چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

امتیاز دهید
پرورش شترمرغ

امروزه پرورش شترمرغ برای منابعی مانند گوشت، پوست، پر و تخم مرغ می‌تواند راهی سودآور برای کسب درآمد باشد.

اگر علاقه‌مند به دنبال کردن این سرمایه‌گذاری کشاورزی به عنوان یک شغل جدید هستید، درک اینکه این شغل شامل چه چیزی است و چه چیزی از شاغلین آن نیاز دارد می‌تواند مفید باشد.

یک کشاورز شترمرغ یک متخصص کشاورزی است که شترمرغ را به عنوان دام پرورش می‌دهد – حیواناتی که به عنوان یک دارایی در نظر گرفته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزارع شترمرغ که تنها از سه پرنده تشکیل شده‌اند، می‌توانند حتی به وسعت دو هزار مترمربع باشند.

در این مقاله به تعریف نقش یک شترمرغ‌دار پرداخته‌ایم، برخی از مزیت‌های این شغل را بیان کرده و مراحلی را که می‌توانید برای ورود به این حرفه طی کنید و نکاتی را برای راه‌اندازی مزرعه شترمرغ و انواع محصولات آن مورد مرور قرار می‌دهیم.

  • پر

پرورش شترمرغ برای پر می‌تواند یک شکل پایدار از دامداری باشد زیرا پرها دوباره رشد می‌کنند و بریدن پر هیچ آسیبی برای حیوان ندارد.

بسیاری از مصرف‌کنندگا،ن پرهای شترمرغ را به دلیل کاربرد آن‌ها به عنوان گردگیر، به دلیل توانایی طبیعی آن‌ها در جذب گرد‌وغبار، می‌دانند.

آن‌ها همچنین ارزش تزئینی دارند و طراحان مد و لباس معمولاً پرهای شترمرغ را برای تزئین لباس خریداری می‌کنند.

  • پوست

از پوست حیوان برای ساختن چرم استفاده می‌شود. پوست شترمرغ به دلیل شکل ظاهری نازک، کیفیت قابل فروش و پتانسیل عملکرد بالا متمایز است، به طوری که یک شترمرغ قادر به تولید 50 مترمربع چرم است.

چرم تولید شده با پوست شترمرغ معمولاً نرم، انعطاف‌پذیر و بادوام است. این ویژگی‌ها علاوه بر ظاهر متمایز، به جایگاه پوست شترمرغ به عنوان یک کالای لوکس کمک می‌کند.

  • تخم‌مرغ و گوشت

تخم‌های شترمرغ که حجمی معادل بیش از 20 تخم مرغ دارند، اغلب به صورت خالی برای تزئین یا پروژه‌های صنایع دستی فروخته می‌شوند، اگرچه برخی مزارع ممکن است تخم‌های خوراکی را برای مصرف بفروشند.

گوشت شترمرغ به عنوان غذا به صورت تجاری در دسترس است و اغلب به دلیل  شباهت طعم آن به گوشت گاو ترویج می‌شود. شترمرغ، گوشت قرمز تولید می‌کند که

شترمرغ‌ها چندین کالا تولید می‌کنند

یک شترمرغ می‌تواند چندین کالا تولید کند که یک کشاورز می‌تواند بفروشد. دو مورد از این کالاها، پرها و تخم‌مرغ‌ها، هیچ آسیب فیزیکی به حیوان وارد نمی‌کنند و به مزارع کوچک اجازه می‌دهند تا یک عملیات پایدار و سودآور را اجرا کنند.

مورد دیگر، پوست‌ها هستند که به عنوان یک کالای لوکس شناخته شده‌اند و می‌توانند به قیمت‌های بالا فروخته شوند.

شترمرغ‌ها نسبت به گاو ضریب تبدیل غذایی بهتری دارند

ضریب تبدیل خوراک معیاری است که نشان می‌دهد یک دام چقدر منابع مصرفی خود را به کالای مورد نظر تبدیل می‌کند. هرچه این نسبت کمتر باشد، حیوان کارآمدتر است.

در مقایسه با گاو گوشتی، یکی دیگر از دام‌های تولید کننده پوست و گوشت قرمز، شترمرغ‌ها منابع کمتری را نسبت به منابعی که تولید می‌کنند مصرف می‌کنند.

پرورش شترمرغ نسبتاً پایدار است

یک روش کشاورزی پایدار روشی است که به نسلی از مردم اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را بدون کاهش قابل توجه منابع مورد نیاز برای نیازهای نسل های آینده برآورده کنند.

ضریب تبدیل غذایی کمتر شترمرغ‌ها به این معنی است که آن‌ها تأثیر بسیار کمتری بر محیط زیست دارند. این امر به همراه نیازهای فضایی کوچکتر آن‌ها، به انتخاب شترمرغ‌ها برای دامداری بسیار پایدارتر کمک می‌کند.

کالاهای مستحکم می‌توانند سودآور باشند

چند عامل به سودآوری بالقوه پرورش شترمرغ کمک می‌کند. یکی ارزش لوکس یا جدید کالاهای شترمرغ، به ویژه پوست، پر و گوشت است. گوشت ممکن است یک ماده غذایی جذاب برای مصرف‌کنندگان آگاه به سلامت یا کسانی که علاقه‌مند به امتحان کردن چیزهای جدید هستند باشد.

پرها و پوست‌ها خریداران ثابتی در صنعت مد دارند و پرها به عنوان ابزار حذف گردوغبار در بازارهای خودرو و کالاهای خانگی کاربرد بیشتری دارند. سایر قسمت‌های پرنده مانند چشم‌ها و پاها حتی ممکن است کاربردهای دارویی داشته باشند.

عامل دیگر کمبود نسبی عرضه نسبت به تقاضای نسبتاً زیاد است. بیشتر دامداران گاو یا مرغ پرورش می‌دهند، اما تعداد فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان به دنبال منابع جایگزین پروتئین هستند و بسیاری به کالاهای جدیدی مانند کالاهایی که توسط شترمرغ تهیه می‌شود علاقه‌مند‌اند.

ارائه کالاهای مبتنی بر شترمرغ در چنین بازاری به کشاورز این امکان را می‌دهد که از رقابت نسبتاً کمی برخوردار شود و در عین حال به مخاطبان نسبتاً زیاد و متنوعی دست یابد.

چگونه شترمرغ‌کار شویم؟

برای شروع شغلی به عنوان یک شترمرغ می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

در مورد شترمرغ بیاموزید

قبل از اینکه بتوانید پرورش شترمرغ‌ها را شروع کنید، لازم است بدانید که چگونه رفتار می‌کنند، چگونه تعامل می‌کنند، چه می‌خورند و سایر جنبه‌های مهم شخصیت و نیازهای آن‌ها را بدانید.

افزایش دانش در این زمینه‌ها می‌تواند به انتخاب‌هایی مانند اینکه چه زیرگونه‌هایی را پرورش دهید، چه مقدار فضایی را به عملیات خود اختصاص دهید، چه سازه‌هایی را بر روی ملک بسازید و چه کالاها و خدماتی را به دست آورید کمک کند.

شما می‌توانید از طریق مطالعه با منابع رایگان از کتابخانه یا آنلاین در مورد شترمرغ‌ها بیاموزید یا ممکن است با کشاورزان شترمرغ تماس بگیرید.

  تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید ارائه دهید

شترمرغ منبع بسیاری از کالاهای قابل فروش است و این مسئولیت شماست که تعیین کنید کدام یک از این کالاها را می‌خواهید بفروشید.

این تصمیم را می‌توانید بر اساس در دسترس بودن منابع مالی خود قرار دهید. اگر پول محدود است، عملیات کوچک‌تری لازم است، در این صورت توصیه می‌شود که پیشنهادات خود را به کالاهای تجدیدپذیری مانند پر و تخم‌مرغ محدود کنید.

اگر منابع شما گسترده‌تر است، می‌توانید پیشنهادات خود را به گونه‌ای متنوع کنید که شامل گوشت و پوست شود.

مکان‌یابی و آماده‌سازی زمین

پرورش سه شترمرغ حداقل به نیم جریب زمین نیاز دارد. داشتن فضای بیشتر بهینه است زیرا به شترمرغ‌ها اجازه می‌دهد تا با خوشحالی بدوند و زندگی کنند.

از نظر موقعیت مکانی، منطقه نسبتاً آرامی را هدف قرار دهید که از مناطق مسکونی دور باشد و آب آشامیدنی داشته باشد.

هنگامی که زمین را پیدا کردید و به دست آوردید، آن را با نصب حصار بلند و محکم در اطراف ملک آماده کنید تا پرندگان فرار نکنند.

سپس تعیین کنید که چگونه می خواهید ملک را برای اهداف مختلف کشاورزی تقسیم کنید. حداقل، اختصاص بخشی از زمین به یک پناهگاه حفاظتی با ارتفاع حداقل 3 تا 3.6 متر ضروری است. بسته به برنامه شما برای مزرعه، ممکن است لازم باشد بخش‌هایی از زمین را به فعالیت‌هایی مانند پرورش، جوجه‌کشی و کشتار اختصاص دهید.

یک زیرگونه انتخاب کنید

پنج زیرگونه شناخته شده شترمرغ شامل شترمرغ عربی، شترمرغ ماسایی، شترمرغ گردن سیاه، شترمرغ گردن آبی و شترمرغ گردن قرمز هستند.

شترمرغ گردن سیاه کوچک‌تر و راحت‌تر نگهداری می‌شود. اگر حیوانات بزرگ‌تر می‌خواهید و به توانایی خود در پرورش حیوان تهاجمی‌تر اطمینان دارید – یا قصد دارید نیروی کار برای مدیریت گله خود استخدام کنید – زیرگونه‌های گردن آبی یا قرمز را در نظر بگیرید.

گزینه‌های تغذیه را در نظر بگیرید

غذایی که شترمرغ‌های خود را تغذیه می‌کنید می‌تواند بر سلامت و رشد آنها تأثیر زیادی بگذارد که به نوبه خود بر میزان محصولی که می‌توانید تولید کنید تأثیر دارد. اقتصادی‌ترین و امکان‌پذیرترین انتخاب برای تغذیه، خوراک آماده است. هنگام خرید خوراک، به دنبال گزینه‌هایی باشید که حاوی مواد ضروری برای تغذیه شترمرغ هستند.

موارد تغذیه می‌تواند مواردی چون منبع علوفه مانند یونجه که فیبر را تامین می‌کند؛ غلاتی مانند ذرت؛ پروتئین‌هایی مانند سویا؛ ویتامین‌هایی مانند A و  D؛ مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم و مواد افزودنی مانند اسیدهای آمینه و مخمر باشند.

شترمرغ بخرید

آخرین مرحله برای راه‌اندازی مزرعه شترمرغ، خرید شترمرغ است. می‌توانید شترمرغ را برای خرید از مزارع شترمرغ مستقر پیدا کنید، به ویژه آن‌هایی که در پرورش شترمرغ تخصص دارند.

هنگامی که زمان خرید فرا می‌رسد، می‌توانید تخم‌های هچ نشده، جوجه‌ها یا پرندگان بالغ را انتخاب کنید. اگر منابع مالی محدودی دارید، دو گزینه اول مناسب هستند، زیرا معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند، اما به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارند. این عوامل را هنگام انتخاب خود در نظر بگیرید.

دامپزشک پیدا کنید

قبل از شروع مزرعه خود، دامپزشکی را بیابید و با او صحبت کنید که می‌تواند مراقبت های پزشکی معمول و اورژانسی را برای شترمرغ های شما ارائه دهد.

 پرورش شتر مرغ، پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی

ترجیحات مصرف‌کننده گوشت شترمرغ در اروپا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم