ویژگی‌های زعفران سوپرنگین

امتیاز دهید
زعفران سوپرنگین

زعفران سوپرنگین ایرانی، قوی‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران است. از این رو این زعفران به عنوان محبوب‌ترین زعفران در بازار شناخته می‌شود.

زعفران سوپرنگین ایرانی از نوادگان خانواده تمام قرمز است. از دیگر اعضای خانواده زعفران تمام قرمز می‌توان به انواع ناگین و سرگل اشاره کرد که از نظر کیفیت و ارزش قیمت در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

زعفران آل رد به این معنی است که هیچ گونه سفیدی یا کونجی در آن‌ها دیده نمی‌شود. زعفران سوپر نگین حاوی کلاله‌های بلند و ضخیم است که نشان‌دهنده طولانی‌ترین کلاله‌ها و بهترین زعفران ظاهری است

از 100 کیلوگرم گل زعفران تقریباً یک کیلوگرم زعفران سوپر نگین به دست می‌آید. اکولوژی منطقه زیر کشت، کیفیت بنه زعفران، نگهداری، برداشت، بهترین روش جداسازی و روش‌های خشک کردن، نقش مهمی در تولید سوپر نگین دارند.

سوپر نگین به دلیل کیفیت و ظاهر خوب در سال‌های اخیر بیشتر از ایران صادر می‌شود و در حال حاضر بیشترین تقاضا را در کشورهای آسیای شرقی و کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی ایالات متحده به دست آورده است.

سوپرنگین دارای بیشترین قدرت رنگ دهی بین 240 تا 290 واحد در بین انواع زعفران است، بنابراین تولید زعفران سوپرنگین نسبت به سایر انواع زعفران نیازمند تلاش، زمان و مهارت دستی بیشتری است.

با این حال، مصرف‌کنندگان اروپایی، علاقه چندانی به خرید سوپر نگین نشان ندادند و بیشتر از زعفران‌های ارگانیک و طبیعی مانند پوشالی و لامانچا استفاده می‌کنند.

زعفران سوپرنگین یا به صورت دستی یا با استفاده از تجهیزات خشک‌کن مخصوص خشک می‌شود، روش خشک کردن سوپر نگین تفاوت زیادی در ظاهر و قدرت رنگ‌دهی آن ایجاد می‌کند.

خشک‌کردن دستی

در این روش خشک کردن، کشاورزان با استفاده از تکنیک‌های خاصی، زعفران را روی یک تکه پارچه بزرگ و تمیز در معرض حرارت خاص پخش می‌کنند. قرار گرفتن در معرض حرارت بیش از حد ممکن است منجر به کلاله‌های تیره‌تر و قدرت رنگ‌دهی کمتر شود.

خشک‌کردن با دستگاه

برخی از تولیدکنندگان، زعفران را با استفاده از دستگاه خشک‌کن اتوماتیک خشک می‌کنند چنانکه زعفران را با استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن روی سینی گذاشته و با ورقه ابریشمی پوشانده می‌شود.

هنگامی که سینی داخل دستگاه قرار می‌گیرد، با استفاده از فن‌های مخصوص، گرما را از هر طرف دریافت می‌کند، فن، گرما را به گردش در می‌آورد و فشار رو به پایین ایجاد می‌کند.

در این روش، سطوح گرما و رطوبت توسط اپراتور قابل کنترل است، در نتیجه این روش خشک کردن، تعدادی رشته فشرده، بزرگ و مسطح تولید می‌شود.

در این روش خشک‌کردن، رنگ روشن و قدرت رنگ‌دهی کلاله‌ها حفظ شده و رنگ زعفران در صورت دریافت حرارت زیاد سیاه می‌شود.

کارشناسان ادعا می کنند که بافت رویشی زعفران پس از قرار گرفتن در فشار بالا در دستگاه‌های خشک‌کن، آسیب می‌بیند، به همین دلیل است که محبوبیت سوپرنگین در بین حامیان محصولات ارگانیک کاهش یافته است.

در روش خشک کردن با ماشین، دمای حرارت باید بین 65 تا 70 درجه سانتیگراد ثابت شود، آزمایشات نشان می‌دهد که دمای بالاتر سطح بالاتری از سافرانال را حفظ می‌کند.

در دمای 80 تا 90 درجه سانتیگراد، سطح کروسین بیشتری حفظ شده و بهترین زعفران خشک شده در مدت زمان 15 تا 20 دقیقه و با استفاده از فرآیند خشک‌کردن به دست می‌آید.

زمان‌بندی ممکن است بر اساس نوع ماشین خشک‌کن مورد استفاده متفاوت باشد، در این روش، طول کلاله می‌تواند به 3 سانتی‌متر برسد.

به تازگی زعفران سوپر نگین ایران با توجه به تقاضای بالای بین‌المللی صادر می‌شود. مردم ایران به مصرف سرگل بیشتر از نگین و سوپر نگین عادت دارند، با این حال سوپرنگین در بین ایرانیان گزینه مناسبی برای هدیه و سوغاتی به حساب می‌آید.

بسیاری از رستوران‌های معروف بین‌المللی و ایرانی نیز به دلیل رنگ‌آمیزی بالا و ظاهر شیک از سوپرنگین استفاده می‌کنند چراکه این نوع زعفران، بالاترین قدرت رنگ‌دهی را داشته و در نتیجه رنگ خوراکی ظریف‌تری دارد.

در ویتنام، مردم از سوپر نگین به عنوان ماده تشکیل‌دهنده محصولات زیبایی مانند ماسک صورت استفاده می‌کنند تا سلامت پوست خود را تازه کنند.

همچنین واردکنندگان و کارخانه‌های چینی نیز از سوپر نگین برای مزایای دارویی آن استفاده می‌کنند.

منبع : وب‌سایت سان‌لند

برداشت زعفران در ایران

انواع زعفران

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم