ۳۷هزار هکتار مزرعه گل محمدی داریم، ولی ترکیه ۱۳هزار هکتار مزرعه گل محمدی دارد، ابراز داشت: درآمد فروش ترکیه از مشتقات و فرآوری گل محمدی ۵۰ برابر بیشتر از ایران است و این یک ضعف است که باید این را برطرف کنیم.

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم