بررسی جوانب مصرف جلبک اسپیرولینا

امتیاز دهید
مصرف جلبک اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا به دلایل مختلف مصرف می‌شود و در بیشتر اوقات، ابعاد پررنگی از منافع این مصرف به گوش می‌رسد ولی علی رغم این تبلیغات، باید شناخت کافی به این محصول داشت.

اسپیرولینا یک جلبک میکروسکوپی است که در آب و هوای گرم و آب قلیایی گرم رشد می‌کند. به صورت خشک و منجمد موجود است.

اسپیرولینا به شکل قرص یا پودر یا به صورت تکه در دسترس است. بیشتر اسپیرولینا مصرف شده در ایالات متحده در آزمایشگاه رشد می‌کند. گونه های مختلف اسپیرولینا زیادی وجود دارد که فقط برخی از آنها بر روی برچسب محصولات تجاری موجود است Spirulina maxima (کشت شده در مکزیک) و Spirulina platensis (کشت شده در کالیفرنیا) محبوب‌ترین‌ها هستند.

عکس‌العمل‌های آلرژیتیک

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اسپیرولینا ممکن است با متوقف کردن ترشح هیستامین ها، موادی که در علائم آلرژی نقش دارند، مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر و تورم بافت نرم، در برابر واکنش های آلرژیک محافظت کند.

اما اینکه آیا این مطالعات اولیه به افراد مبتلا به آلرژی کمک خواهد کرد، مشخص نیست.

بیماری‌های مرتبط با آنتی بیوتیک

اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها ارگانیسم‌های ناخواسته را در بدن از بین می‌برند، اما ممکن است باکتری‌های «خوب» به نام پروبیوتیک‌ها مانند «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس» را نیز از بین ببرند.

در لوله‌های آزمایش، اسپیرولینا رشد L. acidophilus و سایر پروبیوتیک‌ها را افزایش داده است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا اسپیرولینا همان اثر را در افراد خواهد داشت یا خیر، مورد نیاز است.

عفونت

مطالعات لوله آزمایش، نشان می‌دهد که اسپیرولینا در برابر تبخال، آنفولانزا و HIV فعالیت دارد. اما محققان نمی‌دانند که آیا این روش در افراد نیز موثر است یا خیر.

سرطان دهان

در یک مطالعه کنترل شده با دارونما، به نظر می‌رسید مصرف جلبک اسپیرولینا، ضایعه پیش سرطانی معروف به لکوپلازی را در افرادی که تنباکو می‌جویدند کاهش می‌دهد. احتمال از بین رفتن ضایعات در گروه اسپیرولینا بیشتر از گروه دارونما بود. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

اختلالات کبدی

شواهد اولیه نشان می‌دهد که اسپیرولینا ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی و سیروز (نارسایی کبد) در افراد مبتلا به هپاتیت مزمن کمک کند. با این حال، بدون تحقیقات بیشتر، نمی‌توان گفت که آیا اسپیرولینا فایده واقعی دارد یا خیر.

بیماری‌های چشم

اسپیرولینا حاوی غلظت بالایی از «زآگزانتوئین» است، یک ماده مغذی مهم که با سلامت چشم مرتبط است. به این ترتیب، اسپیرولینا ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و «دژنراسیون ماکولا» مرتبط با سن کمک کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دوز مناسب اطفال و افراد بالغ

اگرچه اسپیرولینا در کودکان استفاده شده است، اما محققان دوز موثر و ایمن برای افراد زیر 18 سال را نمی‌دانند. دوز استاندارد برای افراد بالغ، 4 تا 6 قرص (هر کدام 500 میلی گرم) در روز است.

اسپیرولینا حتی در دوزهای بالا بی‌خطر به نظر می رسد. با این حال، می‌تواند با مواد دیگری که می‌تواند سمی باشد، آلوده شود. خرید یک برند معتبر اسپیرولینا بسیار مهم است.

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف اسپیرولینا با پزشک خود صحبت کنید.

افراد مبتلا به بیماری متابولیک به نام «فنیل کتونوری» (PKU) باید از مصرف اسپیرولینا خودداری کنند.

افراد مبتلا به این بیماری نادر نمی‌توانند «اسید آمینه فنیل آلانین» را متابولیزه کنند. اسپیرولینا سرشار از اسیدهای آمینه از جمله فنیل آلانین است.

اگر یک بیماری خودایمنی مانند «مولتیپل اسکلروزیس»، «آرتریت روماتوئید» یا لوپوس دارید، باید از اسپیرولینا اجتناب کنید. از نظر تئوری، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کرده و وضعیت شما را بدتر کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ با فناوری فرکانس رادیویی

بوتیرات

تاثیر بوتیرات بر کنترل رشد سلول‌های سرطانی روده

پاکت بسته بندی پکزی

پاکت بسته‌بندی پکزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم