خبرهای کشاورزی شماره 100

امتیاز دهید
خبرهای کشاورزی شماره 100

در خبرهای کشاورزی شماره 100 به مرور خبرهایی از خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و مهر پرداخته‌ایم که به مرور مواردی چون تولید مرغ اجداد، کشت‌ آنغوزه، نور مصنوعی، نشاء مکانیزه برنج و تولید آبزیان اشاره دارد.

خبرهای کشاورزی شماره 100 – خبرگزاری ایسنا

رتبه اول گیلان در تولید مرغ اجداد کشور

استان گیلان با دارا بودن ۱۱ واحد پرورش و تولید مرغ اجداد، رتبه اول را در کشور داراست.

صالح محمدی – رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه خط پرورش و تولید مرغ اجداد استان گیلان با ۳۰۵ هزار قطعه مشغول به فعالیت است، اظهار کرد:

« ظرفیت اسمی کل کشور قریب به یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه بوده و استان گیلان ۲۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.»

مرغ اجداد دارای صفات زیستی خاص و خلوص ژنتیکی بالا است و به عنوان مبنا در اصلاح و تولید نژادها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی از پرداخت تسهیلات به واحدهای مرغ اجداد در جهت حمایت و توسعه تولید مرغ اجداد در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: «ترغیب متقاضیان واحدهای مادر گوشتی جهت جوجه‌ریزی اجداد گوشتی در واحدهای مرغ مادر به صورت تک دوره‌ای از جمله برنامه‌های این سازمان برای تقویت پرورش و تولید مرغ اجداد است.»

مرغ اجداد، مرغ‌های گوشتی یا تخمی بازار نوه‌های مرغ اجداد و افراد پرورش‌دهنده مرغ اجداد، تامین‌کننده جوجه‌ها یا تخم نطفه‌دار مرغداری‌های بزرگ هستند. کسانی که پرورش‌دهنده مرغ تخم‌گذار و یا گوشتی هستند، با خرید جوجه‌های مرغ مادر، کار پرورش را آغاز می‌کنند.

کوهسرخ دارای مرغوب‌ترین صمغ شیرین آنغوزه مورد توجه صادرکنندگان

حمیدرضا مداح – مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ در حاشیه بازدید از خزانه تولید نشاء آنغوزه در اراضی تکاب روستای داغی به ایسنا گفت: «کوهسرخ مهد آنغوزه در خراسان رضوی و کشور است.»

مداح خاطرنشان کرد: «آنغوزه تولیدی شهرستان کوهسرخ با توجه به مزه و طعم در سطح استان و کشور گیاه انحصاری این منطقه محسوب می‌شود که کم‌نظیر است.»

وی با بیان اینکه آنغوزه چون علاوه بر مصارف دارویی در صنعت عطرسازی نیز مصرف بالایی دارد به همین دلیل صادرات این گیاه بسیار سود ده است، گفت:

«مرغوب‌ترین صمغ شیرین آنغوزه که مورد توجه صادرکنندگان می‌باشد صمغ آنغوزه کوهسرخ است، لذا در سال جاری به تولید نشاء آنغوزه برای استفاده در سایر مناطق هم ارتفاع با اقلیم مشابه در اصلی‌ترین رویشگاه‌های آن پرداختیم.»

وی در ادامه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان کوهسرخ را ۱۵ هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: «آنغوزه مهمترین گیاه دارویی کوهسرخ و به صورت مرتعی است. در حال حاضر زعفران، آنغوزه، ریواس، انگبین، باریجه، آویشن، ترنجبین، اسپند از مهمترین گیاهان دارویی در کوهسرخ است.»

بیش از ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار زمین در شهرستان کوهسرخ زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارند و بالغ بر ۱۷۰ گونه گیاهی در این شهرستان تولید می‌شود که بیش از ۴۰ درصد آن گیاهان دارویی است.

 نورهای مصنوعی جایگزین نورخورشید برای رشد گیاهان

یک شرکت دانش‌بنیان به فناوری جایگزینی نورهای مصنوعی به جای نور خورشید دست یافت که از طریق آن می‌توان در هر فضایی و به دور از نور خورشید، گیاهان را پرورش داد.

به گزارش ایسنا، زمانی، مدیرعامل این شرکت تولید سبدهای هیدروپونیک، بسترهای کشت طبقاتی هیدروپونیک، سازنده کارخانه گیاه‌سازی و متخصص ساخت نورهای رشد گیاه مصنوعی را از دستاوردهای این شرکت دانست.

در فناوری نورهای مصنوعی برای تامین نیاز فتوسنتز گیاه نانومترهایی از خورشید که عملکرد مثبت و بیشتری در ایجاد عمل فتوسنتز روی گیاه دارند، از طیف خورشید فیلتر شده و به وسیله تکنولوژی ال ای دی و وابسته به نوع واریته گیاه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا نیاز گیاه را برطرف کنند.

در زمینه تولید نورهای مکمل گلخانه برای گلخانه‌های سنتی با افزایش طول روز در فصول پاییز و زمستان بیش از ۴۰ درصد بهره‌وری این گلخانه‌ها را افزایش داده‌ است.

کشت گلابی خاردار برای اولین بار در سرخه

مدیر جهاد کشاورزی سرخه از کشت گلابی خاردار برای اولین بار در این شهرستان به منظور مصرف دامی و استفاده در مواد دارویی خبر داد.

عباس غفوریان با اشاره به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در این شهرستان اظهار کرد: «در همین راستا کشت کاکتوس آپونتیا معروف به گلابی خاردار در روستای صوفی‌آباد با هدف استفاده در  خوراک دام و همچنین ماده اولیه در داروهای قلب و لوازم آرایشی بهداشتی آغاز شده است.»

وی افزود: «با توجه به اهمیت کشت‌های کم‌آب‌بر و اجرای الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان با نیاز آبی کم، کاکتوس از رقم آپونتیا در سطح یک هکتار در روستای صوفی‌آباد کشت شد.»

کاکتوس آپونتیا قابل کشت در خاک‌های کم‌بازده بوده و همچنین گیاهی با نیاز غذایی پایین، مقاوم به گرما و تا حدودی مقاوم به سرما و شوری است.

کاکتوس آپونتیا با تولید علوفه تازه در تغذیه دام و جایگزین شدن کشت با علوفه‌های مرسوم که بسیار آب‌بر هستند مؤثر است. این گیاه همچنین از لحاظ مصرف ذخایر آبی کمتر بسیار ارزشمند است.

وی گفت: «آپونتیا میوه‌ای باارزش است که نیازمند فرآوری است، از میوه این کاکتوس برای تولید داروهای قلبی و پوستی استفاده می‌شود.»

برگزاری رویداد حوزه ژنتیک

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در خرداد ماه امسال، گفت: این رویداد با شعار «ژنتیک برای سلامت، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی؛ نیاز آنی و ضرورت آتی» با حمایت ۴ دانشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

جلالی در خصوص محصولات تراریخته، گفت: «بیش از یک دهه است که محصولات تراریخته در مقیاس میلیارد دلاری وارد کشور و مصرف می‌شود، به گونه‌ای که از ۴۵ میلیارد دلار واردات کشور، ۵ میلیارد دلار آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد که سهم عمده این میزان به واردات محصولات تراریخته اختصاص یافته است.»

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت از مزارع خاکی پرورش میگو

طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی ریاست‌جمهوری به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و افزایش سطح برداشت تا ۳۰۰ درصد بر واحد سطح به جریان افتاد.

در این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری مؤسسه جهاد توسعه به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال، یک شرکت بین‌المللی به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال و شرکت دیگر به مبلغ ۱۵۳ میلیارد ریال، مرکز مدیریت طرح‌های کلان، ۱۰۰ میلیارد ریال قرض الحسنه را در اختیار این شرکت بخش خصوصی قرار داد تا طی مدت دو سال، سطح پایدار برداشت بر واحد هکتار را به ۱۰ تن و در پایان سال دوم به ۱۵ تن ارتقاء دهد و الگوی بهسازی و ارتقاء بهره‌وری در مزارع را تدوین، استاندارد و ترویج کند. این الگو در بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پس از اجرای موفق به مزارع میگو، به پرورش‌دهندگان در ۷ استان ساحلی، با اجرای کارگاه‌های آموزشی ارائه و ترویج داده خواهد شد.

خبرهای کشاورزی شماره 100 – خبرگزاری ایرنا

زنگ خطر انقراض گیاهان بومی کشور به صدا درآمد

عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور با تاکید بر تخریب‌ها و تنش‌های مختلف (مانند چرای بیش از حد، جاده‌سازی‌های بدون مطالعه، سدسازی‌ها، ورود به مناطق کوهستانی با اتومبیل‌های سنگین و موتورسیکلت) که بشر با ورود به محیط‌های طبیعی وارد می‌کند گفت: « متاسفانه هرساله در اوایل بهار شاهد برداشت گونه‌های گیاهی مختلف نظیر انواع پیازهای وحشی (جهت مصارف خوراکی و در مواردی به اشتباه به عنوان دارویی) از دل این کوه‌ها هستیم».

مبارزه علیه آفت سن گندم به ۵۰۰ هزار هکتار رسید

بنابر آخرین آمار، سطح مبارزه علیه آفت سن مادر به ۵۰۰ هزارهکتار رسیده و به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید، توصیه می‌شود که گندم‌کاران هشدارها را جدی بگیرند.

سعید معین – مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه طبق آمارها حدود ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه علیه سن گندم انجام شده است افزود: «با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید پیش‌بینی می‌شود که سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارهکتار برسد.»

وی اظهارداشت: «از آنجایی که در مواقع بارندگی، امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.»

مالچ‌پاشی ۲ هزار و ۵۰ هکتار در ریگان آغاز می‌شود

با توجه به اینکه شرق استان کرمان روزهای زیادی از سال را با ریزگرد و طوفان شن مواجه است ۲ هزار و ۵۰ هکتار مالچ پاشی در شهرستان ریگان در دستور کار قرار دارد.

عباسعلی نوبخت – رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید از نهالستان منابع طبیعی بم اظهارداشت: «برای مقابله با بیابان‌زدایی و فرسایش بادی، سال گذشته یک هزار هکتار عملیات مالچ پاشی در شهرستان ریگان انجام شد.»

وی همچنین عنوان کرد: «در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال ۱۴۰۲ استان کرمان تعهد تولید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ اصله نهال را داشت که با ظرفیت‌های موجود موفق شد به تمام تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.»

نوبخت اضافه کرد: «منابع طبیعی وظیفه تولید گیاهان میوه‌ده طبیعی مانند زرشک، سنجد، بادام ، گردو و زالزالک را دارد.»

خبرهای کشاورزی شماره 100 – خبرگزاری مهر

کاهش یک متری تراز دریای خزر

تراز دریای خزر در حال کاهش است که عوامل مختلفی از جمله تغییر اقلیم در آن تاثیرگذار است، به‌طوری که نسبت به ۱۰ سال گذشته بیش از یک متر کاهش داشته است.

علی جاویدانه – رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به مطالب فوق ادامه داد: «۲۲ ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی فعال است که وضعیت جزرومد و تراز دریا را برای یک سال آینده پیش‌بینی می‌کند.»

پیش‌بینی تولید ۲۰۶ هزار تن آبزی تا دو سال آینده

در جهت افزایش تولید آبزیان؛ مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات اعلام کرد که اگر در دو سال آینده، تعداد استخرهای ذخیره آب را به دو برابر برسانیم به بیش از ۲۰۶ هزار تن تولید آبزی می‌رسیم .»

وی افزود: «وزیر جهاد کشاورزی نیز تاکید کرده است که در میان ۵۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی فعال کشور ۶۰ هزار استخر ذخیره آب وجود دارد که فرصت بسیار خوبی برای تلفیق کشاورزی و آبزی پروری است، یعنی در بین فرایند آب‌دهی می‌توانیم ماهی پرورش دهیم.»

وی تصریح کرد: «۱۱ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی به پرورش ماهی اختصاص پیدا کرده و با دستور مقامات عالی و برنامه‌ریزی سازمان شیلات در کوتاه مدت قرار است که تعداد بیشتری استخر را فعال کنیم.»

نخستین نشای مکانیزه برنج در آستارا انجام شد

نخستین نشای برنج سال زراعی جدید به روش مکانیزه با حضور مسوولان در شهرستان آستارا انجام شد.

در شهرستان آستارا، ۳۲۰۰ هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد و بیش از ۸۰۰۰ تن برنج سفید از اراضی فوق تولید می‌شود که رقم برنج غالب، منطقه هاشمی است و پیش‌بینی می‌شود در ۱۹۲۰ هزار هکتار، معادل ۶۰ درصد از این اراضی، نشاکاری مکانیزه انجام شود.»

ارسال پرونده ۸ روستای گردشگری از ایران برای جهانی شدن

پرونده روستاها در سازمان گردشگری ملل متحد براساس ۹ شاخص ارزیابی می‌شود که به گفته‌ی معاون گردشگری کشور، بر این اساس، پرونده ۸ روستا از ایران برای جهانی شدن ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرونده روستاها براساس ۹ شاخص مرتبط و با اهداف توسعه پایدار (SDG) ارزیابی می‌شوند، ادامه داد:« منابع فرهنگی و طبیعی، ترویج و حفظ منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیط زیست، پتانسیل و توسعه گردشگری و ادغام زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و ارتباطات و بهداشت، ایمنی و امنیت از جمله شاخص مرتبط توسعه پایدار است.»

معاون گردشگری کشور ادامه داد: «در سال ۲۰۲۴ کشور ما امکان ارسال ۸ پرونده دارد که پس از بررسی‌های به عمل آمده چند روستا به‌عنوان کاندیداهای ایران به سازمان گردشگری ملل متحد معرفی می‌شوند که می‌توان به روستای ابیانه (استان اصفهان)، روستای کندلوس (استان مازندران)، روستای پالنگان (استان کردستان)، روستای بیشه (استان لرستان)، روستای میمند (استان کرمان)، روستای فهرج (استان یزد)، روستای اصفهک (استان خراسان جنوبی) و روستای قلعه بالا (استان سمنان) اشاره کرد. همچنین دو روستای سهیلی (استان هرمزگان – قشم) و روستای قاسم‌آباد (استان گیلان) نیز در لیست پشتیبانی قرار گرفتند.»

 درآمد کاشت آنغوزه اقتصادی است؟

 تقویت بخش پرورش میگو در ویتنام با اینترنت اشیا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم